تاریخ: ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۲:۰۳
بازدید: ۳۶۳
کد خبر: ۳۰۵۴۷۸
سرویس خبر : متالورژی و مواد
مدیر بازرگانی شرکت چدن سازان در گفتگو با «می متالز» عنوان کرد:

از اشتراک گذاری تجربه‌ها تا چشم انداز حوزه غلتک برای ۱۴۰۴

‌می‌متالز - مدیر بازرگانی شرکت چدن سازان اظهار کرد: مصرف غلتک در افق ۱۴۰۴ با توجه به ۳۵ میلیون تن محصول نهایی فولادی به ۱۶ هزار و ۵۰۰ تن می‌رسد.

به گزارش می‌متالز، «مجید مختاری» مدیر بازرگانی شرکت چدن سازان در گفتگو با «می متالز» درباره چهارمین همایش تخصصی غلتک و نورد توسط چدن سازان گفت: بحث همایش‌های تخصصی به ویژه زمانی که وجه تخصصی در صنعت به خود بگیرد، شرایط خاصی را دنبال می‌کند. هدف از برگزاری همایش‌های تخصصی در حوزه غلتک با محوریت به اشتراک گذاشتن اطلاعات و تکنولوژی‌های جدید است که در کارخانه‌ها و واحد‌های مختلف از جمله تولید غلتک یا نوردی ایجاد شده و این فضای خوبی برای اشتراک گذاری این اطلاعات است.

وی ادامه داد: اما در حوزه تخصصی همایش‌های غلتک، در دنیا تکنولوژی‌های این حوزه به صورت دوره‌های ۴ یا ۵ ساله در حال تغییر بوده، اما در حال حاضر سرعت این تغییر رو به افزایش است و شاید در برخی تکنولوژی ها، گرید‌ها و تیپ غلتک‌ها به یک سال نیز می‌رسد.

مختاری تصریح کرد: این تغییر نسل را در بازار‌های صادراتی به خوبی احساس می‌کنیم. ما به بیش از ۱۵ کشور دنیا و ۲۰ شرکت معتبر فولادی صادرات داریم. در این همایش‌، با بیش از ۷۸ کارخانه فولادی فعال در کشور که نمایندگان و کارشناسان آنها حضور داشتند، تبادل نظر صورت گرفته است و خروجی کار نشان می‌دهد که دوستان از این موضوع راضی هستند.

وی با اشاره به کاربرد‌های غلتک‌ها اضافه کرد: در هر صنعت و جایی که غلتک‌های ریخته گری استفاده شود ما می‌توانیم ساخت آن را انجام دهیم، اما عمده صنایع شامل: صنایع فولاد، لاستیک سازی، مواد غذایی و روغن کشی هستند.

مختاری افزود: مصرف غلتک در افق ۱۴۰۴ با توجه به ۳۵ میلیون تن محصول نهایی فولادی به ۱۶ هزار و ۵۰۰ تن می‌رسد. اما همچنان ظرفیتی بالاتر از مصرف کل کشور در حال حاضر تدوین کرده ایم. البته حالت استراتژی‌ها همیشه باید کشاننده باشد نه حالت تدافعی یا خنثی. ما در سیاست گذاری‌های خود هم بحث تامین با اولویت داخل کشور و همه مشتریان داخل را مد نظر قرار داده ایم و علاوه بر آن مازاد بر ظرفیت داخل، ظرفیتی برای صادرات ایجاد کرده ایم تا با رقبای چینی و غلتک سازان اروپایی هم رقابت داشته باشیم.

وی درباره ارائه خدمات به مشتریان نیز بیان کرد: ما در بحث خدمات پس از فروش در قالب تیم خدماتی اعم از دوره‌های آموزشی، سمینار‌های تخصصی، سیستم شکایات مشتریان، گریدبندی مشتریان و تحلیل نظرات مشتریان، اولویت بندی و شناسایی انتظار مشتریان و در نهایت تمرکز بر روی وفاداری مشتریان را داریم که برا‌ی هر کدام برنامه خاص خود را داریم.

مختاری در حوزه بازسازی نیز گفت: بازسازی به معنای این است که حادثه یا اتفاقی در خط رخ داده باشد و در محل‌های خاص باشد عملا توجیه دارد، اما روی سطح بشکه غلتک چنین موضوعی وجود ندارد.

وی همچنین درباره قیمت غلتک ها نیز اظهار کرد: در واقع بسته به نوع محصول تولیدی فولادی و نوع نورد این کار متفاوت است. یعنی طیف استاندارد یا عدد خاصی ندارد که به آن اشاره داشته باشم. قیمت ها به صورت customized شده برای تک تک مشتریان ما هست. ما در قرارداد‌ها مساله برد-برد با مشتریان به عبارتی Price Performance قیمت به کارکرد را رعایت می‌کنیم و سعی می‌کنیم مشتریان ما هم از این موضوع استفاده ببرند.

مختاری همچنین با اشاره به تامین مواد اولیه افزود: بخش عمده ای از مواد اولیه را در داخل کشور تامین می‌کنیم، اما در بخشی همچون فروآلیاژ‌های نیکل، وانادیوم و.. را باید به صورت وارداتی تامین کنیم و متاسفانه شرایط تحریمی باعث افزایش هزینه‌ها در این حوزه شده است.

وی با اشاره به صحبت‌های مهندس «حسین انصاری» بنیانگذار شرکت چدن سازان پیرامون بحث "تن بر میلیمتر" گفت: یک مشتری و یک محصول تنها فاکتور قیمت روی آن مهم نیست، زیرا کیفیت نیازمند هزینه، تکنولوژی به روز، تجهیزات به روز و آلیاژهای متفاوت و خاص و تحقیق و توسعه به روز دارد، اما این با افزایش توان رقابتی در تقابل نیست.

مدیر بازرگانی شرکت چدن سازی در پایان درباره "پیشنهاد تاسیس انجمن مهندسی نورد" نیز اظهار کرد: بنا بر تجربه بنده، شاید متاسفانه این موضوع ناشی از فرهنگ غنی ایرانی‌ها باشد که دوست داریم خیلی از موارد را تجربه کرده و یا به صورت جزیره‌ای عمل کنیم و این امر در نهایت هزینه‌ها را افزایش داده و اجازه نمی‌دهد که تجربه‌ها به اشتراک گذاشته شوند. در ابتدا عرض کردم که یکی از اهداف این گونه همایش ها این است که بتوانیم این تجربه‌ها را به اشتراک گذاشته و سهل الوصول تر و با قیمت پایین تر این تجربه‌ها را به دست یکدیگر برسانیم. نیاز به انجمن مهندسی نورد این قضیه را متمرکز کرده و باعث هم افزایی در این صنعت خواهد شد.

گفتگو از علیرضا جعفری نژاد

عناوین برگزیده