تاریخ: ۰۲ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۹:۱۷
بازدید: ۳۵
کد خبر: ۳۰۸۲۸۴
سرویس خبر : انرژی

بهره برداری از خط لوله گاز تقویتی دیزباد - تربیت حیدریه

‌می‌متالز - معاون کل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران گفت: با بهره برداری از خط لوله گاز تقویتی دیزباد - تربیت حیدریه علاوه بر تقویت گاز شهر‌های جنوب خراسان رضوی، پایداری تامین انرژی در نیروگاه تولید برق راشد و کارخانه فولاد تربت حیدریه محقق می‌شود.

به گزارش می‌متالز، شبکه خبر در برنامه سلام خبرنگار جمعه ۲ تیر با آقای علیرضا شکوهیان معاون کل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران گفتگو کرده است.

سوال: در خصوص خط لوله گاز تقویتی دیزباد - تربیت حیدریه جزئیاتش را بفرمائید.

شکوهیان: بنا به دستور آقای رئیس جمهور سعی شده در این دولت مسوولین صادق الوصف باشند و قول‌هایی که داده می‌شود را اجرایی کنند. در راستای پایداری شمال و شمال شرق یک برنامه جامعی ریخته شده که از سر شبکه اصلی این خط که در منطقه پارچین باشد انشاالله یک خط تقویتی اجرا خواهد شد و همچنین ایستگاه آرادان چند مدت دیگر به مرحله بهره برداری می‌رسد. این پروژه به دلیل ضرورت تقویت منطقه جنوب خراسان رضوی، شهرستان‌های تربت و بردسکن، کاشمر و خلیل آباد اجرا می‌شود، مردم عزیز این منطقه می‌دانند ما سال ۹۶ یک قطع گازی را در منطقه کاشمر داشتیم، چون یک خط قدیمی ۱۲ اینچ و یک ۲۴ اینچ داشتیم که کفاف مصارف و استفاده از گاز در این منطقه را نمی‌داد، بنابراین یک خط لوله تقویتی خیلی مناسبی را دوستان عزیز ما طراحی و اجرا کردند، مشخصات این خط لوله ۳۰ اینچ است و طول آن ۶۵ کیلومتر است. خط از انواع خطوط فشار قوی محسوب می‌شود و حجم سرمایه گذاری که برای این خط در نظر گرفته شده ۴۳ میلیون دلار است که انشاالله امروز به بهره برداری می‌رسد. رسالت اصلی این خط هم علاوه بر تقویت شهر‌های جنوب خراسان رضوی که تربت، بردسکن، کاشمر و این‌ها باشد به صورت مشخص نیروگاه تولید برق راشد و همچنین کارخانه فولاد تربت حیدریه را تامین انرژی اش را پایدار می‌کند و استمرار می‌بخشد.

سوال: انشاالله با راه اندازی این طرح و راه افتادن خط لوله گاز دیزباد- تربت حیدریه چند خانوار هستند که از جریان انتقال گاز پایدار برخوردار می‌شوند؟

شکوهیان: این خط، خط تقویتی است و پایداری ایجاد می‌کند.

سوال: چقدر از مشترکان به صورت پایدار گاز را خواهند داشت؟

شکوهیان: حدودا نزدیک به ۵۰ هزار خانواری که الان از این استفاده می‌کنند و صنایعی که روی این خط وجود دارند که عرض کردم صنایع بزرگی هستند، شهرک‌های صنعتی هستند و بزرگترین مصرف کننده این خط که نیروگاه راشد و فولاد تربت است جریان گازشان کاملا پایدار می‌شود، چون این سومین خطی است که اضافه می‌شود، ما یک ۱۲ اینچ و ۲۴ اینچ قدیمی داریم که کفاف نمی‌داد و انشاالله این خط ۳۰ اینچ که ۱۰ میلیون مترمکعب ظرفیت انتقال گاز را در این منطقه اضافه می‌کند کاملا جریان تامین گاز را در این خطه یکپارچه و پایدار می‌کند.

سوال: پایداری و تامین گاز در محدوده‌ای که شما به آن اشاره فرمودید اولویتتان با خانگی‌ها است یا با این صنایعی که شما فرمودید که خیلی هم مهم است که گاز پایدار به آن‌ها برسد؟

شکوهیان: به صورت مشخص، مسوولین شرکت ملی گاز آقای دکتر چگنی دیروز هم در جلسه تاکید کردند، اما اولویت ما همواره خانگی و مردم است. بالاخره در شرایط سخت زمستان ما نیاز‌های اولیه مردم که تامین گرما و غذا و این موارد باشد است، اما در پشت این داستان اگر صنایع، خدای نکرده یا واحد‌های تجاری ما نتوانند استمرار خدمت داشته باشند، خوب بیکاری ایجاد می‌شود، وضعیت اقتصادی خراب می‌شود.

همواره اولویت، مردم بوده، اما ما یک خواهش و درخواستی هم از مردم داریم که همواره روی بحث بهینه سوزی و صرفه جویی در مصرف گاز اهتمام داشته باشند. ضریب شدت مصرف گاز ما واقعا قابل مقایسه با دنیا نیست، خیلی گاز مصرف می‌کنیم. با این هزینه‌های سنگین و با این شرایط سخت ما داریم توسعه زیرساخت‌ها را انجام می‌دهیم، اگر در کنار ما مردم مصرف مناسب و بهینه‌ای نداشته باشند خودشان به مشقت و سختی می‌افتند و نیاز‌های اولیه شان که آن بحث گرما و غذا باشد تامین می‌شود، اما اگر اشتغال و اگر صنایع ما نتوانیم برایشان استمرار تامین گاز را داشته باشیم قطعا آسیبش را خود مردم عزیز می‌بینند و مشکلات اقتصادی سختی را بعد از آن دچار می‌شوند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

عناوین برگزیده