تاریخ: ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۰۸
بازدید: ۱۰۵
کد خبر: ۳۰۶۶۲۷
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
مدیرعامل شرکت مس سونگون آذربایجان:

۴۰ درصد مس کاتد ایران در مس‌سونگون تولید خواهد شد

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت مس سونگون آذربایجان (شمسا) گفت: سالانه ۳۰۰ هزار تن مس کاتد توسط شرکت صنایع ملی مس ایران در کشور تولید می‌شود که مقرر شده این رقم به یک میلیون تن برسد و با توجه به برنامه‌های توسعه‌ای شرکت مس سونگون برای تولید ۴۰۰ هزار تن کاتد، ۴۰ درصد از کاتد ایران در مس سونگون تولید خواهد شد.

به گزارش می‌متالز، معبود عباسزاده چهارشنبه، ۲۴ خردادماه در نخستین نشست خبری پس از استقلال شرکت مس سونگون آذربایجان، اظهار کرد: مس سونگون طی سال گذشته و امسال دو نقطه عطف تاریخی را پشت سر گذاشت که یکی از آن‌ها آغاز تولید مس کاتد و در نتیجه توسعه شرکت مس سونگون است. تاکنون که کاتد در استان تولید نمی‌شد، حداکثر ۱۰ درصد از منفعت مس به استان بازمی‌گشت، اما اکنون تمامی منافع ناشی از این معدن به استان جاری می‌شود.

وی با بیان این‌که مس سونگون، دو روش برای تولید کاتد را در پیش گرفته است، افزود: یکی از این روش‌ها شامل احداث پروژه بلندمدت چهار ساله کارخانه تولید مس کاتد است که فاز نخست آن با ظرفیت ۲۰۰ هزار تن به پیشرفت ۳۰ درصدی رسیده است.

وی ادامه داد: دومین روش تولید کاتد که در کوتاه مدت به آن می‌توان دست یافت، روش هیپ لیچینگ است که با ظرفیت ۳۰۰۰ تن از تاریخ ۱۴ خردادماه سالجاری در مس سونگون راه اندازی شد. اکنون تعداد ۱۶ ساختار هیپ لیچینگ تولید کاتد در کشور راه اندازی شده که برخی نیز ۵۰ هزار تن کاتد تولید کرده‌اند، با این حال تولید کاتد به روش هیپ لیچینگ در مس سونگون به همین ظرفیت اکتفا نشده و چند پروژه هیپ لیچینگ دیگر در دستور کار است.

۴۰ درصد مس کاتد ایران در مس‌سونگون تولید خواهد شد

هیپ لیچینگ آلاینده است یا نه؟

عباسزاده با اشاره به هجمه‌های موجود به آلایندگی اجرای این روش در منطقه، تاکید کرد: هیپ لیچینگ یک کار مشترک و سنگین پتروشیمی و معدنی است که توسط متخصصان بنام و با تجربه کشور در حال انجام است. حدود ۳۵ میلیون تن خاک اکسیدی بین ۳۰ تا ۳۵ درصد عیار در مس سونگون وجود دارد که بایستی با کمک تکنولوژی‌های موجود هم از نفوذ این اسید به طبیعت جلوگیری شود و هم بتوان از عواید آن بهره برد که یکی از تکنولوژی‌های مطرح در این زمینه، روش هیپ لیچینگ است.

وی ادامه داد: هیپ لیچینگ با استاندارد‌های بالای دنیا در مس سونگون در حال اجرا بوده و حتی امکان نفوذ اسید رقیق نیز به طبیعت مهار شده است. این پروژه در سال ۹۲ مجوز زیست محیطی گرفته و تنها دلیل ورود هجمه به این پروژه، فقط سیاسی است. در حالی که تولید کاتد ماحصل تلاش شبانه روزی ۶۰۰۰ نفر همکار مس سونگون بوده و ۱۲۰۰ میلیارد تومان سود خالص و اشتغالزایی ۷۰۰ نفر دارد.

۵ عضو هیات مدیره شرکت مس آذربایجان

وی با بیان این‌که دومین نقطه عطف و حیاتی مس سونگون در سالجاری، تشکیل شرکت مس سونگون آذربایجان است، گفت: مجتمع مس سونگون پیش از این دریافت کننده آیین نامه و دستورالعمل‌های ابلاغی از سوی شرکت صنایع ملی مس ایران بود، اما با تشکیل شرکت مس سونگون آذربایجان (شمسا) قانون تجاری کاملا بر این شرکت حاکم بوده و طبق آن بایستی، شرکت دارای سهام و در مسیر قانونی حداقل سه شریک حقیقی ثبت کند.

۴۰ درصد مس کاتد ایران در مس‌سونگون تولید خواهد شد

مس سونگون فعلا شرکت سهامی خاص است

مدیرعامل شمسا با اشاره به انتخاب پنج هیات مدیره این شرکت از میان آذربایجانی‌ها، تشریح کرد: این اعضای هیات مدیره شامل بنده، فارغ التحصیل رشته مدیریت از دانشگاه یزد، آقای مالکی فوق لیسانس معدن از دانشگاه شهید باهنر کرمان، آقای بهروزی مدیرکل امور اقتصادی استان، آقای محمودی دکترای معدن و آقای صباغی دکترای مکانیک از دانشگاه صنعتی شریف هستیم. بر اساس اقدامات قانونی انجام گرفته اکنون ۱۰۰ درصد سهام شرکت مس سونگون مال شرکت ملی مس ایران بوده و خود شرکت مس سونگون فعلا یک شرکت سهامی خاص است.

وی ادامه داد: شرکت مس سونگون آذربایجان همچون سایر هلدینگ‌ها و شرکت‌های زیرمجموعه آن‌ها در کشور، ارتباطی مشابه با شرکت ملی مس ایران دارد. از زمان تشکیل شرکت به بعد تمامی دارایی‌های جدید معدن و پروژه‌ها برای مس سونگون بوده و دارایی‌های قبلی هم ارزشگذاری و به این شرکت انتقال می‌یابند.

وی تاکید کرد: بر اساس قانون، معادن قبلی قابلیت واگذاری نداشته و برای سهامداران شرکت ملی مس خواهند بود، اما معادن جدید ازآن سونگون است. از الان به بعد، صورت‌های مالی شرکت سونگون به صورت تلفیقی تنظیم شده و هیچ مشکلی از این بابت وجود ندارد.

آغاز پذیره نویسی شرکت مس سونگون به زودی

عباسزاده از آغاز پذیره نویسی شرکت مس سونگون تا دو ماه دیگر خبر داد و گفت: اصل بازار سرمایه برای شفافیت و استفاده از ابزار‌های نوین تامین مالی برای توسعه تولید تشکیل یافته است. از این به بعد هدف داریم که تمامی پروژه‌ها و شرکت‌های زیرمجموعه شرکت مس سونگون را وارد بازار سرمایه کنیم که باعث شفافیت در خرید و فروش و انتصابات خواهد شد.

تمامی فروش ناشی از مس در استان ثبت می‌شود

وی در خصوص مزیت‌های تبدیل مجتمع به شرکت مس سونگون نیز خاطرنشان کرد: تمامی سود و درآمد حاصل از فروش مس از الان به بعد در استان ثبت می‌شود در حالی که قبلا فروشی در استان ما ثبت نمی‌شد، به این منظور، ارزش افزوده فروش مس نیز به استان می‌آید و خروجی آن ارزش افزوده نیز بر زیرساخت‌های توسعه‌ای شهرستان تخصیص می‌یابد.

تصمیم گیری در مورد تمامی عایدات فروش مس به دست خودمان است

وی افزود: قبلا نماینده مجتمع در شرکت ملی مس حضور داشته و مس سونگون تنها اجازه تصمیم گیری برای حداکثر ۱۵ میلیارد تومان داشت در حالی که اکنون آیین نامه‌های مالی و معاملاتی در اختیار خود سونگون قرار می‌گیرد و تصمیم گیری در مورد تمامی عایدات فروش مس به دست خودمان است.

مدیرعامل شمسا ادامه داد: کمیسیون اشتغال و کارگران در مس سونگون تشکیل یافته و هیچ مشکلی از بابت تداوم روند کارکنان وجود ندارد. بزرگترین حسن این شرکت نیز مربوط به بحث مالیات است. از زمان شکل گیری مجتمع مس سونگون تا امروز حتی یک ریال مالیات پرداختی این شرکت به استان نیامده بود در حالی که سال گذشته ۶۰۰ میلیارد تومان به استان تزریق شد.

وی ادامه داد: مس سونگون با پنج میلیارد تن ذخایر شناسایی شده و هشت الی ۹ درصد اکتشاف، بزرگترین معدن مس ایران و خاورمیانه بوده که لازم است نسبت به توسعه اکتشافات و معدن در این منطقه توجه بیشتری شود.

وی با بیان این‌که اکنون اکتشافات حین بهره برداری در این منطقه ادامه دارد، تاکید کرد: امیدواریم امسال خبر‌های خوبی در حوزه ذخایر سونگون داشته باشیم.

وی افزود: برای اکتشافات دو بازوی تخصصی عمق و میزان حفاری لازم بوده که برای انجام آن نیز به دستگاه حفاری نیاز است. در این راستا شرکت مس سونگون از آبان ماه سال گذشته، شرکت تخصصی اکتشافات شمالغرب را در زیر مجموعه خود تاسیس کرده که این شرکت با ۲۰ دستگاه مالکیت، عمق حفاری‌های مس سونگون را به ۲۵۰۰ متر ارتقا داده است.

عباسزاده با اشاره به افتتاح نخستین آزمایشگاه جامع معدنی در این مجموعه، خاطرنشان کرد: ایران با ۱۹ میلیارد تن ذخیره مس دارای رتبه پنجم دنیا است، ولی با تولید ۵۴ میلیون تن رتبه ۱۹ دنیا را دارد که نشان از وضعیت نامطلوب تولید مس در کشور است.

افزایش تولید کنسانتره از ۳۰۰ هزار تن به بیش از ۱.۵ میلیون تن

وی افزود: شرکت مس سونگون اکنون ۳۰۰ هزار تن کنسانتره مس تولید می‌کند که با اجرای طرح‌های توسعه‌ای جدید، بنا شده تا این رقم به یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن در سال افزایش یابد. شرکت مس سونگون اولین شرکت عام پروژه تاریخ بازار سرمایه است.

وی با بیان این‌که سال گذشته ۸۵ همت پروژه توسعه در مس سونگون اجرا شده است، افزود: امسال نیز ۱۰۱ همت تفاهم نامه بین مس سونگون و استانداری امضا شده که ۸۵ همت آن مربوط به ورزقان است.

مس سونگون قابلیت ارتقای ۲ تا ۶درصدی تولید ناخالص داخلی استان

وی گفت: در جریان سفر دوم ریاست جمهوری به استان مبلغ ۲۳۵ همت تفاهم نامه امضا شد که نزدیک به ۴۸ درصد آن یعنی ۱۰۱ همت برای مس سونگون است. سونگون قابلیت ارتقای دو تا شش درصدی تولید ناخالص داخلی استان را داشته و این امر نشان می‌دهد که سونگون، پیشران توسعه اقتصاد استان است.

مدیرعامل شمسا با بیان این‌که یکی از اهداف مس سونگون، توسعه متوازن در تمامی نقاط مستعد استان است، گفت: مسئولیت‌های اجتماعی ماحصل تمامی تلاش‌های شبانه روزی همکاران در مس سونگون بوده و نگاه ویژه‌ای به این بحث داریم.

وی با اشاره به راه اندازی سامانه جامع اشتغال سونگون، تاکید کرد: با این اقدام، استخدام کارکنان از انحصار برخی نهاد‌ها و افراد خاص خارج می‌شود. این سامانه در دسترس تمام افراد بوده و افراد با ثبت مشخصات خود در کارگروه‌های تخصصی مورد بررسی قرار می‌گیرند.

۴۰ درصد مس کاتد ایران در مس‌سونگون تولید خواهد شد

احداث بزرگترین کمپ ورزشی در ورزقان

وی با تاکید بر این‌که تاکنون ریالی به باشگاه تراکتور از سوی این مجموعه پرداخت نشده است، با اشاره به استفاده از ورزشگاه‌های این باشگاه توسط باشگاه مس سونگون، گفت: به میزان استفاده از زیرساخت‌های استان، هزینه‌های مربوطه را پرداخت کردیم. با این حال، بزرگترین کمپ ورزشی استان را در ورزقان احداث می‌کنیم. برای این پروژه ۱۶۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری شده و فاز یک آن شش درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

۴۰ درصد مس کاتد ایران در مس‌سونگون تولید خواهد شد

۴۰ درصد مس کاتد ایران در مس‌سونگون تولید خواهد شد

۴۰ درصد مس کاتد ایران در مس‌سونگون تولید خواهد شد

۴۰ درصد مس کاتد ایران در مس‌سونگون تولید خواهد شد

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده