تاریخ: ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۸:۲۰
بازدید: ۳۵
کد خبر: ۳۰۵۶۹۹
سرویس خبر : انرژی

واردات کالا‌های اصلی چین منعکس کننده داده‌های اقتصادی مختلط است

‌می‌متالز - با توجه به داده‌های منتشر شده، میزان واردات نفت خام به چین در ماه می‌افزایش یافته و میزان واردات مس و زغال سنگ این کشور کاهش یافته است.

به گزارش می‌متالز، میزان واردات کالا‌های اصلی به چین در ماه می ۲۰۲۳ تصویر متفاوتی را نشان داد. زیرا افزایش واردات قدرت نفت خام و سنگ آهن با کاهش واردات مس و نشانه‌هایی از کاهش واردات زغال سنگ جبران شد.

فعالان بازار در روز چهارشنبه (۷ ژوئن) اعلام کردند عملکرد کلی کشور چین نشان می‌دهد که واردات کالا‌ها به چین دچار شرایطی شده است که نشان دهنده بهبود دومین اقتصاد بزرگ جهان پس از پایان سیاست‌های سختگیرانه اش برای مقابله با کووید ۱۹ توسط پکن است که سال گذشته میزان رشد را کاهش داده بود.

به نقل از چندین منبع خبری، میزان واردات نفت خام به چین عملکرد برجسته‌ای در ماه می‌داشت و میزان واردات این ماده به معادل ۱۲.۱۱ میلیون بشکه در روز افزایش یافت. این در حالی است که میزان واردات نفت خام به چین در ماه آوریل حدود ۱۰.۳۲ میلیون بشکه در روز بوده در در ماه مارس ۲۰۲۳ حدود ۱۲.۳۲ میلیون بشکه در روز گزارش شد. باید توجه داشت که میزان واردات نفت خام به چین در ماه مارس که بالاترین میزان روزانه از ژوئن ۲۰۲۰ بوده است.

در این میان معامله گران در روز چهارشنبه (۷ ژوئن) گزارش دادند عملکرد قوی‌تر واردات نفت خام به چین عمدتاً ناشی از بازگشت پالایشگاه‌ها از تعمیر و نگهداری برنامه ریزی‌شده و افزایش توان عملیاتی برای جمع‌آوری موجودی قبل از فصل اوج تقاضا در تابستان بوده است.

به نقل از برخی تاجران، تقاضای قوی‌تر با بازگشایی اقتصاد در چین پیش بینی شده است، اگرچه با توجه به تصویر مختلط داده‌های اقتصادی اخیر باید دید که آیا این مورد هم اثر واقعی بر افزایش تقاضا خواهد داشت یا خیر.

همچنین تحلیل گران بازار در روز چهارشنبه (۷ ژوئن) گزارش دادند با توجه به فاصله زمانی بین تنظیم محموله‌های خام و زمان تحویل فیزیکی تا سه ماه آینده، میزان واردات نفت به چین در ماه می‌بازتابی از چیزی بود که پالایشگاه‌ها پیش بینی کرده بودند.

به نقل از برخی تاجران، بررسی‌ها نشان می‌دهد که احتمال کاهش اندک واردات نفت خام به چین در ماه‌های آینده وجود دارد، زیرا پالایشگاه‌ها نسبت به چشم انداز اقتصادی محتاط‌تر شده اند و قیمت‌ها به دلیل اقدام گروه تولیدکننده اوپک پلاس در اوایل آوریل برای کاهش تولید، افزایش یافت.

فعالان بازار در روز چهارشنبه (۷ ژوئن) اعلام کردند با این حال، پالایشگاه‌های مستقر در چین همچنان می‌توانند نفت خام ارزان روسیه و همچنین محموله‌های با تخفیف از ایران و ونزوئلا را خریداری کنند که به حفظ حجم واردات کمک می‌کند.

به نقل از برخی تاجران، سنگ آهن یکی دیگر از حوزه‌های قدرت واردات به چین بود که حدود ۹۶.۱۸ میلیون تن از این ماده در ماه می‌وارد چین شد. این در حالی است که میزان واردات سنگ آهن به چین در ماه می ۲۰۲۳ نسبت به آوریل ۲۰۲۳ که حدود ۹۰.۴۴ میلیون تن بوده افزایش یافته است. همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد میزان واردات سنگ آهن به چین در ماه می ۲۰۲۳ حدود ۹۲.۵۲ میلیون تن گزارش شده است.

در این میان معامله گران در روز چهارشنبه (۷ ژوئن) گزارش دادند تقاضای سنگ آهن عمدتاً به این دلیل افزایش یافته است که کارخانه‌های مستقر در چین که بیش از نیمی از فولاد جهان را تولید می‌کنند، تولید را افزایش داده اند و میزان تولید آن‌ها در ماه می ۲۰۲۳ نسبت به مدت مشابه در سال قبل ۰.۶ درصد افزایش یافته است.

به نقل از چندین منبع خبری، مشابه نفت خام، برخی عوامل بالقوه نزولی و صعودی وجود دارد که تشخیص چشم انداز ماه‌های آینده را سخت‌تر می‌کند.

همچنین تحلیل گران بازار در روز چهارشنبه (۷ ژوئن) گزارش دادند در جبهه نزولی نشانه‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد تولید و ساخت و ساز در تلاش برای افزایش هستند، در حالی که هزینه‌های زیرساختی نیز در ایجاد یک افزایش عمده در فعالیت‌ها ناکام باقی مانده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد با کاهش سرعت اقتصاد جهانی و شروع فشار بر صادرات چین، ممکن است توجیه خوشبینانه نسبت به تقاضای فولاد دشوار باشد.

با این حال باید توجه داشت که گاهی اوقات اخبار بد، خبر خوبی برای کالا‌ها در چین است، به طوری که ناظران بازار انتظار دارند پکن تلاش کند تا اقتصاد را با افزایش پروژه‌های زیرساختی فشرده فولاد تقویت کند. در نتیجه این امر ممکن است تقاضای سنگ آهن را در چین ثابت نگه دارد. این در حالی است که در نهایت باید شواهد واقعی از مصرف قوی‌تر فولاد وجود داشته باشد و فقط انتظارات برای افزایش فعالیت کافی نمی‌باشد.

بررسی میزان واردات مس و زغال سنگ به چین

فعالان بازار در روز چهارشنبه (۷ ژوئن) اعلام کردند میزان واردات مس نیز مختلط بود و واردات مس و محصولات فرفورژه در ماه می ۲۰۲۳ به ۴۴۴۰۱۰ تن رسید. این در حالی است که میزان واردات محصولات ذکر شده در ماه می ۲۰۲۳ حدود ۴.۶ درصد نسبت به مدت مشابه در سال قبل کاهش داشته، اما نسبت به آوریل ۴۰۷۲۹۳ تن افزایش داشت.

با این حال به نقل از برخی منابع خبری، میزان واردات مس در پنج ماهه اول سال ۲۰۲۳ نسبت به مدت مشابه در سال قبل ۱۱ درصد کاهش یافته است که نشان می‌دهد تقاضا برای این فلز صنعتی کم می‌باشد. باید توجه داشت که این دیدگاه با ضعف در شاخص مدیران خرید رسمی بخش تولید که در ماه می‌به ثبت رسیده است، حمایت می‌شود.

در این میان معامله گران در روز چهارشنبه (۷ ژوئن) گزارش دادند میزان واردات زغال سنگ به چین نیز نابرابر بود و از ۴۰.۶۸ آوریل به ۳۹.۵۲ میلیون تن در ماه می‌کاهش یافت. این در حالی است که میزان واردات زغال سنگ به چین در ماه می ۲۰۲۳ تقریباً دو برابر میزان واردات زغال سنگ به چین در ماه می‌سال گذشته بوده که ۲۰.۵۵ میلیون تن گزارش شده است.

به نقل از چندین منبع خبری، میزان واردات زغال سنگ به چین در ماه‌های اخیر قوی بوده است، زیرا چین به تولید حرارتی در میان تولید انرژی آبی کمتر روی آورده است.

همچنین تحلیل گران بازار در روز چهارشنبه (۷ ژوئن) گزارش دادند کاهش قیمت زغال سنگ دریایی نیز باعث رقابتی شدن واردات در برابر عرضه داخلی شد، اما این پویایی تا حد زیادی در هفته‌های اخیر معکوس شده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد ذخایر زیاد در شرکت‌های آب و برق نیز ممکن است اشتهای واردات زغال سنگ را کاهش دهد. در نتیجه ممکن است میزان واردات زغال سنگ به چین در ماه ژوئن کاهش یابد.

منبع: آرتان پرس

عناوین برگزیده