تاریخ: ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۲:۴۵
بازدید: ۴۶
کد خبر: ۳۰۷۰۷۴
سرویس خبر : انرژی

کاتالیست ساخت ایران در پالایشگاه نفت امام خمینی شازند رونمایی شد

‌می‌متالز - کاتالیست ساخت ایران صبح امروز در پالایشگاه نفت امام خمینی شازند به بهره‌برداری رسید.

به گزارش می‌متالز، صبح امروز طی مراسمی، بزرگترین واحد شکست کاتالیست بستر سیال در کشور صبح امروز در پالایشگاه نفت امام خمینی (ره) شازند به بهره برداری رسید.

مدیرعامل شرکت پالایشگاه شازند در این مراسم گفت: واحد‌های RFCC با ظرفیت ۹۴ هزار و ۳۷۰ بشکه در روز به منظور تولید بنزین، گاز مایع و دیزل سبک طراحی و ساخته شده است.

رجبی افزود: در این واحد از فرآیند شکست کاتالیستی بسترسیال استفاده شده و در حال حاضر بزرگترین واحد پالایشگاهی شکست کاتالیست بستر سیال در کشور است.

وی با بیان اینکه این واحد به منظور تولید حداکثر بنزین طراحی شده به طوری که قدر به تولید ۸ میلیون لیتر بنزین با عدد اکتان بالاست، ادامه داد: این بنزین به عنوان بنزین با استاندارد یورو ۴ پس از تصفیه هیدروژنی در واحد CGH به بازار عرضه می‌شود.

مدیرعامل شرکت پالایشگاه شازند افزود: واحد Rfcc یکی از مهم‌ترین و پیچیده‌ترین واحد‌های عملیاتی شرکت پالایش نفت امام خمینی است، مهمترین محصول این واحد بنزین گاز مایع و پروپیلن محصولات فرعی این واحد است.

رجبی با بیان اینکه یکی از گلوگاه‌های اصلی این واحد تامین کاتالیست آن بوده که اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه کشور تداوم و حفظ تولید را با چالش‌ها و موانع حدی روبر می‌کرده و از این رو مدیریت شرکت با هدف گره گشایی از این مهم و استقلال کشور در زمینه تولید این کاتالیست برنامه‌ای جدی ترسیم و با میدان دادن به شرکت‌های بومی و دانش بنیان، این کاتالیست را بومی سازی کرده، خاطرنشان کرد: با افزودن برگ زرین دیگری بر کارنامه افتخارات صنعت عظیم کشور، اثر تحریم را بر این واحد استراتژیک خنثی ساخت.

پیش از این کاتالیست rfcc از خارج از کشور و عمدتا از کشور‌های چین، روسیه و آلمان تامین می‌شد، از این رو علاوه بر خروج ارز از کشور وقت و انرژی بسیاری از مدیران این شرکت صرف تامین این نیاز می‌شد

وی گفت: پیش از این کاتالیست rfcc از خارج از کشور و عمدتا از کشور‌های چین، روسیه و آلمان تامین می‌شد، از این رو علاوه بر خروج ارز از کشور وقت و انرژی بسیاری از مدیران این شرکت صرف تامین این نیاز می‌شد.

مدیرعامل پالایشگاه شازند با بیان اینکه شرکت پالایش امام خمینی شازند یکی از پیشگامان تهیه کاتالیست از سکرت‌های داخلی بوده و اتخاد استراتژی بومی‌سازی کاتالیست‌های مورد نیاز این شرکت به تامین قریب به ۸۵ درصد کاتالیست ها، جاذب‌ها، و مواد شیمیایی مصرفی از سوی تولید کنندگان داخلی انجام شده است، ادامه داد: این دستاورد بی نظیر و سترگ در سایه مدارس ریسک از سوی مدیران و متخصصان این شرکت و استفاده موثر از توان و تجربه کارشناسان برجسته و کم‌نظیر، این شرکت بزرگ پالایشگاهی حاصل شده است.

رجبی تصریح کرد: این اقدام گام بزرگی در راستای خودکفایی و خروج از وابستگی به شرکت‌های خارجی بوده و و صرفه جویی ارزی بالایی داشته و به ایجاد یک کارخانه تولید کاتالیست و اشتغال قریب به ۸۰۰ نفر منتج شده است.

به گفته وی کاتالیست بومی سازی شده واحد rdcc در مقایسه با مشابه خارجی، از استاندارد‌ها و کیفیت بالایی برخوردار بوده و پارامتر و پارامتر‌های رقابت پذیری لازم را در خود دارد.

وی تاکید کرد: کسب این دستاورد بزرگ میتواند نیاز دیکر شرکت‌های پالایشگاهی کشور همچون پالایشگاه‌های اصفهان و آبادان را منتفع و راهبری واحد‌های تولید بنزین در این شرکت‌ها را نیز آسان‌تر و ارزان‌تر سازد.

منبع: خبرگزاری فارس

عناوین برگزیده