تاریخ: ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۲۲
بازدید: ۴۲
کد خبر: ۳۰۶۳۷۸
سرویس خبر : آهن و فولاد

بازار جهانی فولاد تحت فشار قرار گرفت

‌می‌متالز - با توجه به داده‌های منتشر شده از بازار جهانی فولاد، به دلیل کاهش تقاضا و مصرف کم و همچنین چشم انداز ناپایدار، بازار‌های فولادی تحت فشار قرار گرفته است.

بررسی میزان مصرف در بازار جهانی فولاد

به گزارش می‌متالز، بازار جهانی کالا‌های صادراتی همچنان با عدم تعادل عرضه و تقاضا مواجه بوده که این امر ناشی از عدم مصرف در مقاصد اصلی می‌باشد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که تقاضا در سراسر جهان پس از همه گیری کووید ۱۹ هنوز بهبود نیافته است و عوامل منفی بازار در بیشتر مناطق حاکم است.

بررسی بازار فولاد ترکیه

فعالان بازار در روز شنبه (۱۰ ژوئن) گزارش دادند ترکیه همچنان با کاهش قابل توجه بازار جهانی کالا‌های صادراتی خود مواجه است که نسبت به سال قبل ۶۰ درصد کاهش یافته است و به روند نزولی خود ادامه می‌دهد.

باید توجه داشت که با شروع پروژه‌های ساختمانی مرتبط با زلزله و همچنین برنامه بازسازی ساختمان‌های قدیمی در استانبول، انتظار می‌رود تقاضای داخلی در این کشور در ماه‌های آینده بهبود یابد. با این حال باید توجه داشت که اجرای این تحولات به ویژه به دلایل مالی مدتی طول می‌کشد و به طور کلی تقاضای ایجاد شده برای کارخانه‌ها با توجه به صادرات ضعیف آن‌ها ناکافی می‌باشد.

برخی منابع خبری معتقدند که بازگشت احتمالی ترکیه به سیاست‌های اقتصادی ارتدکس می‌تواند تا حدی ثبات و دیده شدن را به همراه داشته باشد.

بررسی بازار فولاد اتحادیه اروپا

در این میان معامله گران در روز شنبه (۱۰ ژوئن) اعلام کردند در اتحادیه اروپا، بازار محصولات اساسی به دلایل ساختاری در رکود باقی می‌ماند که بر تقاضای مصرف کننده نهایی تأثیر می‌گذارد. باید توجه داشت که میزان مصرف محصولات فولادی در اکثر کشور‌های اروپا به دلیل سرعت کند ساخت و ساز مسکن خصوصی و ساختمان‌های صنعتی کاهش یافته است.

علاوه بر این به نقل از برخی تاجران، تورم، نرخ بهره بالاتر و مخارج عمومی محدود نیز به اقتصاد و به ویژه بخش فولاد اروپا ضربه زده است. باید توجه داشت که تنش‌های سیاسی در سطح جهانی و پیامد‌های آن نیز بر بهبود اقتصادی بالقوه اقتصاد‌های اتحادیه اروپا تأثیر می‌گذارد.

همچنین تحلیل گران بازار در روز شنبه (۱۰ ژوئن) گزارش دادند به طور کلی، بخش فولاد اتحادیه اروپا وارد ماه‌های آرام جولای و آگوست می‌شود که در این ماه‌ها ساخت و ساز و عملیات عادی تجاری معمولاً کند می‌گردد.

برخی منابع خبری اعلام کردند انتظار می‌رود که تولید کنندگان فولاد مستقر در اروپا در این بازه زمانی کار‌های تعمیر و نگهداری را انجام دهند و در برخی موارد ممکن است مدت بیشتری طول بکشد، زیرا کارخانه‌ها دارای ذخایر فولاد نهایی هستند. در این میان بررسی‌ها نشان می‌دهد که اروپا فعالانه در تلاش برای صادرات مواد خود است، اما رقابت در این منطقه بسیار سخت می‌باشد.

بررسی بازار فولاد ایالات متحده

فعالان بازار در روز شنبه (۱۰ ژوئن) گزارش دادند بازار فولاد ایالات متحده در مقایسه با سطوح سنتی در ابتدای تابستان، تقاضای داخلی کمتری را نشان می‌دهد. به ویژه، PMI برای تولید برای هفت ماه متوالی کاهش یافته است و قیمت‌های داخلی محصولات فولادی در ایالات متحده به دلیل کندی تجارت و کاهش قیمت ضایعات آهن کاهش یافته است.

در این میان بررسی‌ها نشان می‌دهد بحران‌های جاری بانکی و نرخ‌های بهره بالا بر پروژه‌های خصوصی جدید سنگینی می‌کند، در حالی که در مجموع تامین مالی سرمایه گذاری جدید گران‌تر و دشوارتر شده است. به نقل از برخی منابع خبری، پروژه‌های زیرساختی در حال انجام به کارخانه‌های ایالات متحده اجازه می‌دهد تا با حاشیه سود سالم کار کنند، در حالی که رقابت پذیری واردات به جز از مقصد‌های نزدیک، محدود می‌باشد.

بررسی بازار فولاد چین

در این میان، تولید کنندگان فولاد یکپارچه مستقر در چین همچنان در مجموع با حاشیه سود قابل قبولی کار می‌کنند، اما همچنان در مقاصد صادراتی با پیشنهادات رقابتی در سطح جهانی کاملا فعال هستند. بررسی‌ها نشان می‌دهد این انتظار وجود دارد که چین ممکن است حجم تولید خود را محدود کند و همچنین به امید بهبود تقاضای محلی ممکن است باعث کاهش موقت گردد. علاوه بر این، به دلیل محرک‌های جدید دولتی پیش بینی شده در چین، جو مثبتی در بازار این کشور وجود دارد.

همچنین تحلیل گران بازار در روز شنبه (۱۰ ژوئن) گزارش دادند همراه با عدم تعادل بین عرضه و تقاضای جهانی در بازار جهانی کالا‌های صادراتی همچون محصولات فولادی، حمایت گرایی همچنان حاکم است و تجارت را محدودتر می‌کند. باید توجه داشت که اتحادیه اروپا اقدامات حفاظتی خود را برای یک سال تمدید کرده است و واردات از برخی کشور‌های خاورمیانه و شمال آفریقا و کشور‌های آسیایی باید در سیستم سهمیه بندی گنجانده شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که رقابت در بازار‌های آزاد بسیار سخت است و معمولاً تحت سلطه چین بوده و تامین کنندگان مستقر در MENA در رتبه دوم قرار دارند. در همین حال باید توجه داشت که هنوز تمرکز زیادی روی کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای C۰۲ در سراسر جهان وجود دارد.

در نتیجه میان معامله گران در روز شنبه (۱۰ ژوئن) اعلام کردند وضعیت بازار فعلی محصولات فولادی طویل در سطح جهانی را می‌توان ناپایدار توصیف کرد و چشم انداز سه ماهه آینده به سختی امیدوارکننده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد انتظارات سیاسی در بسیاری از مناطق همراه با نزدیک شدن به فصل تابستان در اتحادیه اروپا وجود دارد، که انتظار می‌رود منجر به یک دوره راکد و مضطرب از نظر قیمت و تقاضا برای خرید‌های محصولات فولادی طویل شود.

به نقل از چندین منبع خبری، میزان مصرف محصولات فولادی نیز در میان مدت به سختی بهبود خواهد یافت. اگرچه انتظار می‌رود روند کاهشی قراضه فولادی در ایالات متحده تا ماه جولای ادامه یابد، اما تولیدکنندگان محصولات فولادی مستقر در ایالات متحده ممکن است از حاشیه سود بالقوه برای انباشت حجم صادرات مورد نیاز خود چشم پوشی کنند.

منبع: آرتان پرس

عناوین برگزیده