تاریخ: ۰۲ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۲۸
بازدید: ۱۴۴
کد خبر: ۳۱۱۳۶۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

سرمایه‌گذاری ۱۵ میلیارد یورویی شرکت مس جهت تولید یک میلیون تن کاتد/ «فملی» به دنبال اجرای بالغ بر ۳۵۰ هزار متر حفاری اکتشافی در سال جاری

‌می‌متالز - روز شنبه ۳۱ تیر ماه، مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت ملی صنایع مس ایران در حالی با حضور بیش از ۷۶ درصدی سهام‌داران در محل وزارت کشور برگزار شد که مدیرعامل این شرکت، به تشریح پروژه‌های توسعه‌ای «فملی» جهت تحقق تولید یک میلیون تن کاتد در افق ۱۴۰۶ پرداخت؛ ضمن اینکه در پایان این مجمع، ۸۰ تومان سود به هر سهم تخصیص یافت و مصوب شد که ۴۰ درصد آن صرف اجرای طرح‌های توسعه‌ای و ۶۰ درصد باقی‌مانده (۴۸ تومان به ازای هر سهم) به صورت نقدی بین سهام‌داران شرکت تقسیم شود.

به گزارش می‌متالز، علی رستمی در مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت ملی صنایع مس ایران بیان کرد: کشور ایران، جزو یکی از کشور‌های با استعداد و پرپتانسیل در صنعت مس جهان به شمار می‌آید. از دیرباز تا کنون، ۷ درصد سرزمین ما اکتشاف شده است و رتبه پنجم جهان از لحاظ ذخایر مس را در اختیار داریم. شیلی، استرالیا، پرو و روسیه، به ترتیب در رتبه‌های اول تا چهارم ذخایر مس جهان قرار گرفته‌اند و باور ما بر این است که اگر اکتشافات خود را گسترش دهیم، به رتبه بالاتری در این بخش صعود خواهیم کرد. در حال حاضر ایران در جایگاه چهاردهم تولید کنسانتره مس و هفدهم تولید کاتد مس جهان قرار گرفته است.

وی در خصوص اهمیت اکتشاف در صنعت مس، عنوان کرد: عمده اکتشافات مس در دو استان کرمان و آذربایجان شرقی انجام شده و متاسفانه اقدامات کمی در این حوزه بسیار مهم در سایر استان‌ها انجام داده‌ایم. در دو استان فوق نیز اغلب اکتشافات در شهرستان‌های سرچشمه، شهر بابک و ورزقان انجام شده و هنوز هم جای کار فراوانی وجود دارد. به همین علت در سال ۱۴۰۱، توسعه سرمایه‌گذاری در بخش اکتشاف را یکی از اولویت‌های اصلی خود قرار دادیم و با تلاش و پیگیری مجدانه معاونت توسعه و اکتشاف شرکت، حفاری اکتشافی را به ۲۰۰ هزار و ۳۳۲ متر در سال ۱۴۰۱ رساندیم؛ در حالی که این میزان در سال پیش از آن، ۱۳۰ هزار و ۳۳ متر بود. در سال جاری نیز به دنبال آن هستیم تا حفاری اکتشافی خود را به ۳۵۰ هزار متر افزایش دهیم. هزینه‌های اکتشافی شرکت در سال ۱۴۰۰، دو هزار و ۳۲۰ میلیارد و ۷۹۰ میلیون ریال بوده که با افزایش حدود دو برابری، به چهار هزار و ۶۶ میلیارد و ۵۵۷ میلیون ریال در سال گذشته رسید. نتیجه افزایش حفاری در سال ۱۴۰۱، رشد ذخایر مس کشور از ۱۷ میلیارد تن به ۱۹ میلیارد تن است که در نوع خود، افتخار بزرگی برای شرکت ملی مس محسوب می‌شود.

رکوردشکنی در تولید تمام محصولات «فملی» در سال ۱۴۰۱

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران در ارتباط با تولید انواع محصولات در سال ۱۴۰۱، مطرح کرد: به لطف و یاری خدا و همت و تلاش جهادگونه همکاران خود در شرکت ملی مس، شاهد رکوردشکنی‌های بسیاری در تمامی بخش‌ها بودیم. میزان استخراج شرکت در سال ۱۴۰۰، ۱۹۹ میلیون و ۵۲۰ هزار تن بود که با افزایش ۱۱٫۶ درصدی، به ۲۲۵ میلیون و ۷۹۴ هزار تن در سال گذشته رسید. تولید کنسانتره مس شرکت از یک میلیون و ۲۲۷ هزار و ۲۸۳ تن در سال ۱۴۰۰، به یک میلیون و ۲۳۴ هزار و ۸۷۷ تن در سال پیش رسید که با افزایش ۰٫۶ درصدی همراه بود. پس از حدود یک دهه، در تولید کاتد مس موفق شدیم از ۳۰۰ هزار تن عبور کنیم و رکورد بیشترین میزان تولید کاتد در تاریخ شرکت ملی مس یعنی ۳۰۰ هزار و ۱۰ تن را به ثبت برسانیم. این موفقیت در حالی حاصل شد که قیمت قراضه از قیمت مس در سال گذشته پیشی گرفت و ما خرید قراضه را حدود ۱۶ هزار تن کاهش دادیم و عمده مواد اولیه مورد نیاز خود را از معادن شرکت تامین کردیم. در سال ۱۴۰۱، تولید مفتول را که در سال قبل از آن در شرکت ملی مس متوقف شده بود، دوباره از سر گرفتیم و موفق به تولید چهار هزار و ۸۱۵ تن از این محصول شدیم؛ ضمن اینکه در تولید کنسانتره مولیبدن (۹ هزار و۶۳۰ تن)، کنسانتره فلزات گران‌بها (۹۶۹ تن)، لجن آندی (۹۶۹ تن) و اسید سولفوریک (۸۸۷ هزار و ۷۲۶ تن)، رکورد‌های جدیدی را به ثبت رساندیم.

رستمی در ادامه با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱، با کاهش قیمت مس در بورس فلزات لندن (LME) مواجه شدیم، گفت: قیمت مس به طور میانگین حدود یک هزار و ۱۰۰ دلار به ازای هر تن در سال گذشته، نسبت به سال ۱۴۰۰ کاهش پیدا کرد، اما با تدابیر کارشناسانه‌ای که در معاونت‌های مختلف شرکت به ویژه معاونت مالی و اقتصادی شرکت اندیشیدیم، توانستیم کاهش قیمت مس را به روش‌های دیگری جبران کنیم. در سال ۱۴۰۰، ما موفق به فروش ۳۱۵ هزار و ۴۱۶ تن کاتد (با احتساب ۵۸ هزار و ۱۵۲ تن موجودی اول دوره) شدیم؛ در حالی که در سال گذشته، ۲۸۳ هزار و ۲۱۸ تن کاتد (با احتساب ۱۶ هزار و ۳۰۳ تن موجودی اول دوره) فروختیم. یعنی علی‌رغم موجودی اول دوره کمتری که در سال ۱۴۰۱ داشتیم، توانستیم این میزان فروش را به همت و تلاش شبانه‌روزی همکاران در خط تولید کاتد رقم بزنیم.

وی در خصوص میزان فروش شرکت ملی مس در سال ۱۴۰۱، اظهار داشت: در سالی که گذشت، موفق به فروش ۸۸۳ هزار و ۶۸۱ میلیارد ریال انواع محصولات خود شدیم که نسبت به برنامه سال ۱۴۰۱، ۲۳ درصد بیشتر بود و نسبت به سال ۱۴۰۰، با افزایش ۹ درصدی همراه بود. از ابتدای سال تا پایان روز سه‌شنبه ۲۷ تیر ماه نیز موفق به فروش ۳۴۲ هزار و ۲۵۳ میلیارد ریال محصول شده‌ایم که نسبت به برنامه سال جاری، ۳۸ درصد بیشتر بوده و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، ۵۱ درصد افزایش یافته است.

شفاف‌سازی «فملی» در فروش کاتد

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران تصریح کرد: میان نرخ هر تن کاتد فروخته‌شده در شرکت ملی مس در سال گذشته، حدود ۲۷۳ میلیون تومان به ازای هر تن، در سال ۱۴۰۰ در حدود ۲۳۳ میلیون تومان به ازای هر تن و در سال ۱۳۹۹، در حدود ۱۳۷ میلیون تومان به ازای هر تن بوده است. در حالی که برخی ادعا‌های کذب در خصوص گران‌فروشی توسط شرکت ملی مس مطرح شده بود، با مقایسه این آمار متوجه می‌شویم نسبت فروش کاتد در سال ۱۳۹۹ به ۱۴۰۰، به مراتب بیشتر از سال ۱۴۰۰ به ۱۴۰۱ بوده است. ما نتیجه به دست آمده حاصل از فروش کاتد شرکت ملی صنایع مس ایران را ناشی از رعایت کامل دستورات ستاد تنظیم بازار و همکاری همه‌جانبه با بخش‌های مرتبط می‌دانیم.

رستمی با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۱، ارزش بازار شرکت ملی صنایع مس ایران چهار هزار و ۴۹۴ میلیارد ریال بود و این میزان در سال جاری به پنج هزار و ۲۵۶ میلیارد ریال رسیده است، خاطرنشان کرد: ۲ درصد سود خالص شرکت ملی مس در سال گذشته، به مسوولیت‌های اجتماعی اختصاص یافت که از جمله آن‌ها می‌توان به هزینه ۵۲۷ میلیارد تومانی در پنج باشگاه ورزشی شرکت اشاره کرد. بیش از ۱۳۷ میلیارد تومان کمک بلاعوض در سال ۱۴۰۱ داشتیم که بیش از ۸۰ میلیارد تومان آن به سیل‌زدگان استان کرمان در سال گذشته اختصاص پیدا کرد. همچنین پنج میلیارد تومان کمک‌های جهادی امدادی داشتیم و به دنبال اجرای مسوولیت‌های اجتماعی در بخش‌های مختلف جهت توسعه برند شرکت ملی صنایع مس ایران در این حوزه هستیم. ما در مجموع ۶۷۰ میلیارد تومان در زمینه مسوولیت‌های اجتماعی شرکت در سال گذشته هزینه کردیم.

وی در ادامه ابراز کرد: سود عملیاتی شرکت در سال گذشته با رشد ۶ درصدی، از ۴۷۳ هزار و ۴۱۰ میلیارد ریال، به ۵۰۱ هزار و ۷۷ میلیارد ریال رسید و توانستیم هزینه‌های اداری و عمومی شرکت را مدیریت کرده و از حدود چهار هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰، به حدود یک هزار میلیارد تومان کاهش دهیم. ۸۰۰ نفر نیروی انسانی جدید جهت اجرای پروژه‌های توسعه‌ای در سال گذشته در شرکت ملی مس استخدام شدند و در پرداخت حقوق و دستمزد، عملکرد بسیار قابل قبولی داشتیم. همچنین هزینه مواد مستقیم مصرفی شرکت در سال ۱۴۰۰، چهار هزار و ۷۷۴ میلیارد تومان بود که این میزان با تدبیر و درایت همکاران ما در شرکت ملی مس، به سه هزار و ۳۰۷ میلیارد تومان در سال گذشته کاهش پیدا کرد؛ این موفقیت در حالی به دست آمد که با افزایش نرخ ارز به ویژه در ماه‌های پایانی سال گذشته همراه بودیم و به دنبال آن سایر هزینه‌ها نیز رشد پیدا کرده بود.

نهضت پیشرفت و تحول صنعت مس ایران را با جدیت پیش خواهیم برد

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با بیان اینکه در سال گذشته، ما «نهضت پیشرفت و تحول صنعت مس ایران» را با هدف تحقق تولید یک میلیون تن کاتد در افق ۱۴۰۶ تدوین کردیم، یادآور شد: این نهضت با سه رویکرد افزایش تولید، افزایش درآمد ارزی و افزایش اشتغال تدوین شده است. تولید کاتد مس در سال ۱۴۰۰ برابر با ۲۸۵ هزار تن، صادرات آن به میزان ۱٫۶ میلیارد دلار، سود خالص حاصل از فروش آن معادل ۱٫۵ میلیارد دلار با اشتغال‌زایی یک هزار و ۸۰۰ نفری همراه بود؛ در افق ۱۴۰۶، ما تولید یک میلیون تن کاتد همگام با صادرات ۱۰ میلیارد دلار، سود خالص پنج میلیارد دلار و اشتغال‌زایی برای پنج هزار نفر را هدف‌گذاری کرده‌ایم؛ ضمن اینکه سرمایه‌گذاری لازم برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای تا سال ۱۴۰۶، بالغ بر ۱۵ میلیارد یورو برآورد شده است تا به تولید یک میلیون تن کاتد در افق ۱۴۰۶ دست پیدا کنیم.

رستمی با اشاره به منابع تامین مالی پروژه‌های توسعه‌ای شرکت ملی مس، خاطرنشان کرد: تامین پنج میلیارد یورو از منابع داخلی شرکت، دو میلیارد یورو از منابع صندوق توسعه ملی، دو میلیارد یورو از منابع داخلی کشور و ۶ میلیارد یورو از طریق فاینانس خارجی (کشور چین) را به منظور تامین مالی طرح‌های توسعه‌ای پیش‌بینی کرده‌ایم تا بتوانیم به تولید یک میلیون تن کاتد در سال ۱۴۰۶ دست پیدا کنیم. در همین راستا، به دنبال احداث و راه‌اندازی هشت واحد تغلیظ مس هستیم که در حال حاضر احداث پنج واحد در سونگون، سرچشمه و میدوک با ظرفیت‌های مناسبی آغاز شده است. واحد‌های تغلیظ شرکت ملی مس تا پیش از این، با ظرفیت ۱۰۰ هزار تن در سال احداث می‌شد، اما هم‌اکنون با به‌کارگیری دانش و تکنولوژی روز و تجهیزات و دستگاه‌های جدید و مدرن، به دنبال راه‌انداری واحد‌های تغلیظ با ظرفیت بالغ بر ۴۰۰ تا ۴۵۰ هزار تن در سال هستیم. البته با موانع و دشواری‌هایی در این مسیر مواجه بوده‌ایم، اما به یاری خدا توانسته‌ایم احداث پنج واحد تغلیظ مس را آغاز کنیم. در حوزه ذوب و پالایشگاه نیز دو پروژه در سونگون تعریف کرده‌ایم که در حال حاضر یکی از آن‌ها آغاز شده است. همچنین در راستای تامین زیرساخت‌های لازم، تکمیل فاز دوم پروژه انتقال آب خلیج فارس و تامین یک هزار مگاوات برق از انرژی‌های خورشیدی و تجدیدپذیر را در دستور کار خود داریم. در زمینه تامین ماشین‌آلات معدنی نیز یک کارگروه ۱۵ نفره در شرکت ملی مس جهت بررسی بازار دامپتراک‌های معدنی تشکیل داده‌ایم و پس از بررسی‌های لازم، با دو تا سه شرکت به توافقات اولیه جهت خرید ماشین‌آلات معدنی دست یافته‌ایم. باور بسیاری بر این بود که این امر امکان‌پذیر نیست، اما ما معتقدیم که حتی امکان بومی‌سازی دامپتراک‌های عظیم معدنی در داخل کشور وجود دارد.

شرکت ملی مس در اجرای پروژه‌های توسعه‌ای بی‌رقیب است

وی در ادامه به آغاز پروژه‌های مختلف در سال گذشته اشاره کرد و گفت: تولید کاتد مس در مس سونگون، فاز ۳ تغلیظ مس سونگون، فاز‌های ۳ و ۴ تغلیظ مس سرچشمه، فاز ۲ و ۳ تغلیظ مس میدوک، فلوتاسیون سرباره خاتون‌آباد، آهک خاتون آباد و آهک اهر جمعا به میزان ۲٫۵ میلیارد یورو، مجموع پروژه‌های تعریف شده در سال گذشته را تشکیل می‌دهند. پروژه‌های دره‌زار با ظرفیت تولید ۱۵۰ هزار تن و دره‌آلو با ظرفیت تولید ۱۰۰ هزار تن کنسانتره مس، دو پروژه مهم شرکت ملی صنایع مس ایران هستند که تا پایان تابستان سال جاری به بهره‌برداری خواهند رسید. عملیات مختلف هر دو پروژه در سخت‌ترین شرایط آب و هوایی انجام شد و باید قدردان تلاش همکاران سخت‌کوش خود در این دو پروژه عظیم باشیم. پروژه هیپ لیچینگ مس سونگون با سرمایه‌گذاری ۱۳ هزار میلیارد ریال و اشتغال‌زایی ۱۶۰ نفر مستقیم و ۴۸۰ نفر غیرمستقیم، پروژه بسیار مهمی بود که در سال گذشته با همکاری و تلاش شبانه‌روزی همکاران ما در شرکت کانی مس به بهره‌برداری رسید و هم‌اکنون در حال تولید سه هزار تا سه هزار و ۴۰۰ تن کاتد در سال هستیم. راه‌اندازی خط انتقال آب حاجی‌لرچای به معدن مس سونگون به طول ۴۸ کیلومتر با سرمایه‌گذاری ۱۳ هزار میلیارد ریال و اشتغال‌زایی ۲۴ نفر مستقیم و ۷۰ نفر غیرمستقیم، یکی دیگر از پروژه‌های مهمی بود که در سال گذشته تکمیل و راه‌اندازی شد. راه‌اندازی بزرگراه خواجه ورزقان با سرمایه‌گذاری دو هزار و ۵۱۰ میلیارد ریال و اشتغال‌زایی ۱۰ نفری، راه‌اندازی پروژه احداث ریل خاتون‌آباد با سرمایه‌گذاری ۴۴ هزار میلیارد ریال و اشتغال‌زایی ۱۱۰ نفر و پروژه تغلیظ فلوتاسیون سرباره سرچشمه با سرمایه‌گذاری ۶ هزار و ۴۴۶ میلیارد ریال و اشتغال‌زایی ۱۸۰ نفر مستقیم و ۵۵۰ نفر غیرمستقیم با ظرفیت تولید ۷۰ هزار تن کنسانتره مس با عیار ۲۴ درصد در سال، از دیگر پروژه‌های مهمی بودند که در سال گذشته به بهره‌برداری رسیدند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران در پایان یادآور شد: تاسیس شرکت تامین سرمایه کیمیا در سال گذشته، یکی دیگر از اقدامات برجسته شرکت ملی مس در سال گذشته بود و نماد آن یعنی «تکیمیا» در روز چهارشنبه ۱۱ تیر ماه سال جاری بر روی تابلوی فرابورس درج شد.

بر اساس این گزارش، در پایان مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت ملی صنایع مس ایران، ۸۰ تومان سود به هر سهم تخصیص یافت و مصوب شد که ۴۰ درصد آن صرف اجرای طرح‌های توسعه‌ای و ۶۰ درصد باقی‌مانده (۴۸ تومان به ازای هر سهم) به صورت نقدی بین سهام‌داران شرکت تقسیم شود.

منبع: فلزات آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده