تاریخ: ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۰۹
بازدید: ۲۶۱
کد خبر: ۳۰۵۶۱۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در گفتگو با «می متالز» مطرح شد:

سهامداران فولاد مبارکه منتظر سوددهی‌های جدید باشند

‌می‌متالز - معاون اقتصادی و مالی فولاد مبارکه اظهار کرد: سهامداران خرد هیچ نگرانی‌ای بابت ارزش سهم خود به ویژه سودآوری آتی سهام نداشته باشند. به آن‌ها نوید می‌دهیم با پروژه‌های توسعه و به ویژه نورد گرم ۲، سودآوری فولاد مبارکه بسیار بهتر از امروز خواهد شد همچنین ارزش سهم آن‌ها در آینده بیشتر خواهد شد.

به گزارش می‌متالز؛ «مهدی کویتی» معاون اقتصادی و مالی فولاد مبارکه در گفتگو با «می متالز» در حاشیه پانزدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت مالی (بورس، بانک و بیمه) درباره حضور فولاد مبارکه در این نمایشگاه، اظهار کرد: فولاد مبارکه امسال حضور مقتدرانه تری را در نمایشگاه داشته، زیرا ما یکی از محل‌هایی که می‌توانیم با سهامداران خود ارتباط داشته باشیم، چنین نمایشگاه‌هایی خواهد بود. در این دیدار‌ها هم پتانسیل فولاد مبارکه را به سهامداران اطلاع می‌دهیم و هم اینکه اگر سوال یا بحثی باشد به طور مستقیم با شرکت ارتباط می‌گیرند. در نتیجه این نمایشگاه فرصت خوبی برای فولاد مبارکه و چنین دیدار‌هایی خواهد بود.

وی ادامه داد: البته در این نمایشگاه فارق از موضوع بورس، موضوعات مالی دیگر را هم در بر می‌گیرد که شامل بانک و بیمه می‌شود. با توجه به گردش مالی بزرگ فولاد مبارکه حوزه بانک و بیمه نیز نقش بسیار موثری دارند، بنابراین جمع این نمایشگاه هم به حوزه صنعت مالی و سهامداران این مجموعه بزرگ کمک می‌کند. گردش مالی سالانه بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان در گروه فولاد مبارکه یکی از الزامات آن وجود این نمایشگاه‌ها است تا بتواند این پتانسیل‌ها را به سهامداران و مجموعه صنعت مالی کشور نشان دهد.

کویتی همچنین درباره بازدید سهامداران خرد نیز تصریح کرد: این نمایشگاه فرصتی است که سهامداران خرد با شرکت فولاد مبارکه ارتباط داشته باشند. در واقع باید گفت که سهامداران نگران سودآوری آتی فولاد مبارکه نباشند، زیرا ما در برنامه شرکت طرح‌های توسعه‌ای را پیش بینی کرده ایم که ضمن تامین سودآوری پایدار، نویدبخش سودآوری خوبی خواهد بود. در واقع وقتی نگاه می‌کنید هر شخصی حقیقی‌ای که در بازار سرمایه فعال است وقتی از او سوال بپرسید که چه سهمی در پرتفو دارد، می‌گوید فولاد مبارکه به عنوان یک سهم ارزشمند باید در پرتفو قرار داشته باشد.

معاون اقتصادی و مالی فولاد مبارکه افزود: سهامداران خرد هیچ نگرانی‌ای بابت ارزش سهم خود به ویژه سودآوری آتی سهام نداشته باشند. به آن‌ها نوید می‌دهیم با پروژه‌های توسعه و به ویژه نورد گرم ۲، سودآوری فولاد مبارکه بسیار بهتر از امروز خواهد شد همچنین ارزش سهم آن‌ها در آینده بیشتر خواهد شد.

کویتی همچنین درباره واگذاری ۵۲ درصد از سهم فولاد امیرکبیر کاشان به گروه شستان، بیان کرد: یکی از استراتژی‌هایی که فولاد مبارکه در سال جاری آن را در نظر گرفته، اصلاح سبد سرمایه گذاری‌ها بود. در قالب این اصلاح یکی از شرکت‌هایی که باید از آن خارج می‌شدیم، شرکت فولاد امیرکبیر کاشان بود که با خروج از آن وارد پروژه قلع اندود منطقه چهارمحال و بختیاری شدیم و سهام ۱۰۰ درصدی را خریداری کردیم. این استراتژی سبد سرمایه گذاری و اصلاح آن سبد و سودی که از محل آن اضافه می‌شود، باید سودآوری فولاد مبارکه بهتر از قبل شود. البته در آینده تغییرات دیگری هم در پرتفوی شرکت در صنعت حمل و نقل و حمل و نقل ریلی داریم که با به نتیجه رسیدن آن به اطلاع سهامداران خواهد رسید.

وی ادامه داد: این اصلاح سبد‌ها آینده سودآوری فولاد مبارکه را بهتر از گذشته خواهد کرد.

معاون اقتصادی و مالی فولاد مبارکه درباره چشم انداز فولاد مبارکه اظهار کرد: فولاد مبارکه نشان داده که سال‌ها با چالش‌ها مقابله کرده و با موفقیت از آن‌ها خارج شده است، اما نکته مهم آن است که اگر نرخ ارز نرخ ناپایداری باشد، چالش‌هایی را در منابع و مصارف فولاد مبارکه ایجاد خواهد کرد. سیاست‌های دولت باید کمک کند که به تک نرخی شدن ارز دست یافته و از حالت نرخ گذاری دستوری ارز خارج شویم تا ما و پیمانکاران مرتبط با ما که شرکای تجاری ما هستند از چالش‌های دستوری مربوط به نرخ ارز خارج شویم. در بحث سیاست‌های پولی و بانکی نیز اخیرا سیاست‌های انقباضی صورت گرفته که بانک‌ها از پرداخت تسهیلات مربوط به حوزه سرمایه گذاری‌ها امتناع می‌کنند و این باعث می‌شود نرخ هزینه تامین ارز شرکت‌ها بالا برود. اما با این حال در این وضعیت از بازار سرمایه تامین مالی می‌کنیم و یک اوراق ۱۵ هزار میلیارد تومانی را از بازار مجوز گرفته ایم که ۴ هزار میلیارد تومان آن پارسال منتشر شد و ۱۱ هزار میلیارد تومان آن امسال منتشر خواهد شد. هر چند نرخ هزینه تامین مالی این اوراق بالاتر است اما چون دوره بازپرداخت آن بلندمدت است برای مجموعه ما منفعت دارد و نرخ بهره‌ای که در بلندمدت اتفاق می‌افتد برای ما مقبول است.

گفتگو از علیرضا جعفری نژاد

نظرات بینندگان
محمدباقرصادقی سفیددشتی
Iran (Islamic Republic of)
تاریخ : ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۵
سلام ضمن عرض خسته نباشید خدمت جناب دکتر کویتی خیلی ممنون سپاسگزاریم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
تاریخ : ۱۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۱:۲۷
ممنون از زحمات کلیه پرسنل فولاد مبارکه بالاخص مدیران ارشد این مجموعه بزرگ اقتصادی
عناوین برگزیده