تاریخ: ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۱:۲۴
بازدید: ۴۶
کد خبر: ۳۰۵۵۱۲
با تأمین ۸ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار؛

ساخت راه آهن در تمامی قطعات خراسان جنوبی شتاب می‌گیرد

‌می‌متالز - کار ساخت خطوط ریلی در تمامی قطعات خراسان جنوبی امسال با اعتبار ۸ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان شتاب بیشتری می‌گیرد.

به گزارش می‌متالز، عباس زاده معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان خراسان جنوبی با حضور در برنامه رادیویی میز خبر صدا و سیمای استان گفت: با تأمین منابع، امسال شاهد اجرای کار در ۱۳ قطعه مسیر راه آهن در خراسان جنوبی خواهیم بود که از نهبندان تا یونسی گناباد را شامل می‌شود.

او با اشاره به اینکه از مجموع ۸ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان، ۴ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان مربوط به قطعه بیرجند - قاین - یونسی بوده و ۴ هزار میلیارد تومان نیز مربوط به قطعه نهبندان تا بیرجند است افزود: قطعات ۹ تا ۲۱ مسیر خط ریلی زاهدان – بیرجند – مشهد در خراسان جنوبی اجرا می‌شود که مطالعه قطعه ۹ در حال انجام است؛ اسناد مناقصه قطعات ۱۰، ۱۱ و ۱۲ آماده شده، اسناد مناقصه قطعات ۱۳ و ۱۴ بارگذاری شده و آماده تحویل به پیمانکار است، قطعه ۱۵ در حال اجرای مناقصه است، قطعات ۱۶، ۱۷، ۱۸ و ۱۹ در حال اجراست و قطعات ۲۰ و ۲۱ نیز در حال انعقاد قرارداد هستند.

عباس زاده تصریح کرد: ۱۳ پیمانکار برای اجرای ۱۳ قطعه کارشان را همزمان شروع خواهند کرد تا سرعت اجرای طرح‌ها افزایش یابد و طبق وعده‌ای که داده ایم تا پایان سال ۱۴۰۴ شاهد افتتاح طرح بزرگ راه آهن در استان خواهیم بود.

تأمین ۱۸ هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی

طول کل مسیر ریلی از زاهدان – بیرجند – یونسی و مشهد ۹۱۰ کیلومتر خط ریلی است که در این مسیر ۱۲ پل بزرگ به طول ۳۲ کیلومتر، ۲۵ تونل به طول ۱۱ کیلومتر و ۳۸ ایستگاه مسافربری و کنترلی پیش بینی شده است.

۲۳ قطعه برای کل این مسیر پیش بینی شده است که قطعات یک تا ۸ در حوزه استحفاظی سیستان و بلوچستان، قطعات ۹ تا ۲۱ در خراسان جنوبی و دو قطعه ۲۲ و ۲۳ نیز در حوزه خراسان رضوی اجرا می‌شود.

عباس زاده معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان خراسان جنوبی با اشاره به اتفاق مهم تأمین منابع مالی این طرح بزرگ ملی گفت: یکی از چالش‌های بزرگ ما در سال‌های گذشته، موضوع تأمین اعتبار کل مسیر راه آهن در استان‌های خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی بود که با همت دولت و نمایندگان مجلس و همچنین موافقت رهبر معظم انقلاب با برداشت منابع از صندوق توسعه ملی، ۱۸ هزار میلیارد تومان از محل تهاتر نفت برای این مسیر پیش بینی شد.

عباس زاده با تأکید بر اهمیت خطوط ریلی شرق کشور در تقویت تعاملات اقتصادی با همسایگان افزود: با توجه به سیاست دولت سیزدهم در حوزه دیپلماسی منطقه‌ای و توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری، اجرای خط ریلی شرق هم اکنون به یکی از اولویت‌های اصلی طرح‌های زیرساختی کشور تبدیل شده است تا زاهدان، زابل، نهبندان، سربیشه، بیرجند، قاین و یونسی گناباد به کریدور جنوب به شمال متصل شوند.

او بیان کرد: این مسیر هم اکنون زیر ۵ درصد پیشرفت دارد که با تأمین منابع مالی و مجوز برداشت از صندوق توسعه ملی، کار ساخت آن شتاب بیشتری می‌گیرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان خراسان جنوبی بیان کرد: خراسان جنوبی جزو معدود استان‌هایی است که به خط ریلی متصل نیست و با توجه به مزیت معدن و جابجایی حجم بالای فرآورده‌های معدنی، اتصال به خط ریلی از اولویت‌های زیرساختی استان است که در دستور کار جدی دولتمردان قرار گرفته است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

عناوین برگزیده