تاریخ: ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۴۹
بازدید: ۹۲
کد خبر: ۳۰۶۶۴۵
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

بزرگترین معدن مس ایران و خاورمیانه با ذخایری بالغ بر ۱۰ میلیارد تن در سرچشمه رفسنجان

‌می‌متالز - معاون تولید شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: بزرگترین معدن مس ایران، خاورمیانه و شمال آفریقا در استان کرمان و در مجتمع مس سرچشمه است که بالغ بر ۱۰ میلیارد تن حجم ذخایر معدنی آن است.

به گزارش می‌متالز، بهروز رحمتی معاون تولید شرکت ملی صنایع مس ایران در آیین افتتاح هفتمین نمایشگاه بین‌المللی معدن، صنایع معدنی و ماشین‌آلات وابسته در محل نمایشگاه بین‌المللی جنوب‌شرق کشور در کرمان اظهار کرد: شرکت ملی صنایع مس ایران در سال گذشته در اولین حلقه توسعه پایدار صنایع معدنی مس که حوزه اکتشافات هست، با بیش از ۲۰۰ هزار تن حفاری اکتشافی کورد تاریخ ایران را جابه‌جا کرد.

وی ادامه داد: در سال‌های ۹۴ تا ۹۶ سالانه شرکت مس به‌عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های معدنی، سالانه حدود ۳۷ هزار تا ۳۸ هزار متر حفاری می‌کرده، اما در سال گذشته بیش از ۲۰۰ هزار متر حفاری اکتشافی انجام داده است که برنامه امسال حداقل ۳۰۰ هزار متر حفاری اکتشافی خواهد بود.

رحمتی تصریح کرد: سال گذشته حدود ۱۵ دستگاه حفاری وارد کردیم، اما در نظر داریم در حمایت از تولید داخلی و بومی‌سازی امسال ۳۰ تا ۴۵ دستگاه حفاری داخل کشور تولید داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه تولید سال گذشته برای اولین‌بار رکورد تولید ۳۰۰ هزار تن در سال در شرکت مس عملیاتی شد و در حوزه طرح‌های توسعه برنامه توسعه پایدار یک میلیون تن مس محتوای معدنی در شرکت ملی صنایع مس در دستور کار قرار گرفته که بخش عمده این توسعه‌ها در استان کرمان به‌عنوان بهشت زمین‌شناسی و بهشت معادن ایران انجام خواهد شد.

وی اذعان داشت: بزرگترین معدن مس ایران، خاورمیانه و شمال آفریقا در استان کرمان و در مجتمع مس سرچشمه است که ذخیره آنومالی A سرچشمه بالغ بر ۴ میلیارد تن و آنومالی B سریدون حدود ۴ میلیارد تن و مجموعا در اطراف مجتمع مس سرچشمه بالغ بر ۱۰ میلیارد تن حجم ذخایر معدنی هست به این مفهوم که از مجموع بالغ بر ۱۹ میلیارد تن ذخایر معدنی شرکت ملی صنایع مس ایران بالغ بر ۱۰ میلیارد تن در مجتمع عظیم مس سرچشمه است.

وی اظهار داشت: یکی از برنامه‌های بزرگ شرکت مس، توسعه ساخت داخل و بومی‌سازی‌ست؛ بنا داریم بالغ بر ۱۶ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در حوزه توسعه صنعت مس انجام دهیم که از این رقم حدود ۲ میلیارد دلار در حوزه ماشین‌آلات معدنی‌ست که ان‌شاءالله کسانی که در این نمایشگاه حضور دارند با همکفری و هم‌افزایی بتوانیم برای صنایع داخلی استان و سازندگان کل کشور و هم شرکت ملی صنایع مس ایران برکت ایجاد کنیم.

رحمتی ابراز داشت: شرکت ملی صنایع مس ایران درحوزه معدن و صنایع معدنی بدون شک سرآمد و برترین شرکت کشور است و اگر بخواهیم از وضعیت فعلی که چند دهه کشور در آن بوده رها شویم بعد از حوزه نفت و گاز حوزه معدن و متالورژی می‌تواند بیشترین برکت را نصیب سهامداران شرکت و آحاد جامعه کند.

منبع: خبرگزاری فارس

عناوین برگزیده