تاریخ: ۱۴ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۲:۴۳
بازدید: ۹۰
کد خبر: ۳۰۹۰۹۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
معاون امور معادن و فرآوری مواد وزارت صمت در بازدید از "ایمینو" مطرح کرد:

معدنکاران و فناوران از ظرفیت‌های قانون معادن و معافیت مالیاتی استفاده کنند/ "ایمینو" در دسترس دانش‌بنیان‌ها باشد

‌می‌متالز - معاون امور معادن و فرآوری مواد وزارت صمت از طرح زیست بوم نوآوری و فناوری بخش معدن و صنایع معدنی (ایمینو) بازدید کرد.

به گزارش می‌متالز، مجید وفایی فرد مجری طرح زیست بوم نوآوری و فناوری بخش معدن و صنایع معدنی (ایمینو) در نشست با رضا محتشمی‌پور معاون امور معادن و فرآوری مواد وزارت صمت با اشاره به مصائب هوشمندسازی در معادن مطرح کرد: اقتصاد سنتی بخش معدن سبب شده در تجاری‌سازی فناوری‌های نو و دانش‌بنیان ضعف داشته باشیم و همگرایی و انسجام بین دستگاه‌های اجرایی برای رسیدن به اقتصاد مبتنی بر فناوری‌های نسل چهارم به وجود نیاید.

معدنکاران و فناوران از ظرفیت‌های قانون معادن و معافیت مالیاتی استفاده کنند/

او با بیان اینکه تامین مالی و توسعه بازار چالش‌های اصلی اقتصاد دانش‌بنیان است، گفت: تاکنون بیش از ۴۵۰ شرکت دانش‌بنیان در بخش معدن شناسایی شده، اما همچنان معادن و صنایع معدنی از اقتصاد دانش‌بنیان سهم کمی دارند. در افزایش این سهم ایمینو درصدد است با ایفای نقش رگولاتوری خود نوآوران و دانش‌بنیان‌های تمام زنجیره بخش معدن را پوشش دهد.

وفایی‌فرد افزود: ترویج طرح‌های نوآورانه در بخش معدن و صنایع معدنی نیازمند استفاده از روش‎های نوین جذب سرمایه و برگزاری رویداد‌هایی با محوریت ارائه توانمندی است. در این راستا ایمینو با پایش شبکه بازیگران زیست‎بوم نوآوری و فناوری بخش معدن و صنایع معدنی و انعقاد تفاهم‎نامه همکاری با بازیگران اکوسیستم نوآوری و فناوری کشور تلاش کرده هم‌افزایی ایجاد کند. از سویی در بستر سیاستگذاری تعریف طرح‎های تشویقی برای معافیت‌های مالیاتی صنایع در جهت حمایت از فناوران و فراهم‎کردن زیرساخت‎ها و تجهیزات لازم ضرورت دارد.

رضا محتشمی‌پور معاون امور معادن و فرآوری مواد وزارت صمت در ادامه این نشست و بازدید اظهار کرد: صنایع بزرگ در اقتصاد سه نقش پررنگ دارند، تامین کننده، ایجاد ارزش افزوده و بازار بزرگ خدمات فناوری هستند. ماموریت ما در وزارتخانه نیز تنظیم مقررات، اقدامات ترویجی و تعریف سیاست‌های تشویقی است.

معدنکاران و فناوران از ظرفیت‌های قانون معادن و معافیت مالیاتی استفاده کنند/

او با اشاره به اصلاحات قانون معادن و تبصره ۵ و ۱۰ عنوان کرد: در این تبصره‌ها برای ترویج طرح‌های نوآورانه و فناورانه آمده بهره برداران معادنی که در راستای بهره برداری بهینه و صیانت از ذخایر معدنی، ارتقای بهره وری و تحقیق و توسعه و اکتشاف و حفظ محیط‌زیست در معدن مربوط اقدام کنند، با تایید شورای عالی معادن از پرداخت حداکثر تا ۲۰‌درصد حقوق دولتی معاف هستند در حالی که همواره می‌بینیم فعالان بخش معدن از این تبصره‌ها اطلاعی ندارند و گزارش قابل‌توجهی از عملکرد تبصره ۵ (معافیت ۲۰‌درصد حقوق دولتی) در استان‌ها نداشتیم.

معدنکاران و فناوران از ظرفیت‌های قانون معادن و معافیت مالیاتی استفاده کنند/

او ادامه داد: محدودیت‌های بین‌الملی و اعمال تحریم‌ها در سال‌های گذشته نشان داد که باید هرچه بیشتر از ظرفیت‌های داخلی بهره ببریم و خدمات ایمینو به جامعه معدنی کشور مانند برگزاری رویداد‌های فناورانه می‌تواند در شناسایی فرصت‌های نوآورانه مثمرثمر باشد. از سویی با توجه به ماموریت‌های منتقل شده از ایمیدرو به ایمینو، این مرکز می‌تواند در راستای افزایش سهم اقتصاد دانش‌بنیان زنجیره معدن، در دسترس شرکت‌ها باشد و آن‌ها را یاری بخشد.

در پایان این نشست، معاون امور معادن و فرآوری مواد وزارت صمت و هیات همراه از ایمینو و شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در این مرکز نوآوری بازدید کردند.

منبع: مرکز نوآوری معادن و صنایع معدنی ایران (ایمینو)

عناوین برگزیده