به گزارش میمتالز، علی کاظمی سرپرست مجری راهآهن میانه- اردبیل، درباره مشخصات فنی و وضعیت زیرسازی این پروژه ریلی توضیح داد: محور راه آهن میانه _ اردبیل به طول ۱۷۵ کیلومتر شامل ۱۲ قطعه اجرایی است که از سال ۸۴ عملیات اجرایی آن شروع شده است.
سرپرست مجری راهآهن میانه- اردبیل ظرفیت جابهجایی مسافر این خط ریلی در سال اول بهرهبرداری را ۶۰۰ هزار نفر اعلام کردو گفت: در سال بیستم این ظرفیت به ۱.۵ میلیون نفر میرسد.
کاظمی خاطر نشان کرد: ظرفیت جابهجایی بار راهآهن میانه- اردبیل نیز در سال اول بهرهبرداری ۲.۵ میلیون تن و در سال بیستم بهرهبرداری ۴ میلیون تن برآورد شده است.
وی سرعت قطار مسافری این مسیر ریلی را ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت و سرعت قطار باری را ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت اعلام کرد.
سرپرست مجری راهآهن میانه- اردبیل درباره نحوه تامین اعتبار این پروژه نیز توضیح داد: تا کنون از ظرفیت ماده ۵۶ و مشارکت بانکها و همچنین اعتبارات دولتی سازمان برنامه و بودجه برای تکمیل این پروژه و تامین اعتبار استفاده شده است.
وی به ابنیه فنی مهم این محور اشاره کرد و گفت: راه آهن میانه- اردبیل دارای ۶۲ دستگاه تونل به طول حدود ۲۴ هزار متر است که در مجموع حدود ۲۳ هزار و ۷۹۴ متر حفاری انجام شده است.
کاظمی میزان لاینینگ تونلها را حدود ۲۲ هزار و ۵۳۳ متر اعلام کرد وافزود: مجموعاً در کل محور حدود ۱۲۳ متر حفاری تونل و ۱۳۸۴ متر لاینینگ باقی مانده است.
سرپرست مجری راهآهن میانه- اردبیل طول پلهای بزرگ درهای این پروژه ریلی را ۴.۳کیلومتر اعلام کرد و گفت: ۹۴ درصد این پلها تکمیل شده است.
وی حجم کل عملیات خاکی را حدود ۳۶ میلیون متر مکعب دانست و افزود: این عملیات خاکی شامل ۲۹ میلیون متر مکعب خاکبرداری و ۷ میلیون متر مکعب خاکریزی است که پیشرفت خاکریزی به ۸۹درصد و پیشرفت خاکبرداری به ۹۸ درصد رسیده است.
کاظمی گفت: پیشرفت فیزیکی زیرسازی محور نیز ۹۴ درصد شده است.
سرپرست مجری راهآهن میانه- اردبیل در ادامه به وضعیت روسازی این محور پرداخت و گفت: تاکنون حدود ۱۲۵ کیلومتر ریلگذاری انجام شده و تأمین ریل و تراورس و ادوات نیز به صورت مستمر در دست پیگیری و اقدام است.
کاظمی افزود: همچنین ۲۶۶ هزار مترمکعب بالاست تولید و تامین شده که متراژ کل بالاست ریزی پوش اول حدود ۱۲۸ کیلومتر و پوش دوم ۸۱ کیلومتر است.
وی میزان پیشرفت فیزیکی بخش روسازی محور را ۶۵.۲ درصد اعلام کرد.
سرپرست مجری راهآهن میانه- اردبیل خاطر نشان کرد: در محور فوق ۸ ایستگاه شامل ۲ ایستگاه تشکیلاتی مسافری به نامهای سبز و اردبیل و ۳ ایستگاه مسافری درجه ۲ به نامهای فیروزآباد و گنجگاه و مهماندوست و ۳ ایستگاه بین راهی پیش بینی شده است.
وی افزود: از میان ایستگاههای فوق، ایستگاه تشکیلاتی اردبیل با پیشرفت ۶۷.۷ درصدی و ایستگاههای درجه ۲ فیروزآباد، گنجگاه و مهماندوست با پیشرفت فیزیکی حدود ۶۰ درصد در حال اجرا هستند و به این ترتیب بخش ساختمان ایستگاهها تاکنون ۸۱ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
کاظمی تاکید کرد: پیشرفت فیزیکی کل محور با احتساب عملیات روسازی و ساختمان ایستگاهها به حدود ۸۸.۲۳ درصد رسیده است.
سرپرست مجری راهآهن میانه- اردبیل هزینه انجام شده برای این مسیر را ۴۰ هزار و ۷۷ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: ارزش به روز شده آن حدود ۱۵۰ هزار میلیارد ریال است.
وی افزود: مقرر شده است مطابق برنامه زمانبندی در صورت تخصیص اعتبار به موقع و مناسب، کل زیرسازی محور برای انجام ریل گذاری تا پایان شهریور سال ۱۴۰۲ تکمیل شود.