به گزارش میمتالز، وی در این زمینه افزود: دموراژ هزینه مضاعفی با مبنای محاسبه دلار است که به سبب بروکراسی حاصل از قوانین دستوپاگیر ناشی از فرایند ثبت سفارش، رفع تعهد ارزی و فرایند طولانی گمرک، ازجمله تأمین و واریز وجوه ترخیصیه، اخذ ترخیصیه، اظهار کالا، ارزیابی، کارشناسی، تعیین ماهیت کالا، تأمین و واریز وجوه عوارض بندری و انبارداری، اخذ مجوز بارگیری، توزین، بارگیری، خروج کالا، استریپ کانتینر در انبار و عودت کانتینر خالی اجتنابناپذیر است.
رئیس خدمات خرید شرکت فولاد هرمزگان اظهار داشت: با در نظر گرفتن تمامی عوامل یادشده و جهش نرخ ارز در یک سال اخیر که مبنای محاسبه اجاره کانتینر است و همچنین آغاز خرید و تأمین فروآلیاژها از ابتدای سال ۱۴۰۱ که بخش عمدهای از کانتینرهای ورودی فولاد هرمزگان را تشکیل میدهد، انتظار میرفت هزینههای مورداشاره نسبت به سال ۱۴۰۰ و سالهای قبل از آن افزایش چند برابری داشته باشد، اما واحد خدمات خرید با هماهنگی و همکاری سایر واحدهای متولی، اقدام به تعریف اقداماتی کرد که خوشبختانه نتیجه آن در کاهش دموراژ پرداختی بسیار چشمگیر و فراتر از حد انتظار بود.
به گفته علیپور ایوری برخی از این اقدامات عبارتاند از:
تدوین و ابلاغ دستورالعمل لازم برای فرایندهای مرتبط با ترخیص و ترانزیت کالا (نحوه تنظیم اسناد حمل توسط تأمینکنندگان، ثبت سفارش، بیمه، رفع تعهد ارزی، گواهی بازرسی و …).
تدوین زمان شروع هر فرایند توسط واحد متولی، بهنحویکه بسیاری از فرایندها به قبل از زمان ارسال کالا از مبدأ و یا در بازه زمانی حمل کالا تا تخلیه در گمرک منتقل شد.
تدوین دستورالعمل نحوه تنظیم اسناد حمل از مبدأ (توسط تأمینکنندگان) که سبب شد مغایرت اسناد حمل و رفتوبرگشت اسناد فیمابین بانک و گمرک به حداقل ممکن کاهش یابد.
الزام تأمینکنندگان به ارسال اعلامیه حمل کالا از مبدأ و چک و کنترل درافت بارنامه که سبب شد امکان مانیتورینگ کالا بهمنظور انجام بهموقع فرایندهای یادشده برای این واحد فراهم شود.
ایجاد سیستم مانیتورینگ کالاها بهنحویکه در هر مرحله هشدارهای لازم در خصوص زمان تقریبی تخلیه کالا در گمرک به واحدهای خرید و مالی ارسال میشود تا فرایندهای لازم بهموقع انجام گیرد.
ایجاد شاخص زمان ماند کانتینر و کنترل آن که نقش مهمی در پایش وضعیت عملکرد و بهتبع آن کاهش دموراژ داشت. شاخص ماندگاری کانتینر در فولاد هرمزگان از زمان تخلیه کانتینر در گمرک تا تحویل کانتینر به خط کشتیرانی بر اساس time sheet کشتیرانی ۲۰ روز بوده است. این بدین معنی است که با در نظر گرفتن ۲۱ روز free time محصولات کانتینری فولاد هرمزگان مشمول اجاره کانتینر نبوده است و در بازه زمانی بهمراتب کمتر از ۲۰ روز انجام شده است. دموراژ مذکور ناشی از تعداد اسنادی است که در فرایندهای یادشده با مشکل مواجه شدهاند و سبب افزایش شاخص ماند کانتینر شدهاند.
ثبت و کنترل اعلامیههای ورود کالا به گمرک که توسط شرکتهای کشتیرانی ارسال میشود با اهداف ذیل: الف) ارسال هشدار به کارشناس خرید مربوطه در خصوص تحویل دیرهنگام اسناد؛ ب) تعیین سهم واحد خرید مربوطه یا شرکت تأمینکننده از دموراژ تحمیلی.
ارسال نامههای جرائم تأخیر در تحویل اسناد به واحد خرید و مالی جهت کسر از حساب تأمینکننده که سبب احساس مسوولیت فروشنده در قبال تحویل بهموقع اسناد میشود.
پیگیری سند به سند تمامی محمولات کانتینری بهصورت همزمان از نماینده فروشنده و کارشناس خرید، بهنحویکه تا حد امکان اسناد حمل قبل از رسیدن کالا تحویل شود.
هماهنگی کامل به واحد برنامهریزی مالی در خصوص انجام بهموقع فرایند رفع تعهد ارزی، بهنحویکه در حد امکان ترخیص هیچ کالایی منتظر تخصیص ارز نباشد.
پیشبینی پاداش و جرائم در قرارداد ترخیص و ترانزیت برای پیمانکار، بهنحویکه انگیزه پیمانکار در خصوص انجام بهموقع وظایف محوله افزایش یابد.
هماهنگی و همکاری واحد انبار در خصوص تخلیه و استریپ بهموقع کانتینرها.
برخورد مسوولانه و احساس مسوولیت در کاهش هزینههای مضاعف فولاد هرمزگان بهجای ساختار وظیفهای در واحدهای متولی که نقش شایانی در عملکرد داشته است.
رئیس خدمات خرید شرکت فولاد هرمزگان تصریح کرد: با عنایت به اقدامات و تلاشهای صورتگرفته برآورد میشود از مبلغ دموراژ تحمیلشده قریب به دوسوم آن مربوط به عملکرد تأمینکنندگان در تحویل اسناد بوده است که مکاتبات لازم در خصوص کسر آن از حساب شرکتهای مذکور صورت پذیرفته است.