تاریخ: ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۳۷
بازدید: ۱۰۷
کد خبر: ۳۰۶۷۷۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

طرح ژائله برای اتاق ایران

طرح ژائله برای اتاق ایران
‌می‌متالز - یکی از شانس‌های مهم پیروزی در انتخابات ریاست اتاق بازرگانی ایران در روز ۲۸خرداد ماه، یونس ژائله، صنعتگر شناخته‌شده تبریزی است که با همراهی چهره‌های شناخته شده‌ای همچون مسعود گلشیرازی، محمود تولایی، پرهام رضایی، محسن احتشام و جمال رازقی‌جهرمی روز گذشته در نشستی، دیدگاه‌های خود را در باب انتخابات پیش‌رو ارائه کرد. اطرافیان ژائله اعتقاد دارند که او به‌همراه تیمش نگاه توسعه‌ای به اتاق ایران دارد.

به گزارش می‌متالز، درمیان این افراد از چهره‌هایی با گرایش‌های گوناگون حضور دارند. چهره‌هایی قدیمی تر، چون محمود تولایی و رازقی‌جهرمی و یکی از جوان‌ترین روسای اتاق‌های شهرستان یعنی پرهام رضایی و چهره به نسبت جوانی، چون مسعود گلشیرازی.

شاید وجه‌اشتراک این گروه این باشد که هیچ‌یک از پایتخت نیستند و شاید این را بتوان به‌عنوان نشانه‌ای از تکیه ژائله به رای شهرستان‌ها تعبیر کرد؛ آرایی که به شکل سنتی گفته می‌شود رای آنها، تعیین کننده رئیس اتاق ایران است.

این ترکیب را می‌توان ائتلافی غیررسمی خواند؛ غیررسمی، چون خود اعضا همچنان از پذیرفتن نام ائتلاف خودداری می‌کنند که بیشتر به‌نظر به دلیل محدودیت‌های قانونی باشد، زیرا هنوز تایید اهلیت تمام نامزد‌ها نهایی نشده‌است.

البته در روز‌های گذشته برخی از کاندیدا‌ها به‌طور مستقل در رسانه‌ها خبر از تایید صلاحیت‌های خود داده‌اند و برخی نیز هنوز در این‌باره سکوت پیشه کرده‌اند، ولی آنطور که شنیده می‌شود صلاحیت تیم ژائله محرز شده‌است، از این‌رو به‌نظر می‌رسد، اما و اگری درخصوص صلاحیت یا رد صلاحیت او و تیمش وجود ندارد.

یونس ژائله خود نیز بر این مطلب تاکید کرد و گفت از دوستان دعوت کرده‌است که برنامه‌ها را ارائه دهند و، چون هنوز برخی از تایید‌ها نیامده است، نه تیمی مشخص است و نه تیمی بسته شده. در نشستی که روز گذشته برگزار شده‌است، تاکید ژائله بر فعالیت تشکلی خود قرار داشته و شفافیت و مدرنیزاسیون؛ اهدافی که بنا به گفته او در اتاق تبریز عملی شد و قاعدتا برنامه او برای اتاق ایران نیز چیزی نظیر همین خواهد بود.

مطلبی که با بررسی برنامه ۱۰‌بندی او نیز چندان دور نیست. برنامه‌ای که با پژوهش، آمار و اطلاعات و آینده‌پژوهی آغاز شود و در میانه به برندینگ گریزی بزند را می‌توان طرحی در راستای مدرنیزاسیون دانست.

سخنان دیگر ژائله را پیش از این نیز از او شنیده بودیم؛ اینکه اختیار امور اتاق را نباید به‌دست کسانی سپرد که دستی از دور بر آتش اقتصاد دارند؛ کسانی که نه صادرکننده و نه واردکننده هستند و نه بنگاه دار. او‌بار دیگر پس از جلسه روز‌های گذشته با تشکل‌ها، از تفویض اختیار به تشکل‌ها سخن گفته و اعضای این ائتلاف غیررسمی نیز چنین کردند.

سخنانی که می‌تواند به این تعبیر شود که ژائله از بال دوم رای آوری رئیس اتاق، جز شهرستان‌ها نیز غافل نیست و پالس‌های مثبت فراوانی برای تشکل‌ها ارسال می‌کند.

شیوه سیاست ورزی انتخاباتی ژائله را نیز باید مدرن به‌حساب آورد؛ ائتلاف با ترکیبی از نیرو‌هایی که توانایی‌های متفاوتی دارند و هریک بر گروهی مشخص از رای دهندگان نفوذ دارند. همچنین رونمایی پله پله از برنامه انتخاباتی، ایجاد اندکی جنجال با بر گزاری جلسه‌ای به نسبت زودهنگام به‌همراه تیم همراه خود که می‌توان گفت اکنون او را درمیان دیگر نامزد‌های ریاست اتاق در مرکز توجهات قرار داده‌است.

اما برنامه‌های ژائله این‌گونه تعریف شده‌است. این برنامه‌ها که با عنوان برنامه «ائتلاف اتاقی به وسعت ایران» ارائه شد که «با استفاده از بازتعریف وظایف اتاق بازرگانی ایران در ۱۰بخش» تنظیم شده‌است.

نخستین بخش از این برنامه ۱۰محوری ایجاد مرکز تشخیص مصلحت اقتصادی است؛ مرکزی که قرار است با بهره گیری از ظرفیت «مرکز پژوهش‌ها، آمار و اطلاعات و آینده پژوهشی» تاسیس شود. استفاده از ظرفیت اتاق، کمیسیون‌های تخصصی اتاق و دبیرخانه شورای گفت وگوی دولت و بخش‌خصوصی در این قسمت‌ها از اهداف بخش یکم عنوان‌شده‌است.

در بخش دوم «مدیریت صادرات و واردات ۷۸۵‌میلیون نفری» عنوان‌شده‌است که منظور از ۷۰۰‌میلیون نفر آن بازاری است که برای ایران مهیا است و منظور از ۸۵‌میلیون نفر آن نیز مردم ایران است؛ به شکل دقیق این برنامه چنین عنوان‌شده‌است: «توسعه کمی و کیفی صادرات برای بازاری به وسعت ۷۰۰‌میلیون نفر در پیرامون ایران و مدیریت هزینه در واردات کالای مورد‌نیاز مردم و عرصه تولید برای جمعیت ۸۵‌میلیون نفری ایران.»

ژائله سومین هدف خود را ایجاد مرکز برندینگ اتاق عنوان کرده‌است؛ در این طرح یک اتاق فکر درنظر گرفته‌شده‌است که برای برنامه ریزی و اجرا در موضوع برندینگ برای تولید ایران و مشاوره حرفه‌ای برای برند‌های ملی در مسیر تبدیل‌شدن به برند‌های بین‌المللی طراحی خواهد شد.

رئیس کنونی اتاق تبریز چنانچه به ریاست اتاق ایران نیز برگزیده شود در ساختار اتاق‌ها بازنگری خواهد کرد؛ بازنگری در ساختار اتاق‌های مشترک و ایجاد دبیرخانه میز‌های مشترک ملی برای جلوگیری از موازی کاری و تداخل وظایف، هدف چهارمین بخش از برنامه او عنوان شده‌است.

ژائله در ساختار مرکز داوری نیز بازنگری خواهد کرد؛ این بازنگری در ساختار مرکز داوری جهت چابک سازی این مرکز با رویکرد افزایش خدمات است.

ششمین کار ژائله این است که رویکرد را تغییر می‌دهد؛ رویکرد به مهارت آموزی در حوزه آموزش و موسسه آموزشی و پژوهشی اتاق ایران را؛ همچنین او به ایجاد بانک اطلاعات و آمار تامین منابع انسانی ماهر با استفاده از تجارب نهاد‌های آموزشی بین‌المللی اقدام خواهد کرد.

در هفتمین اقدام با اجرای طرح رتبه بندی و پایش اتاق، او در پی شفافیت در منابع مالی در ابتدای دوره، گزارش مالی ۶ماهه به اعضای اتاق، توزیع منابع مالی بر اساس طرح رتبه بندی اعضای اتاق‌ها و رفع تبعیض در حوزه شهرستان‌ها خواهد بود.

ژائله وعده بیمه نیز داده‌است و می‌گوید با طرح بیمه حمایتی، از فعالان اقتصادی بحران زده حمایت خواهد کرد.

او شفاف سازی نیز خواهد کرد و با این کار اهمیت اهلیت تجاری در حوزه صدور کارت عضویت در اتاق‌ها را مضاعف خواهد کرد و در نهایت سامان دهی می‌کند و با این کار به تقویت و تفویض اختیارات به تشکل‌های عضو اتاق اقدام‌می‌کند.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده