تاریخ: ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۵۵
بازدید: ۵۸
کد خبر: ۳۰۶۸۰۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
ناظر گمرکات هرمزگان و مدیرکل گمرک شهید رجایی؛

مشکلات فرآیندی حوزه ترانزیت باید حل شود

‌می‌متالز - ناظر گمرکات هرمزگان و مدیرکل گمرک شهید رجایی گفت: مشکلات فرایندی و اجرایی در ارائه خدمات ترانزیتی باید با برنامه ریزی و سازماندهی فعالیت دستگاه‌های اجرایی مختلف، مشارکت و همکاری موثر بخش خصوصی و فعالان حمل و نقل حل شود.

به گزارش می‌متالز، حسین سعیدی در نشست هم اندیشی توسعه ترانزیت در کریدور‌های مهم حمل ونقلی و تجاری تحت رویه تیر «TIR» که در سالن کنفرانس اتاق بازرگانی هرمزگان برگزار شد با اشاره به اهمیت «رویه کارنه تیر» در توسعه ترانزیت با توجه به موقعیت ویژه و قرار گرفتن در کریدور‌های بین المللی، اظهار کرد: بر همین اساس جمهوری اسلامی ایران از مزایای بالقوه و جایگاه ویژه‌ای در رویه TIR برخوردار است که می‌تواند نقش پررنگی در تبادلات کالا بین کشور‌های عضو ایفا کند.

وی افزود: البته دستیابی به مزایای این جایگاه مشروط بر این است که برنامه راهبردی توسعه مسیر‌های ترانزیت چگونه تبیین، تدوین و عملیاتی شود.

ناظر گمرکات هرمزگان، ارائه خدمات ترانزیتی را از جمله مواردی برشمرد که می‌تواند علاوه بر تعریف ایران به عنوان یک عضو بازیگر موثر در عرصه اقتصاد بین الملل و یا در عرصه اقتصاد منطقه ای، منجر به نقش آفرینی ایران در اقتصاد و زنجیره تامین جهانی شود.

سعیدی، با اشاره به چالش‌ها و موانعی پیش روی تحقق این هدف، افزود: صنعت لجستیک و یا فقدان نظام لجستیک در کشور از جمله مواردی است که به عنوان یک عامل ضعف برای حمل و نقل بین المللی و چالشی برای سیستم حمل و نقل داخلی کشور محسوب می‌شود که منجر به از دست رفتن فرصت‌ها و افزایش هزینه‌های توزیع و ترانزیت کالا در کشور می‌شود.

مدیرکل گمرک شهید رجایی هرمزگان، تصریح کرد: سرمایه گذاری کشور‌های همسایه از جمله عراق، افغانستان، پاکستان بر روی کریدور‌های ترانزیت کالا و کریدور آسیای مرکزی می‌تواند به‌عنوان چالش جدی برای آینده ترانزیت ایران باشد که بالا بودن قیمت ناوگان در ایران، هزینه‌های واردات ناوگان تجاری به ایران و نگاه به ناوگان تجاری به عنوان خودروی سواری که عملاً منجر به رقابت نابرابر میان شرکت‌های رقیب در سایر کشور‌ها با شرکت‌های حمل و نقل ایرانی می‌شود، از جمله عوامل مهم در عدم دستیابی به موفقیت چشمگیر ترانزیتی در سالیان اخیر بوده است.

وی، عدم هم افزایی سیستم‌های حمل و نقل خودرو، تحریم‌های ظالمانه علیه کشور و بالابودن هزینه‌های تجارت با ایران را دیگر موانع عدم توفیق بزرگ در حوزه ترانزیت کالا عنوان و بیان کرد: مشکلات فرایندی و اجرایی در ارائه خدمات که به طور عمده ناشی از تعارضات بین بخشی است، از عوامل دیگری است که به نظر می‌رسد با برنامه ریزی و سازماندهی فعالیت دستگاه‌های اجرایی مختلف، مشارکت و همکاری موثر بخش خصوصی و فعالان حمل و نقل، امکان رصد و پایش تحولات و ارائه راهکار‌های مناسب برای بهبود و ارتقاء نقش کشور در این حوزه فراهم می‌شود.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده