تاریخ: ۳۰ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۲۱
بازدید: ۵۶
کد خبر: ۳۲۴۹۱۵
سرویس خبر : انرژی
در نشست بررسی طرح‌های آب و برق؛

مخبر: موانع توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر با فوریت مرتفع شود

‌می‌متالز - در نشست بررسی طرح‌های آب و برق با حضور معاون اول رئیس‌جمهور، به منظور تسهیل اجرای طرح توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر، تصمیمات لازم اعم از سرمایه‌گذاری، تامین منابع مالی و تامین اراضی مورد نیاز اتخاذ شد.

به گزارش می‌متالز، «محمد مخبر» امروز در نشست بررسی طرح‌های آب و برق، توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر را یکی از ضرورت‌های مهم کشور ارزیابی و اظهار کرد: لازم است مسائل و موانع پیش‌روی توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر با فوریت مرتفع شود تا در تابستان و در زمان اوج مصرف، مشکلی برای تامین برق مورد نیاز صنایع و بخش خانگی وجود نداشته باشد.

وی نمایندگان وزارتخانه‌های نیرو، جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت محیط زیست را مکلف کرد به منظور تسهیل احداث ۴۵۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر، جلساتی را به صورت مستمر تشکیل دهند و موانع موجود پیش روی احداث و توسعه این نیروگاه‌ها را با اولویت برطرف کنند.

معاون اول رئیس‌جمهور با تاکید بر ضرورت تسریع در تامین زمین از اراضی مورد نیاز توسط وزارت جهاد کشاورزی و همچنین صدور مجوز‌های لازم توسط سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: سازمان حفاظت محیط زیست باید پرچمدار توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر در کشور باشد و ضمن مطالبه‌گری جدی در این حوزه، شرایط را برای اجرای این پروژه‌ها تسهیل کند.

مخبر همچنین با تاکید بر لزوم تامین آب شرب مورد نیاز استان سیستان و بلوچستان تصریح کرد: اقدامات لازم برای تسریع در احداث آب شیرین‌کن در این منطقه باید انجام شود تا شاهد تامین آب شرب پایدار برای مردم آن مناطق باشیم.

در این جلسه که وزیران نیرو، جهاد کشاورزی، معاون اجرایی رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نیز حضور داشتند، گزارشی از برنامه تامین برق مطمئن و پایدار بر اساس طرح توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر ارائه و اعلام شد که در پی مصوبه شورای اقتصاد جهت صدور مجوز احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر، مناقصه اجرای این پروژه‌ها برگزار شده و به زودی اسامی برندگان به‌صورت عمومی اعلام خواهد شد.

همچنین به منظور تسهیل اجرای طرح توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر، تصمیمات لازم اعم از سرمایه‌گذاری، تامین منابع مالی و تامین اراضی مورد نیاز اتخاذ شد.

در ادامه این نشست گزارشی از وضعیت منابع و مصارف آب در کشور و پیشرفت پروژه‌های این حوزه ارائه و تصمیمات لازم جهت سرعت‌بخشیدن به روند اجرای پروژه‌ها در نقاطی از کشور که نیازمند تسریع در اجرای طرح‌های آبی است، اتخاذ شد.

آبرسانی روستایی و اقدامات دولت سیزدهم برای تامین نقدینگی کلان‌پروژه آب‌رسانی به روستا‌ها از دیگر موضوعات مطرح‌شده در این جلسه بود که پس از ارائه گزارش از اقدامات انجام‌شده و برنامه‌های در دست اجرا، تصمیماتی نیز برای تسریع در روند آبرسانی به روستا‌ها گرفته شد.

در این جلسه همچنین گزارشی از طرح‌های انتقال آب از دریا ارائه و مقرر شد اقدامات لازم با استفاده از مصوبات قبلی دولت انجام شود.

وزیر نیرو همچنین گزارشی از طرح جامع آبرسانی به منطقه سیستان و بلوچستان ارائه کرد و پس از بحث و تبادل نظر و ارائه پیشنهادات و دیدگاه‌های مختلف، تصمیماتی نیز برای اجرای پروژه‌های مرتبط با آبرسانی به منطقه سیستان و بلوچستان خصوصا تامین اعتبار لازم برای آب شیرین‌کن اتخاذ شد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده