تاریخ: ۰۱ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۱۵
بازدید: ۱۲۴
کد خبر: ۳۱۱۴۱۹
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

«فملی» ۶۰ درصد سود تقسیم کرد

‌می‌متالز - در مجمع شرکت ملی مس ایران حسابرس رسمی، موسسه حسابرسی ایران مشهود و حسابرس علی البدل دش و همکاران انتخاب شدند. روزنامه کثیر انتشار روزنامه دنیای اقتصاد و جهان صنعت مورد تایید قرار گرفتند. تقسیم سود با رای اکثریت سهامداران ۶۰ درصد درنظر گرفته شد که معادل ۴۸۰ ریال به ازای هر سهم تقسیم شد.

به گزارش می‌متالز، علی رستمی مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران در مجمع عادی سالانه این شرکت گفت: برای اولین بار سال ۱۴۰۱ معاونت اکتشافات شکل گرفت و اکتشافات از ۱۳۳ هزار متر به ۳۰۰ هزار متر در سال جاری رسید. در سال ۲۰۲۲ کشور ایران با تولید حدود ۳۰۸ هزارتن کاتد رتبه هفدهم تولید مس پالایش شده در دنیا را دارا بوده بطوریکه سهم تولید مس ایران در دنیا در این سال ۲ / ۱ درصد بوده است. همچنین در منطقه آسیا طی سال ۲۰۲۲، ایران رتبه ششم تولید مس پالایش شده را دارا بوده بطوریکه سهم تولید مس ایران از این منطقه در این سال ۱ / ۲ درصد بوده است. در سال ۱۴۰۱ شمسی سهم تولید شرکت ملی صنایع ایران از کل تولید مس محتوای معدنی رقم ۲۹۶ هزارتن و در بخش مس کاتدی بیش از ۳۰۰ هزارتن بوده است.

وی گفت: فعالیت‌های مهم انجام شده در سال ۱۴۰۱ امور فروش و بازاریابی عبارتند از، رکورد فروش کل بیش از ۸۸۳ هزار میلیارد ریالی شرکت علی‌رغم تشدید تحریم‌ها و تبعات بیماری کووید و جنگ‌های منطقه، رکورد فروش داخلی بیش از ۵۸۸ هزار میلیارد ریال در سال ۱۴۰۱ و افزایش ۳۸ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰- افزایش ۹ درصدی ارزش کل فروش از ۸۰۹ هزار میلیاردریال در سال ۱۴۰۰ به بیش از ۸۸۳ هزار میلیاردریال در سال ۱۴۰۱، عرضه و فروش صادراتی ۶۷۰۰۰ کاتد در رینگ صادراتی بورس کالا و افزایش ۱۷ درصدی آن نسبت به عرضه سال گذشته، فروش بیش از ۷۸۷ هزارتن اسیدسولفوریک در بازار داخل در راستای حفظ مسایل زیست محیطی و تامین نیاز داخلی کشور، فروش و اتمام بارگیری صادراتی ۱۰۰۰ تن محصول اسیدسولفوریک، فروش ۱۰۰۰ تن دیگر در رینگ صادراتی بورس کالا و همچنین رایزنی‌ها برای صادرات به کشور‌های هدف بیشتر و پیگیری اقدامات سایت اسیدسولفوریک بندرعباس، برگزاری مزایده‌ها و مناقصه‌های فروش و خرید محصولات و مواد اولیه و محصولات جانبی شرکت، ادامه عرضه و فروش داخلی اکسیدمولیبدن در بورس داخلی کالا که برای اولین بار از سال ۱۴۰۰ شروع شده بود. استقامت در بازار ترکیه، چین و امارات و حفظ قیمت‌های فروش در حد استاندارد‌های جهانی، ارتباط و عقد قرارداد با END USER ها، متنوع کردن روش‌های حمل محصولات صادراتی به کشور‌های هدف.

وی درباره برنامه‌های آتی سال ۱۴۰۲ امور فروش و بازاریابی گفت: تحقق برنامه تنظیمی فروش و خرید محصولات در سال ۱۴۰۲، استقامت در بازار ترکیه و چین و امارات متحده عربی و حفظ قیمت‌های فروش در حد استاندارد‌های جهانی، مطالعات و مدیریت بهینه بازار و حفظ و ارتقاء بازار‌های هدف محصولات صادراتی با توجه به ادامه تحریم‌ها و سایر موارد پیش، بینی نشده و پیامد‌های آن بر امر تجارت، برگزاری مزایده‌ها و مناقصه‌های فروش و خرید محصولات و مواد اولیه و محصولات جانبی شرکت، بررسی و تأمین به موقع کنسانتره مس مورد نیاز خط تولید، تأمین کامل نیاز‌های تولیدکنندگان داخلی از طریق عرضه محصولات در بورس کالا، ادامه فروش داخلی و صادرات اسیدسولفوریک و پیگیری صادرات از طریق سایت بندرعباس، اقدام در جهت عرضه اکسیدمولیبدن در رینگ صادراتی بورس کالا برای اولین بار، ادامه اقدامات در مورد یکپارچه سازی و مکانیزه نمودن سیستم‌های فروش از جمله برنامه‌های آینده این شرکت هستند.

رستمی در رابطه با نوسانات نرخ ارز گفت: از آنجائیکه شرکت ملی صنایع مس ایران قسمتی از محصولات تولیدی خود را به سایر کشور‌ها صادر کرده و بخشی از درآمد حاصل از فروش شرکت از طریق صادرات تحقق می‌یابد و از سوی دیگر قسمتی از ماشین آلات و تجهیزات طرح‌های توسعه مجتمع‌های شرکت و بخش کمی از مواد اولیه شرکت نیز از کشور‌های دیگر وارد می‌شود، بنابراین نوسانات نرخ ارز تأثیر بسزائی در درجه اول بر درآمد‌های شرکت و در درجه دوم بر هزینه‌های شرکت دارد که از این جهت افزایش و کاهش نرخ برابری ارز پوشش دهنده اثرات ناشی از صادرات و واردات است. در عین حال در سال‌های اخیر افزایش نرخ ارز چه از بعد صادراتی و چه از نظر قیمت گذاری محصولات در بورس کالای تهران به افزایش درآمد‌های شرکت منجر شده است.

وی درباره ریسک قیمت نهاد‌های تولیدی گفت: با توجه به اینکه پروانه بهره برداری از معادن شرکت بنام شرکت ملی صنایع مس ایران بوده و کلیه مراحل تولید فلز مس از مرحله استخراج تا مرحله تولید کاتد در مجتمع‌های شرکت صورت می‌پذیرد، تغییرات قیمت‌های جهانی فلزات و یا سایر نوسانات در نهاده‌های تولید تأثیر چندانی بر قیمت تمام شده محصولات شرکت ندارد.

رستمی همچنین درباره ریسک کاهش قیمت محصولات افزود: با عنایت به این موضوع که قیمت گذاری محصولات شرکت بر اساس نرخ‌های جهانی و بر مبنای بورس فلزات لندن LME چه در بازار‌های داخلی و چه در بازار‌های صادراتی صورت می‌پذیرد، قطعاً کاهش قیمت محصولات تأثیر بسزائی در مبلغ فروش شرکت داشته و به صورت مستقیم بر سود شرکت اثرگذار است. در این راستا شرکت استراتژی‌های متنوع‌سازی زمینه‌های فعالیت خود رابرای کاهش ریسک ناشی از قیمت جهانی فلز مس در دستور کار خود دارد به نحوی که با حفظ جایگاه خود در روند رشد و توسعه صنعت مس افزایش درآمد شرکت از محل سایر فعالیت‌های اقتصادی محقق گردد و از سوی دیگر با ورود به حوزه پوشش ریسک و تجارت مشتقات فلزات و ابزار‌های جدید روی آورد.

مدیر عامل فملی ادامه داد: شرکت ملی صنایع مس ایران پس از پذیرش در بورس اوراق بهادار و عرضة بیش از ۸۰ درصد سهام خود، خصوصی محسوب شده و تحت مقررات قانون تجارت اداره می‌شود؛ لذا تغییر مقررات دولتی تأثیری بر نحوه اداره شرکت ندارد، مگر در مواردی که مربوط به فروش محصولات شود. از سوی دیگر با توجه به سابقه و نام درخشان شرکت در عرصه بین المللی و تجارت جهانی ریسک خاصی از این بابت متوجه شرکت نمی‌شود.

رستمی درباره ریسک تجاری گفت: ریسک تجاری شرکت را می‌توان ریسک حاشیه سود ناشی از کاهش قیمت‌های جهانی قلمداد نمود. از آنجائی که سودآوری شرکت به طور مستقیم تحت تأثیر قیمت‌های جهانی فلز مس قرار دارد، کاهش این قیمت‌ها می‌تواند بر سود شرکت و در نتیجه حاشیه سود آن تأثیرگذار باشد.

وی در زمینه اکتشاف و توسعه گفت: ثبت رشد ۱۲ درصدی ذخایر در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ و رسیدن از تناژ ۱۷ به ۱۹ میلیارد تن رکورد دیگری بود که زده شد.

مدیر عامل فملی اهم برنامه‌های شرکت در سال ۱۴۰۲ را اینگونه عنوان کرد: تولید استخراج ۲۵۱ میلیون تن مجموع ماده معدنی و باطله شامل، تولید یک میلیون و ۳۳۴ هزار تن کنسانتره مس، تولید ۳۰۱ هزار تن مس تصفیه شده (کاتدی)، تولید ۳۲۸ هزار تن مس محتوای معدنی.

رستمی همچنن اهم پروژه‌ها و طرح‌های توسعه در سال ۱۴۰۲ را اینگونه عنوان کرد: راه اندازی کارخانه تغلیظ درآلو با ظرفیت تولید ۱۰۰ هزار تن کنسانتره مس با متوسط عیار ۲۵ درصد در نیمه اول سال ۱۴۰۲، راه اندازی کارخانه تغلیظ دره زار با ظرفیت تولید ۱۵۰ هزار تن کنسانتره مس با متوسط عیار ۲۴ درصد در نیمه اول سال۱۴۰۲، راه اندازی کارخانه آهک کلوخه و هیدراته خاتون آباد در نیمه دوم سال ۱۴۰۲، ادامه فعالیت‌های طرح جامع آب و برق درکلیه مناطق و مجتمع‌های تولیدی و نیز ادامه فعالیت‌های مرتبط با مسوولیت‌های اجتماعی درمناطق جوار کارخانه‌ای، شروع فعالیت‌های جدید توسعه درمس سرچشمه و سونگون و نیز در میدوک درجهت احداث کارخانه‌های تغلیظ ۳ سرچشمه و ۳ سونگون و ۲ میدوک، شروع فعالیت‌های احداث کارخانه تولید مس کاتدی در مس سونگون با ظرفیت تولید ۲۰۰ هزار تن کاتد در سال، رویکرد تبدیل شرکت ملی صنایع مس ایران به هلدینگ و ایجاد شرکت‌های بهره بردار منطقه‌ای و ایجاد یا اصلاح ساختار سازمانی مبتنی بر این تغییر دردست بررسی است. تحقق برنامه تنظیمی فروش و خرید محصولات در سال ۱۴۰۲، برگزاری مزایده‌ها و مناقصه‌های فروش و خرید محصولات و مواد اولیه، مدیریت بهینه بازار و حفظ و ارتقاء بازار‌های هدف محصولات صادراتی، تأمین به موقع کنسانتره مس مورد نیاز خط تولید، تأمین کامل نیاز‌های تولیدکنندگان داخلی از طریق بورس کالا، ادامه اقدامات در مورد یکپارچه سازی و مکانیزه نمودن سیستم‌های فروش از جمله طرح‌های توسعه‌ای هستند.

وی درباره افزایش سرمایه گفت: برنامه داریم هم از بازار پول هم بازار سرمایه و هم فاینانس تامین سرمایه کنیم.

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده