تاریخ: ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۲۳
بازدید: ۱۰۳
کد خبر: ۳۰۶۰۴۶
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

قیمت‌گذاری سینوسی خودرو/ تغییرات قیمتی زودهنگام محصولات خودرویی

قیمت‌گذاری سینوسی خودرو/ تغییرات قیمتی زودهنگام محصولات خودرویی
‌می‌متالز - با گذشت دو ماه از قیمت‌گذاری محصولات خودروسازان، شورای رقابت بار دیگر تغییراتی در قیمت خودرو‌های تولیدی اعمال کرد؛ به‌طوری‌که ۲۵محصول یکی از شرکت‌های خودروساز با افزایش قیمت مواجه شد و قیمت سه محصول دیگر نیز روند نزولی به خود گرفت. شورای رقابت اعلام کرد تغییرات قیمتی به‌دلیل اعمال استاندارد‌های جدید و تغییرات فنی در خودرو‌ها است و از ابتدای تیرماه اجرا می‌شود.

به گزارش می‌متالز، با گذشت بیش از دو ماه از اعلام قیمت جدید محصولات خودروسازان، روز گذشته شورای رقابت تغییرات قیمتی جدید محصولات ایران‌خودرو را اعلام کرد. بر این مبنا قیمت ۲۵ محصول این خودروساز با رشد و قیمت سه محصول آن با کاهش همراه بوده است.

طبق مصوبه شورای رقابت دلیل تغییراتی که تنها طی یک ماه دوباره روی محصولات ایران‌خودرو اعمال شده، افزوده شدن استاندارد‌های اجباری و اختیاری و اعمال تغییرات فنی در خودرو‌ها بوده که موجب تغییر کد کلاس قیمتی این محصولات شده است. این در حالی است که از ابتدای قیمت‌گذاری بار‌ها این موضوع مطرح شده بود که استاندارد‌های جدید روی خودرو‌ها اعمال خواهد شد. با این وجود شورای رقابت ترجیح داد قیمت‌های جدید را اعلام کرده و در فاصله زمانی کوتاهی دوباره روی آن تغییرات اعمال کند.

بر این اساس دناپلاس رینگ فولادی ۴۳میلیون و ۸۳۱هزار تومان، پژو ۲۰۷ دستی ۶میلیون و ۳۵هزار تومان و پژو ۲۰۷ دستی TU ۳، ۱۰میلیون و ۶۹۳هزار تومان کاهش قیمت پیدا کرده‌اند. احتمالا پیاده‌سازی موتور پژو ۲۰۶ روی پژو ۲۰۷ TU ۳ علت کاهش قیمت این محصول بوده است. این در حالی است که ایران‌خودرو در فراخوان مرحله نهم اولویت‌بندی سامانه یکپارچه فروش خودرو، قیمت جدید پژو ۲۰۷ TU ۳ را اعلام کرده بود که نه‌تن‌ها کاهش قیمتی به این علت نداشت، بلکه نسبت به پژو ۲۰۷ دنده‌ای رشد قیمت داشت که این موضوع با انتقاد برخی از رسانه‌ها نیز همراه بود. با این وجود بیشتر محصولات ایران‌خودرو طبق مصوبه جدید شورای رقابت با رشد قیمت همراه بوده‌اند.

از این میان بیشترین رشد قیمت مربوط به تارا اتوماتیک V ۴ با ۳۴میلیون و ۴۵۳هزار تومان افزایش قیمت است. سورن پلاس نیز با دومیلیون و ۲۵۰هزار تومان تغییرات کمترین رشد قیمت را به خود تخصیص داده است. دنا پلاس توربوشارژ شش‌سرعته و دنا پلاس توربوشارژ جوانان نیز به ترتیب ۱۷میلیون و ۹۸۲هزار تومان و ۴۶میلیون و ۱۳۱هزار تومان افزایش قیمت داشته‌اند. خودروی پرطرفدار بازار یعنی پژو پارس TU ۵ هم از این قافله عقب نمانده و ۱۸میلیون و ۴۰۷هزار تومان رشد قیمت را ثبت کرده است. البته تعداد خودرو‌هایی که مشمول رشد قیمت شدند ۲۵ محصول است. بااین‌حال در مورد باقی خودروسازان از جمله سایپا تغییرات قیمتی اعلام نشده است.

در مورد برخی از تغییرات اعمال‌شده نیز توضیحات داده‌شده چندان قانع‌کننده به نظر نمی‌رسد. برای مثال مشخص است کاهش قیمت پژو ۲۰۷ TU ۳ به علت تغییر موتور بوده، اما مشخص نیست در مورد دناپلاس و پژو ۲۰۷ دستی دقیقا چه تغییراتی موجب کاهش قیمت شده است. آیا ایران‌خودرو اقدام به حذف برخی آپشن‌ها در مورد این خودرو‌ها کرده و اگر این‌گونه است چرا در مورد اطلاع‌رسانی به افرادی که اقدام به خرید این خودرو‌ها کرده‌اند، اقدامی نشده است؟ اگر هم این‌گونه نیست شورای رقابت پیش از این بر چه اساسی قیمت بیشتری برای این خودرو‌ها اعلام کرده بود؟

علاوه بر این هنوز تحویل خودرو‌هایی که در مرحله اول فروش یکپارچه خودرو عرضه شده بودند، آغاز نشده است. از آنجا که از ابتدا اعلام شده بود خودرو‌های عرضه‌شده با قیمت روز به فروش خواهند رسید، احتمالا شرکت‌کنندگان در مرحله اول فروش یکپارچه باید با تغییرات قیمتی اعلام‌شده روز گذشته خودروی خود را تحویل بگیرند.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده