تاریخ: ۱۳ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۳۶
بازدید: ۱۴۱
کد خبر: ۳۰۸۹۸۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

معدن زیر فشار ۳ بحران بزرگ

‌می‌متالز - مدیرعامل نیومونت، معدن‌کار بزرگ آمریکایی از وضعیت حاکم بر بخش معدن گلایه دارد. تام پالمر در جریان بیست و ششمین کنگره جهانی معدنکاری در بریزبین استرالیا با اشاره به فشار تحولات جهانی بر بخش معدن یادآوری کرد: رابطه اجتماع و معدن، جامعه، تحولات معدن‌کاری هوشمند و نیز مقوله ژئوپلیتیک اثر بارزی بر معدن‌کاران جهان گذاشته است.

به گزارش می‌متالز، وی تاکید کرد: نیومونت در حال پایش سه روند بزرگی است که اگر کنترل نشود، اثراتی بارز و فرابحرانی بر آتیه سرمایه‌گذاری‌ها خواهد داشت. در عین‌حال این فضا می‌تواند تجمیع شده و در نتیجه تعامل و تقویت عملکرد، روند روبه‌رشدی را در بخش صنعت به‌وجود آورند.

به عقیده پالمر این کلان روند‌ها به ترتیب شامل جامعه و سرمایه گذاران، پیشرفت‌های تکنولوژیکی و آشفتگی‌های ژئوپلیتیکی است که همگی بر مهارت مدیریتی او تنظیم شده‌اند.

پالمر نکته جالب دیگری نیز گفته است: «شدت و سرعت این کلان روند‌های جهانی آنقدر گسترده و مخرب است که اگر به‌عنوان یک صنعت در مسیر سازگاری به اندازه کافی چابک نباشید یا رهبری مناسبی نداشته باشید، خطر از دست‌دادن کسب‌وکار ابدا دور از ذهن نیست.»

وی تاکید کرد که این روند‌ها قبلا بر صنعت معدن تاثیر گذاشته و در آینده نیز ادامه خواهد داشت. او پیشنهاد کرده که برای گذار موفقیت‌آمیز از این دوره و عبور از تحولات مخرب، نیاز به دانستن، یکپارچه‌سازی و بازسازی ارزش‌های بنیادین در هر سازمان معدنی حیاتی است.

او گفته است: «عدم‌انجام این کار‌ها بنگاه‌های معدنی را بی‌سکان کرده و در دام این امواج جزر و مدی رها می‌کند. باید تغییر در جامعه، فناوری و ژئوپلیتیک را پذیرفت و با آن‌ها سازگار شد.» پالمر ضمن یادآوری اهمیت ارتقای ایمنی و نیز رفع تبعیض جنسی، نژادپرستی و آزار و اذیت در معادن گفت: در جبهه فناوری، شتاب سریع تغییرات فناوری پیشرفته، به‌ویژه در زمینه‌هایی مانند هوش‌مصنوعی (AI) و برنامه نویسی، معادن و کل اقتصاد را نیازمند تعادل بخشی بین فناوری‌های تحول‌آفرین و خرد انسانی کرده است. به گفته پالمر، تقاضای فزاینده‌ای برای پاسخگویی و تصمیم‌گیری مبتنی بر ارزش‌ها در جبهه اجتماعی وجود دارد.

او گفت: «بخش معدن باید این خواسته‌ها را برآورده کند و از آن فراتر رود تا همچنان در سطح مناسب باقی‌بماند.»

پالمر همچنین تاکید کرد: برای اداره بنگاه و استفاده مسوولانه از این نوآوری ها، اتخاذ تصمیمات مبتنی بر ارزش‌ها و مردم‌محور ضروری است. اتوماسیون، عملیات از راه دور و الگوریتم‌های هوش‌مصنوعی در عملیات استخراج برای بهبود ایمنی، کارآیی و اثرات زیست‌محیطی کاربرد‌های بسیاری دارد، با این حال خطرات بالقوه فناوری‌های پیشرفته و پیامد‌های ناشناخته نیز باید درنظر گرفته شود.

در بحث تحولات ژئوپلیتیکی نیز باید از تغییرات جمعیتی داخلی، مهاجرت، قطبی‌شدن سیاسی و اضطراب اقتصادی آگاهی داشت چراکه این موارد بر دولت‌ها و روابط بین‌الملل تاثیر می‌گذارد و کاوش، سرمایه‌گذاری و معدن‌کاری را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد، بنابراین برای شرکت‌های معدنی بسیار مهم است که روند‌های ژئوپلیتیکی را دنبال کنند و با دولت‌ها و سهامداران به‌طور شفاف و حساب شده تعامل داشته باشند. پالمر در نهایت گفت: حاکمیت و مسوولیت پذیری مبتنی بر ارزش‌ها می‌تواند به ایجاد ثبات و اطمینان در محیط‌های معدنی کمک کند.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده