تاریخ: ۰۲ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۴۵
بازدید: ۳۹
کد خبر: ۳۰۸۲۹۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بازار طلا، سکه و ارز تحت تاثیر اخبار مثبت سیاسی/ بورس از دیگر بازار‌های سرمایه‌ای جا ماند

‌می‌متالز - بازار‌های سرمایه‌گذاری در ایران در شرایطی تابستان داغ سال ۱۴۰۲ را آغاز کردند که بررسی‌ها نشان می‌دهد زیر سایه اخبار مثبت برجامی، شرایط اقتصادی با تغییرات مثبت اندکی همراه شده است. تنها استثنا در این رابطه بازار سرمایه بود که هفته آخر خردادماه را منفی سپری کرد.

به گزارش می‌متالز، اخبار رسیده درباره توافق‌های احتمالی پیش رو چشم‌انداز بازار‌ها در ایران را تا حدی مثبت کرده است. در آخرین روز هفته نیز این انریکه مورا، معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا بود که با انتشار پیامی در توئیتر نوشت: برای اتحادیه اروپا، برجام بهترین چارچوب ممکن، اگر نگوییم تنها، برای رسیدگی به نگرانی‌های مشروع جامعه بین‌المللی درباره برنامه هسته‌ای ایران است.

مورا چهارشنبه گذشته با علی باقری کنی معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان در دوحه (قطر) دیدار کرد و در توئیتی نوشت که دو طرف پیرامون طیف وسیعی از مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی، از جمله راه‌های پیش‌روی مذاکرات برجام و همچنین راهکاری مربوط به حوزه خلیج فارس گفتگو کردند.

باقری نیز با انتشار تصویری از این ملاقات توییت کرد: جلسه‌ای جدی و سازنده با انریکه مورا در دوحه داشتم. در مورد طیفی از موضوعات از جمله مذاکرات رفع تحریم‌ها به بحث و تبادل نظر پرداختیم.

برقراری رابطه ایران و عربستان و سفر وزیر امور خارجه به کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس همگی نشان از تغییرات مثبتی در عرصه سیاست خارجی ایران دارد.

البته باید در نظر داشت اخباری منفی نیز در روز‌های اخیر به گوش رسیده است. آنطور که انتخاب گزارش داده، کمیته روابط خارجی نمایندگان آمریکا، طرحی را برای دائمی کردن تحریم‌ها ارائه کرده که به زودی به صحن علنی مجلس نمایندگان می‌رود. در تدوین این طرح، هم نمایندگان دموکرات و هم اعضای جمهوری‌خواه کنگره مشارکت داشتند. در صورتی که طرح حاضر به تصویب برسد، قانون فعلی تحریم‌های ایران که در سال ۲۰۲۶ به پایان می‌رسد، دائمی می‌شود.

این تاثیرات بر بازار‌ها نیز نمود یافته و چشم‌انداز آتی بازار‌ها تغییر کرده است. البته آن گونه که انتظار می‌رفت اخبار ثبت سیاسی زمینه را برای کاهش قیمت دلار مهیا نکرد بلکه حتی در هفته اخیر قیمت دلار افزایشی موچک را شاهد بود. به نظر می‌رسد بازار ایران به جای واکنش آنی به اتفاقات، تثبیت موضع را در پیش گرفته و تغییرات را منوط به دستیابی به نتایج کرده است.

دلار از یخ‌زدگی خارج شد

در هفته‌ای که گذشت قیمت دلار یک پله صعود کرد و به کانال ۴۹ هزار تومانی بازگشت. قیمت دلار در هفته منتهی به دوم تیرماه هزار و ۵۰ تومان افزایش قیمت داشته است. در آخرین معامله روز جاری این اسکناس با قیمت ۴۹ هزار و ۷۱۵ تومان بسته شد. بازدهی دلار این هفته افزایش ۲.۱۶ درصدی داشت.

بر اساس برآورد‌ها و اظهارات فعالان بازار سقف مقاومتی دلار ۵۰ هزار تومان است، اما کف مقاومتی همچنان در محدوده ۴۸ هزار و ۸۰۰ تومان قرار دارد.

طلا به کدام سو رفت؟

هر چند قیمت طلا در بازار‌های جهانی روندی نزولی را تجربه کرد و از ۱۹۴۰ دلار در هر اونس به ۱۹۲۰ دلار در پایان هفته رسیده است، اما بهای هر گرم طلا در ایران افزایش یافته است. چسبندگی قیمت طلا به واسطه رشد قیمت دلار و نامعلومی روند اتفاقات رخ داده است.

هر گرم طلای ۱۸ عیار در هفته گذشته ۲۵ خردادماه با قیمت دو میلیون و ۲۹۹ هزار و ۷۰۰ تومان مبادله شد. این در حالی است که امروز یکم تیرماه این مقدار طلا با رقم دو میلیون و ۳۳۶ هزار و ۶۰۰ تومان معامله شد. به این ترتیب قیمت طلا در روز‌های باقیمانده از بهار ۱۴۰۲ و نخستین روز تابستان رشد ۱.۶۰ درصدی داشت و ۳۶ هزار و ۹۰۰ تومان به ارزش هر گرم طلای ۱۸ عیار افزوده شد.

سکه سود داد؟

همسو با افزایش قیمت طلا، سکه نیز وضعیت مشابهی را تجربه کرد. این هفته از ۲۵ خرداد تا ۱ تیرماه سکه امامی با بازدهی مثبت همراه شد. این قطعه در روز جاری با قیمت ۲۸ میلیون و ۵۸۱ هزار تومان مبادله شد و در یک هفته گذشته ۹۱ هزار تومان افزایش قیمت داشته است. روز‌های باقی‌مانده از خردادماه بازدهی سکه امامی افزایش ۰.۳۲ درصدی داشت.

تنها بازار منفی

در هفته پایانی خرداد تنها بازاری که به طور کلی منفی بود، بازار سرمایه تلقی می‌شود. این بازار با رسیدن به ارتفاع دو میلیون و ۱۸۲ هزار واحد با افت ۰.۳۸ درصدی در پایان روز چهارشنبه به دو میلیون و ۱۷۳ هزار واحد رسید.

بر اساس آمار منتشر شده بررسی معاملات این هفته بازار نشان می‌دهد، بازار سرمایه در هفته آخر خردادماه به طور میانگین روزانه ۱۰ میلیارد و ۵۸۰ میلیون برگه سهم حجم خورد. همچنین ارزش معاملات طی هفته جاری به طور میانگین، روزانه عدد ۶ هزار و ۹۰۵ میلیارد تومان را ثبت کرد.

به این ترتیب روز شنبه با دست به دست شدن ۱۱ میلیارد برگه سهم، ارزش معاملات هفت هزار و ۲۰۲ میلیارد تومانی رقم خورد. همین اتفاق روز یکشنبه با معامله ۱۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون برگه سهم ارزش هفت هزار و ۵۹۷ میلیارد تومانی ساخت.

گفتنی است بورس در روز دوشنبه ۱۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون برگه سهم حجم خورد. همین امر سبب شد تا ارزش معاملات به هفت هزار و ۵۶۷ میلیارد تومان برسد.

همچنین در روز‌های سه‌شنبه و چهارشنبه، بازار سهام به ترتیب شاهد دست به دست شدن هشت میلیارد و ۷۰۰ میلیون و ۹ میلیارد و ۹۰۰ میلیون برگه سهم بود. ارزش معاملات خرد نیز در این دو روز به ترتیب پنج هزار و ۵۴۱ و ۶ هزار و ۶۲۰ میلیارد تومان ثبت شده است.

منبع: تعادل

عناوین برگزیده