تاریخ: ۲۷ مهر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۱۶
بازدید: ۲۰۸
کد خبر: ۲۳۲۶۴۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس هیات عامل ایدرو خبر داد:

قرارداد ۲.۲ هزار میلیارد تومانی خودرو با صرفه جویی ارزی ۵۶ میلیون یورویی

‌می‌متالز - رئیس هیات عامل ایدرو از انعقاد قرارداد بومی سازی ۳۳ قطعه بین ۲۳ شرکت به ارزش ۲.۲ هزار میلیارد تومان و صرفه جویی ارزی ۵۶ میلیون یورویی خبر داد.

به گزارش می‌متالز، محسن صالحی نیا با اشاره به انعقاد قرارداد بومی سازی ۳۳ قطعه بین ۲۳ شرکت داخلی به ارزش ۲.۲ هزار میلیارد تومان و صرفه جویی ارزی ۵۶ میلیون یورویی گفت: تاکنون ۱۵۴ قطعه به ارزش ۴۴۶۰ میلیارد تومان با کاهش ارزبری سالانه ۳۴۱ میلیون یورو در تیراژ انبوه داخلی سازی شده است.

بر اساس این گزارش، مهدی صادقی نیارکی معاون صنایع وزارت صنعت هم گفت: رشد صنعتی در سال گذشته ۸.۱ درصد و در سه ماهه اول سال جاری، طبق اطلاعات مرکز آمار و بانک مرکزی ۵.۵ و ۶.۱ درصد بود. همچنین در نیمه اول سال جاری، صدور پروانه بهره‌برداری و اشتغال دو و ۲۰ درصد رشد داشت. به طوری که در این مدت حدود ۷۷ هزار نفر در بخش صنعت شاغل شدند.

وی ادامه داد: در شش ماه اول سال، تولید خودرو، اتوبوس، کامیون، کشنده و کامیونت ۳.۴، ۱۰ و ۶۶ درصد رشد و تولید وانت ۱۳ درصد کاهش داشت.

این معاون افزود: سال جاری ۳.۴ میلیارد دلار برنامه داخلی سازی هدف گذاری شده که در شش ماه اول، ۲.۲ میلیارد انجام شده و در صورت تایید دفاتر تخصصی و در شرایطی که منجر به کاهش واردات شود، اعلام خواهد شد.

وی گفت: انتقاداتی نسبت به برنامه تولید خودرو در سال‌های آینده از سوی رضا فاطمی امین وزیر جدید صنعت مطرح شد، اما این برنامه ۱۰ سال پیش از سوی ایدرو تدوین شده که در افق ۱۴۰۴ تولید خودرو به سه میلیون دستگاه برسد و ۳۰ درصد سهم صادرات باشد که با توجه با وضعیت فعلی ظرفیت قطعه سازی، خطوط پرس و ... تحقق آن بعید است.

صادقی نیارکی ادامه داد: با این شرایط، حتی تولید ۲.۲ میلیون دستگاه هم ممکن نیست، اما باید در این حوزه سرمایه گذاری شود. برای سرمایه گذاری هم باید اقتصاد صنعت خودرو را اصلاح کرد. چرا که نمی‌توان توقع سرمایه گذاری برای یک بنگاه زیان‌ده را داشت. در این زمینه، طرح اول وزیر صنعت، اصلاح قیمت گذاری است که در حال حاضر منشور آن در حال تدوین است.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده