به گزارش میمتالز، صنعت فولاد کشور در حالی با چالشهایی همچون محدودیت منابع آبی و انرژی مواجه است که برخی فعالان این بخش معتقدندمی توانست با یک مدیریت صحیح از اینکه این محدودیتهای تبدیل به چالش شود جلوگیری کرد. از سوی دیگر از حواشی پیرامون صنعت فولاد کشور، تاثیر این صنعت بر گرانیها و افزایش قیمتهای صنعت خودرو و لوازم خانگی است که محمد یاسر طیب نیا مدیرعامل مجموعه فولاد مبارکه در این خصوص معتقد است این تحلیلها و استدلالهای نیاز به اصلاح دارد و چندان صحیح نیست. برای بررسی آنچه در صنعت فولاد میگذرد گفتگویی با وی انجام داده ایم که در ادامه میخوانید:
همانطور که میدانید شرکت فولاد مبارکه از بزرگترین شرکتهای بورسی است که در تراز جهانی کار میکند. در واقع ما امروز شاهد سودآوری این مجموعه، پیرو سرمایه گذاریهای متعددی هستیم که در سنوات گذشته در زنجیره تولید فولاد شکل گرفته است. در حقیقت در حوزههای مختلف این ظرفیت برای مجموعه ایجاد شده است به طوری که در حال حاضر در حوزه صادرات ما ظرفیت ارز آوری خوبی برای کشور داریم. ضمن اینکه در حوزه برطرف کردن نیازهای داخلی و عرضه محصولات جدید با ارزش افزوده بالا هرروز ما محصولات جدید به بازار عرضه میکنیم. به عنوان مثال سال گذشته چهارده محصول جدید از جمله «استنلس استیل» به بازار عرضه کردیم. این در شرایطی است که اگر محصولات معمولی بر فرض ۵۰۰ یا ۶۰۰ دلار ارزش داشته باشند ارزش این محصول تولیدی ما ۳ تا ۵ هزار دلار است. با این تفاسیر با توجه به این اتفاقات و سرمایه گذاری که در حوزه بالا دست معادن و همچنین در حوزه زنجیره ارزش سنگ یا رنگ شکل گرفته این مجموعه را تبدیل به یک مجموعه سود آور کرده است که سود پایدار برای سهامدار به ارمغان میآورد. البته باید بدانید که این سودآوری چندان هم چیز عجیب غریبی نیست. بلکه تنها سرمایه گذاری درست و به جا است؛ یعنی شما امروز اگر مارکت کپ (ارزش نقدی) این مجموعه را در نظر بگیرید بالای ۵۰۰ میلیارد تومان است.
برای سال ۱۴۰۱ در آینده نزدیک صورتهای مالی دقیقتر ارائه خواهد شد، اما میتوان گفت در سالی که گذشت ما بیش از ۳۰ درصد حاشیه سود داشتیم و بالای ۵۰ هزار میلیارد تومان سود در فولاد مبارکه شکل گرفته است.
برای سال جدید تداوم روندی که سال قبل داشته ایم در دستور کار ما است. در حقیقت برنامه ما حداکثر استفاده از ظرفیتهایی است که داریم. به این واسطه شاهد هستید که رکوردهای قابل توجهی در فروردین و اردیبهشت به ثبت رسیده است، البته خوشبختانه سال قبل هم رکوردهای خیلی خاص و خوبی خداروشکر زده شد. به این ترتیب امسال نیز سعی داریم برنامههای سال قبل را ادامه دهیم به طوری که در سال جدید در مدار قرار گرفتن نیروگاه سیکل را در فاز یک و دو خواهیم داشت. این امر به ما کمک میکند بخشی از قطعی برق را کم کند و تولید برق داشته باشد تا بتوانیم در فصل گرم سال بخشی از افت تولید را جبران کنیم.
بله قطعی برق از الان شروع شده است، دقیقا همانطور که سالهای قبل قطعی داشتیم.
در واقع این تولید برق کمک میکند که افت تولید ما کمتر از قبل باشد.
در این زمینه نیز از یکسو خطوط جدید و از سوی دیگر تکمیل خطور فعال فعلی در دست اقدام است و در واقع در مرحله انتخاب پیمانکار آن هستیم.
سهام عدالت از سهامداران اصلی ما هستند و یکی از اهداف اصلی توسعه اقتصادی، توزیع عادلانه ثروت است آن هم در شرایطی که نزدیک به ۵۰ میلیون نفر سهامدار عدالت سهامدار ما هستند. در واقع همانطور که میدانید ۳۰ درصد سهام ما سهامداران عدالت هستند.
با این تفاسیر ما معتقدیم مجموعه فولا مبارکه نقش محوری در توزیع ثروت بین طبقات مختلف جامعه دارد که بخش از آن مربوط به سهام عدالت است، بخشی دیگر صندوقهای بازنشستگی، تامین اجتماعی، بیمهها و... هستند که همگی سهامدار ما هستند. به این ترتیب بین ۶۰ تا ۷۰ میلیون نفر سهامدار هستند و در توزیع سود منافع اصلی مجموعه شامل حال همین سهامداران میشود. آن هم در شرایطی که توزیع ثروت بین این قشر متوسط به پایین جامعه است
رویکرد ما همواره این بوده است که اگر سودآوری در شرکت شکل میگیرد به همت کارگران و طبقات مختلف کارگری است که در شرکت انجام وظیفه میکنند؛ لذا اگر سودآوری حاصل میشود باید ذینفع اصلی همین کارگران باشند. در این راستا همواره رسیدگی به کارگران رویکرد اصلی ما بوده و متاسفانه خیلی مواقع نیز تحت فشار از جوامع پیرامونی هستیم که به واسطه محدودیتهایی که آنها دارند ما را محدود میکنند. در غیر این صورت الویت اول ما کارگر و طبقه زحمتکش ما است.
امروز معمولا علت گران شدن خودرو و لوازم خانگی را فولاد عنوان میکنند، اما این حرف نیاز به اصلاح دارد؛ به این معنا که گفته میشود، چون فولاد محوریترین عامل تولید این کالاها است اگر ما فولاد در کشور نداشتیم و تولید فولاد خصوصا در شرایط تحریمی نداشتیم، بسیاری از این صنایع متوقف میشدند! اما خیر به نظر بنده این به معنای این نیست که نقش ما در قیمت این کالاها نقش اساسی است. به عنوان مثال در یک خودرو ۷۰۰ یا ۸۰۰ کیلو نهایتا ۹۰۰ کیلوگرم فولاد به کار میرود؛ بنابراین در حالی که ما سال قبل یک درصد میانگین کاهش قیمت داشتیم
پس این نشان میدهد وابستگی در این دو صنعت وابستگی به قیمت فولاد بسیار پایین است. در سال جاری نیز اگر افزایش قیمت فولاد را در قیمت خودرو بخواهیم لحاظ کنیم نهایت ۶ تا ۷ میلیون تومان میشود. به عبارت دیگر در افزایش ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیونی قیمت خودرو، فولاد سهمی بیش از ۶ تا ۷ میلیون تومان ندارد؛ لذا افزایش قیمت خودرو ارتباط چندانی به نرخ فولاد ندارد.