تاریخ: ۰۹ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۳:۵۸
بازدید: ۷۴
کد خبر: ۳۰۵۴۲۰

امضای موافقتنامه توسعه حمل و نقل بار و مسافر بین راه‌آهن و شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت

‌می‌متالز - موافقتنامه طرح توسعه حمل و نقل بار و مسافر توسط راه‌آهن، امروز بین مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت و مدیرعامل راه‌آهن به امضا رسید.

به گزارش می‌متالز، حسین آبنیکی، مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت امروز در مراسم امضای موافقتنامه طرح توسعه حمل و نقل بار و مسافر توسط راه‌آهن اظهار داشت: در حوزه حمل و نقل اولویت دولت توسعه ریلی است که هم حمل و نقل پاک و هم ایمن و باصرفه است با این حال حمل و نقل ریلی به اندازه ظرفیت خود توسعه نیافته است.

وی افزود: موافقتنامه امروز ذیل ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر است؛ دو وزارتخانه راه و نفت، شرکت راه‌آهن و شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت تلاش کردند این مصوبه را اجرا کنند.

آبنیکی گفت: کل سرمایه‌گذاری که ما بازپرداخت خواهیم کرد ۷.۵ میلیارد دلار است. سرمایه‌گذاران تا سال ۱۴۰۵ فرصت سرمایه‌گذاری در بخش ریلی دارند و بازپرداخت‌ها تا ۱۴۱۰ ادامه دارد.

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت گفت: براساس محاسبات کارشناسی به ازای هر دو کیلومتر ۳۵ سی‌سی نفت گاز در حوزه بار و به ازای هر نفر کیلومتر ۲۰ سی‌سی نفت گاز در حوزه مسافر صرفه‌جویی خواهد شد که جمعا ۱۱ میلیارد لیتر صرفه‌جویی نفت گاز خواهیم داشت و ۲۸ میلیون لیتر کاهش تولید معادل کربن داریم.

وی گفت: در شرایط موجود ۳ هزار و ۷۵۰ دستگاه واگن تحت حمایت قرار داده‌ایم و ۷ هزار میلیارد تومان قرارداد سرمایه‌گذاری در دست اقدام است و تلاش می‌کنیم کل ۷.۵ میلیارد دلار ظرفیت مصوبه استفاده شود.

آبنیکی گفت: سرمایه‌گذاری که منتج به صرفه‌جویی شود به ازای هر تن کیلومتر و نفر کیلومتر صرفه‌جویی محاسبه می‌شود و بخشی از سود صرفه‌جویی شده در قالب یارانه به سرمایه‌گذار پرداخت خواهد شد و بازپرداخت‌ها هم تا ۱۴۱۰ ادامه دارد و هر سه ماه یکبار پرداخت یارانه‌ها انجام می‌شود که همانطور که گفته شد ۱۹۹۷ میلیارد تومان قرارداد منعقد شده داریم و ۷ هزار میلیارد تومان قرارداد هم منعقد خواهد شد.

منبع: خبرگزاری فارس

عناوین برگزیده