تاریخ: ۱۲ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۳:۳۴
بازدید: ۹۰
کد خبر: ۳۰۸۸۴۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط کشور مطرح کرد:

عرضه گواهی صرفه‌جویی در بورس انرژی راهکار تشویق اسقاط خودرو‌های فرسوده

‌می‌متالز - محمود مشهدی‌شریف درخصوص راهکار‌های سرعت‌بخشی به فرایند اسقاط خودرو‌های فرسوده، استفاده از گواهی صرفه‌جویی انرژی و عرضه آن در بورس انرژی را برای تشویق صاحبان خودرو‌های فرسوده به جایگزینی خودرو خود با یک خودرو نو موثر دانست.

به گزارش می‌متالز، مشهدی‌شریف با استناد به ماده ۸ قانون هوای پاک بیان کرد: دولت می‌تواند طرح گواهی صرفه‌جویی انرژی را اجرایی کرده و برای جلوگیری از رشد نقدینگی در بورس انرژی عرضه کند.

به گفته این مقام صنفی، بر اساس سیاست تشویقی پیشنهاد شده، دولت مابه‌التفاوت سوخت یک خودرو فرسوده با یک خودرو نو که سالانه ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان است را محاسبه کرده و طی یک طرح پنج‌ساله، هزینه یک سال را به مالک خودرو فرسوده پرداخت می‌کند.

وی با اشاره به مصرف بالای خودرو‌های فرسوده و یارانه سوختی که دولت به مالکان خودرو‌ها می‌پردازد، افزود: اگر روند روبه‌رشد مصرف سوخت کنترل و مدیریت نشود، ظرف چهار سال آینده ناگزیر خواهد بود حجم بیشتری از بنزین مصرفی در ایران را از مسیر واردات تامین کند. این مساله درخصوص خودرو‌های فرسوده دیزلی وحشتناک‌تر است، اما با نوسازی در این بخش بیش از ۵۰ درصد صرفه‌جویی در مصرف گازوئیل رخ خواهد داد.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده