تاریخ: ۱۱ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۵۳
بازدید: ۹۱
کد خبر: ۳۰۸۷۹۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

خواب خوش بازار جهانی

‌می‌متالز - بازار‌های مالی لندن روز جمعه تحت‌تاثیر افزایش اعتماد به چشم‌انداز اقتصادی ایالات‌متحده و تشویق داده‌های تولید ناخالص داخلی بریتانیا روند صعودی داشتند.

به گزارش می‌متالز، شاخص FTSE ۱۰۰روز معاملاتی گذشته را با ۸/ ۰‌درصد افزایش در ۵۳/ ۷۵۳۱ واحد به پایان رساند. در بازار‌های ارز، استرلینگ در‌برابر دلار پیروزی افتخارآمیزی را تجربه کرد و با ۸/ ۰‌درصد افزایش نسبت به دلار به ۲۷۱۴/ ۱ واحد رسید. سهام اروپا روز جمعه با افزایش تولید ناخالص داخلی ایالات‌متحده و کاهش تورم منطقه یورو افزایش پیدا کردند. شاخص پان اروپایی Stoxx ۶۰۰ در اواسط روز ۱۲/ ۱‌درصد افزایش یافت. در این میان بر اساس گزارش یورو استات، نرخ اصلی افزایش قیمت مصرف‌کننده در منطقه یورو از ۱/ ۶‌درصد ماه مشابه در سال‌گذشته به ۵/ ۵ درصد در ژوئن سال‌جاری کاهش یافته‌است. بر اساس آخرین گزارش شاخص مدیران خرید اداره ملی آمار، داده‌های فعالیت کارخانه‌های چین در ماه ژوئن در محدوده انقباض باقی‌مانده‌است. شاخص PMI نیز با گام‌هایی لرزان به عدد ۴۹ رسیده که نشان از انقباض مجدد در سیاست‌های اقتصادی است. علاوه‌بر این، اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند با توجه به اینکه نرخ‌های حقوق و دستمزد بخش غیرکشاورزی و قیمت مصرف‌کننده در ژوئن کمتر از حد انتظار اعلام شد، دست بانک‌مرکزی برای افزایش نرخ‌ها در ماه ژوئیه باز خواهد بود، با این وجود درحالی‌که انتظارات تورمی برای سال‌جاری تا حدود زیادی کاهش یافته‌است، انتظارات برای بلندمدت نزدیک به همان سطوحی هستند که تقریبا در دو سال‌گذشته مشاهده شده‌است. همچنین ارزش سهام توزیع‌کننده بین‌المللی خودرو Inchcape پس از اعلام شراکت استراتژیک جهانی با شرکت (GWM (Great Wall Motor چین، ۶۴/ ۲‌درصد افزایش یافت. هدف این همکاری توسعه زمینه‌های همکاری جدید، از جمله توزیع خودرو‌های GWM در بازار‌هایی است که Inchcape در حال‌حاضر در آن فعالیت می‌کند و اندونزی به‌عنوان نقطه شروع در نظر این چرخه تولید قرار گرفته‌است.

همچنین سهام LEG Immobilien روز جمعه فراتر از شاخص Stoxx حرکت کرد، زیرا شرکت املاک آلمان چشم‌انداز خود را برای سال‌۲۰۲۳ افزایش داد. در این بین کاتلین بروکس، کارشناس بازار درباره واکنش بازار‌ها به افزایش نرخ بهره در ماه گذشته گفت: افزایش ۵۰‌واحدی نرخ بهره بانک انگلستان (BoE) در ماه ژوئن، بازار‌های مالی را شوکه کرد. نه‌تن‌ها نرخ بهره به بالاترین سطح خود از سال‌۲۰۰۸ افزایش یافته‌است، بلکه در اوایل ماه مه، اندرو بیلی، رئیس BoE (بانک انگلستان) افزود: این احتمال می‌رود روند افزایش نرخ بهره در ماه‌های آینده ادامه‌دار باشد. با حرکت به سمت نیمه دوم سال، تورم بریتانیا همچنان بالاتر از منطقه یورو و ایالات‌متحده و نرخ وام و وام مسکن در حال افزایش است.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده