تاریخ: ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۴۲
بازدید: ۱۱۸
کد خبر: ۳۰۶۹۴۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

سخنی با وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت در ارتباط با حوزه معدن، صنایع معدنی و ایمیدرو

‌می‌متالز - یادداشت «می متالز» را به شرح ذیل بخوانید.

به گزارش می‌متالز، متن یادداشت به شرح ذیل است:

جناب آقای دکتر عباس علی‌آبادی

با سلام و احترام

خواهشمند است به موارد ذیل در خصوص سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و شرکت‌های تابعه آن توجه داشته باشید:

۱- فرد نامزد ریاست هیات عاملی ایمیدرو را از بین افراد متعهد، خبره و متخصصی انتخاب کنید که به صورت شبکه‌ای با ریاست‌های هیات عامل سابق و اسبق آن سازمان مرتبط نباشند چرا که شبکه‌ای از کرسی‌های هیات مدیره و مدیران عامل شرکت‌ها، وابستگی به این شبکه‌سازی از دوران گذشته داشته و چه بسا تمام تصمیمات با توجه به منافع در هم تنیده شرکت‌های مد نظر آن‌ها صورت بگیرد.

۲- جابجایی‌هایی که در دوره ریاست هیات عامل گذشته و قبل‌تر از آن به عنوان مدیرعامل شرکتی انجام شده مورد بازبینی و مداقه قرار گرفته و هرگونه تخلف در انتخاب ناشایست صورت گرفته مورد بررسی و پیگیری دقیق قرار داده شود.

۳- بحث «تعارض منافع» را مورد بررسی قرار داده که چه کسانی در چندین هیات مدیره شرکت‌ها هستند و از چه طریقی حداقل در ۵ سال گذشته وارد این مجموعه‌ها شده‌اند؟!

۴- در هیات مدیره برخی شرکت‌ها مشاهده شده افرادی که در ارتباط با ریاست‌های سابق و اسبق ایمیدرو بوده‌اند، کماکان بر راس کار بوده و چه بسا پست‌های بهتر و جدیدتری هم گرفته‌اند.

۵- کافیست فقط سه مورد ذکر شده در این بند را از A تا Z بررسی نموده و کار کارشناسی و دقیقی انجام شود. ملاحظه خواهید کرد که مدیران عامل این شرکت‌ها چگونه و از کجا به کجا و با نظر کدامین ریاست‌های هیات عامل به این منصب رسیده‌اند: الف) منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس ب) استیل کورد الشتر لرستان ج) آلومینای ایران (جاجرم).

۶- برخی از دوستان با اطلاعیه‌ها و پیام‌ها به دنبال اقناع و برجسته‌سازی مبنی بر اینکه فقط موارد دلخواه آن‌ها از سنوات گذشته می‌توانند کرسی ایمیدرو و سایر موارد را داشته باشند و سعی بر تزریق آنچه مد نظر دلخواه خودشان هست می‌باشند؛ به عنوان مثال در اطلاع‌رسانی‌های اخیر کاندیدای وزارت صمت آنچه گزینه‌های دلخواه خودشان از یک طیف خاص و مدیران قبلی بوده را در لیست خود منتشر می‌کردند اکنون نیز ممکن است با همین روش القایی حداقل جلوی تصمیم درست شما را بگیرند.

۷- ارتباط بخش دولتی با بخش خصوصی بسیار حرکت موثر، بجا و مناسبی است، اما بخش خصوصی اصلح، شایسته و کارآمد نه بخش خصوصی‌ای که به دنبال نام و برند خویش بوده و فقط طی سالیان گذشته شوآف کرده و به دنبال کسب درآمد از طرق مختلف بوده و هیچ دستاورد چشمگیری را برای بخش خصوصی در ارتباط با بخش دولتی نداشته است.

۸- شنیده شده که برخی از دولتمردان گذشته با دولتمردان فعلی به ویژه جلساتی را با جناب آقای دکتر «محمد مخبر» معاون اول محترم ریاست جمهوری داشته‌اند که فقط این مدیران توان هدایت سازمان‌ها و شرکت‌ها و … را دارند، اما آیا زمان آن نرسیده که به نیرو‌ها و افراد متخصص، کارشناس و متعهد جوان دیگر که وابستگی به ریاست هیات عامل‌های سابق را ندارند نیز فرصتی داده شود؟!

۹- شرکت بین‌المللی مهندسی ایران (ایریتک) شرکت مهندسی مهم کشور در بخش صنعت فولاد و معدن بوده و هست؛ یکبار به بخش خصوصی آقای «فرخ عالی‌پور» به منظور خصوصی‌سازی واگذار و سپس به بخش دولتی (ایمیدرو) برگردانده شد؛ چه کسانی به هیات مدیره آن بعد از این تغییر راه یافتند؟ آیا نظر برخی نمایندگان در تعیین هیات مدیره این شرکت دخیل بوده یا خیر؟ آیا افرادی نه تنها در این شرکت بلکه شرکت‌های دیگر از شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران (ایمپاسکو) راه یافتند؟ کافیست افراد مامور از شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران (ایمپاسکو) در زمان هیات عامل سابق ایمیدرو رهگیری شود.

و من الله التوفیق

عناوین برگزیده