تاریخ: ۲۰ آذر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۸:۵۷
بازدید: ۱۴۹
کد خبر: ۳۲۶۶۸۰

نقش سد‌ها در تأمین بهینه آب در زمان کم‌بارشی/ رشد خروجی آب از سد‌ها ۳ برابر رشد ورودی آب شد

‌می‌متالز - رشد ۲۲ درصدی خروجی آب از سد‌ها در سال‌آبی جاری در شرایطی که رشد ورودی آب به سد‌ها تنها ۸درصد بوده، نشان از نقش موثر سد‌ها در تأمین بهینه آب در زمان کم‌بارشی دارد.

به گزارش می‌متالز، برخلاف پیش بینی‌های سازمان هواشناسی مبنی بر وقوع بارش‌های فرانرمال در پاییز امسال، از ابتدای سال آبی جاری (شروع مهرماه) تا ۱۸ آذرماه، بارش‌های کشور افتی ۲۷ درصدی نسبت به متوسط بارش‌ها در مدت مشابه درازمدت داشته و تنها ۳۴.۲ میلیمتر بارش در پاییز امسال به‌ثبت رسیده است.

در شرایط کم‌بارشی پاییز امسال، ورودی آب به‌سد‌ها نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل، که پاییزی خشک داشتیم، رشدی ۸ درصدی داشته، به‌طوری که از ابتدای سال آبی جاری تا ۱۸ آذرماه، ۳ میلیارد و ۷۱۰ میلیون مترمکعب آب وارد مخازن سد‌های کشور شده است، درحالی که این رقم در مدت زمان مشابه سال قبل، ۳ میلیارد و ۴۴۰ میلیون مترمکعب بود.

در این مدت، میزان خروجی آب از سد‌های کشور برای تأمین آب شرب، صنعت، کشاورزی، تولید انرژی برق‌آبی و نیاز زیست‌محیطی به ۵ میلیارد و ۵۵۰ میلیون مترمکعب رسید، درحالی که این رقم در مدت مشابه سال قبل ۴ میلیارد و ۵۵۰ میلیون مترمکعب بود و مقایسه این دو رقم، از رشد ۲۲ درصدی خروجی آب از سد‌ها نسبت به سال قبل، حکایت دارد.

درواقع در پاییز کم‌بارش امسال، یک‌میلیارد مترمکعب آب بیشتری از طریق منابع آبی ذخیره شده پشت سدها، برای نیاز‌های آبی در بخش‌های مختلف، نسبت به سال قبل تأمین شده است و این امر، نقش موثر سد‌ها در تأمین آب در سال‌های کم‌بارش را نشان می‌دهد.

درحال حاضر، میزان ذخایر آبی سد‌های ایران بالغ بر ۱۹ میلیارد و ۸۶۰ میلیون مترمکعب است که نسبت به ذخایر سد‌ها در زمان مشابه سال قبل ۱۸ میلیارد و ۲۰ میلیون مترمکعب، رشدی ۱۰ درصدی دارد. با وجود ذخایر ۱۹.۸۶ میلیارد مترمکعبی، هم‌اکنون ۶۰ درصد ظرفیت سد‌های کشور خالی و ۴۰ درصد این ظرفیت پُر است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده