تاریخ: ۰۱ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۲:۳۵
بازدید: ۲۶۱
کد خبر: ۳۱۱۲۵۸
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
موفقیت و دستاورد را سر باز ایستادن نیست؛

انعقاد قرارداد ۹ پروژه توسعه‌ای "فملی" در سال ۱۴۰۱/ شرکت صنایع ملی مس بزرگترین شرکت کشور خواهد شد

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت صنایع ملی مس ایران گفت: در آینده نزدیک شرکت ملی مس به عنوان بزرگترین شرکت ایران خود را نشان خواهد داد.

به گزارش می‌متالز، مجمع عمومی عادی شرکت ملی مس ایران راُس ساعت ۱۴:۰۰ روز شنبه مورخ ۱۴۰۲/۰۴/۳۱ درمحل تهران، میدان فاطمی، خیابان شهید گمنام، درب اصلی سالن وزارت کشور برگزارشد.

در این مجمع در خصوص عملکرد شرکت ملی مس ایران در سال ۱۴۰۱ مطرح شد:

سال ۱۴۰۱، نخستین آزمایشگاه مرجع و جامع معدن و صنایع معدنی شمال غرب با همکاری دانشگاه تبریز با سرمایه گذاری ۳۰۰ میلیارد تومان به بهره برداری رسید که این موضوع به کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره وری کمک خواهد کرد. روایت کامل نخواهد بود اگر اشاره نکنیم که در مسیر تولید مس جوانان انقلابی صنعتی مس بودند که با غیرت جهادی و تعصب اسلامی و ایرانی خود سر از پا نشناختند تا سنگ ناب و خالص مثال آب و آینه شود. آنان هرچه در توان داشتند در طبق اخلاص گذاشتند تا تهدید تحریم به فرصت تبدیل شد.

"فملی" در سال ۱۴۰۱ در حوزه اکتشافات به بالاترین رکورد رسید. بیش از ۲۰۰ هزار حفاری اکتشافی در مقایسه با سال گذشته نشان از رشد خوب در این حوزه دارد. در استان کرمان و سایر معادن نیز با رشد بالای فعالیتی مواجه شد.

شرکت صنایع ملی مس ایران در همه زمینه‌های تولید اعم از استخراج، حمل، فرآوردی و تولید مس محتوا رکورد زد. همچنین در تولید کنسانتره طلا و نقره رکورد بی سابقه‌ای را به ثبت رساند.. در مولیبدن رکورد خوبی را به دست همکاران توانمند محقق کرد.

سال ۱۴۰۱ سال طلایی در حوزه تولید تبدیل شد.

در این مجمع، علی رستمی، مدیرعامل شرکت صنایع ملی مس ایران اظهار کرد: در سال تولید به گفته مقام معظم رهبری؛ همکاران در لبیک به ندای مقام معظم رهبری در حوزه تولید اقدامات بزرگی انجام دادند. برای نخستین بار در حوزه تولید کاتد، توانستیم به بیش از ۳۰۰ هزار تن تولید در تاریخ شرکت ملی مس برسیم. این در حالی بود که ما کاهش ۱۶ هزار تنی قراضه مس نسبت به سال گذشته را داشتیم.

وی افزود: این رکورد بسیار بی نظیر و کم نظیری است که در شرکت ملی مس انجام شد و نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ افزایش ۵.۳ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین در این سال با تولید یک میلیون و ۲۳۴ هزار و ۸۷۷ تن کنسانتره مس توانست تولید سال ۱۴۰۰ را پشت سر بگذارد.

رستمی درخصوص طرح‌های توسعه‌ای ادامه داد: در زمینه توسعه‌ای برنامه‌ای را در سال ۱۴۰۱ تحت عنوان "نهضت تحول" در صنعت مس شروع کردیم برای رسیدن به تولید یک میلیون تن برنامه ریزی کردیم.

مدیرعامل شرکت صنایع ملی مس ایران گفت: در مجمع سال گذشته به ما تکلیف شد که اقدامات لازم برای رسیدن به تولید یک میلیون تن را طراحی و اجرا کنیم. شروع برنامه سال ۱۴۰۱ بوده که اقدامات مهمی را انجام دادیم. در آینده نزدیک شرکت ملی مس به عنوان بزرگترین شرکت ایران خود را نشان خواهد داد. قطعا در اینمسیر نیازمند کمک سهامداران هستیم. ما امیدواریم با به نتیجه رسیدن این برنامه، صادرات شرکت را به بیش از ۱۰ میلیارد دلار، تولید بیش از یک ملیون تن و سود بیش از ۵ میلیارد دلار برسد. قطعا شرکتی در این اندازه مایه افتخار برای نظام جمهوری اسلامی و سهامداران خواهد بود.

بر اساس این گزارش، شرکت مس در حوزه عملکردی در سال ۱۴۰۱ موفق شد برای نخستین بار در تاریخ صنعت مس موفق به ثبت رکورد ۸۸۳۶۸ هزار میلیارد تومانی شد که این موضوع، به رغم کاهش ۱۰۰۰ دلاری قیمت مس در بازار‌های جهانی اتفاق افتاد. باید اشاره شود که این دستاورد نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد ۹ درصدی و نسبت به برنامه رشد ۲۳ درصدی را نشان می‌دهد.

پروژه‌های توسعه‌ای شرکت صنایع ملی مس ایران:

شرکت ملی مس با هدف دستیابی به رشد تولید به میزان یک میلیون تن مس محتوای معدنی در سال ۱۴۰۶ زیرساخت‌ها را فراهم و برخی نگرانی‌ها را در حوزه تامین مالی رفع کرده است. در سال ۱۴۰۱، قرارداد ۹ پروژه با مبلغ ۲.۵ میلیارد یورو برای تحقق تولید یک میلیون تن مس محتوای معدنی منعقد شده است.

طرح تولید مس کاتدی سونگونی فاز یک، فاز ۳ تبریز سونگون، فاز ۳ تبریز سرچشمه، فاز ۲ تبریز میدوک، فاز ۳ تبریز میدوک، فاز ۴ تبریز سرچشمه، فلوتاسیون سرباره خاتون آباد، آهک خاتون آباد و آهک اهر فاز ۲، از جمله این ۹ طرح توسعه‌ای به منظور محقق شدن مهمترین هدف مدنظر شرکت ملی صنایع ملی مس ایران در سال ۱۴۰۶ است. مسیر دشوار توسعه نیازمند دوراندیشی و درایت است. امری که جهادگران صنعت مس برای آن اقدامات موثری انجام دادند. در سال ۱۴۰۱ دو پروژه احداث کارخانه فلوتاسیون سرچشمه با ظرفیت ۷۰ هزار تن کنسانتره و سرمایه گذاری ۱۶ میلیون یورو و ۶۴۵ میلیارد تومان و کارخانه هیبریدی سونگون با ظرفیت ۳ هزار تن کاتد مسی با سرمایه گذاری ۱۰ میلیون یورو و ۴۸۵ میلیارد تومان بهره برداری شد.

در سال ۱۴۰۲، در راستای هدف گذاری یک میلیون تن کاتد دو کارخانه دره آلو و دره زار با ظرفیت‌های ۱۰۰ و ۱۵۰ هزار تن افتتاح و به مدار تولید شرکت اضافه می‌شود. این برنامه ریزی‌ها منجر به عملکرد مثبت شرکت در سال ۱۴۰۱ و برنامه‌های آینده شد و در وضعیت سهام خود را نشان داد.
کسب مقام سوم ارزش بازار و دستیبابی به رتبه سوم بین ۵۰ شرکت فعال بورس مدال افتخار بر گردن سهامداران شرکت ملی صنایع مس ایران است.

شرکت ملی مس ایران به عنوان یکی از بازیگران اصلی معدنی کشور در تلاش است ضمن تولید و توسعه همه اقدامات زیست محیطی را اجرا کند.

مسوولیت‌های اجتماعی شرکت صنایع ملی مس ایران:

در حوزه مسوولیت‌های اجتماعی توانست، توسعه اماکن ورزشی، کمک به بهداشت جوامع محلی، تامین آب شرب مناطق کم برخوردار اشتغال آفرینی و نشاط را برای جوانان به ارمغان بیاورد.

شرکت ملی مس ایران به دنبال آن است تا با ارزش آفرینی برای سهامداران و اتخاذ سیاست‌های مناسب فروش به اقتصاد کشور کمک کند.

منبع: بورس نیوز

عناوین برگزیده