به گزارش میمتالز، محمدرضا عطایی، مدیر کنترل مدیریت فولاد مبارکه، در مصاحبهای به سؤالات خبرنگار فولاد در خصوص عملکرد این واحد پاسخ داد:
بهطورکلی وظایف این بخش عبارتاند از: تهیه برنامههای بلندمدت و کوتاهمدت در قالب برنامه اقتصادی پنجساله، سالانه، تهیه بودجه مالی و عملیاتی شرکت و ارائه آن به مدیران ارشد و هیاتمدیره شرکت برای تصویب توسط هیاتمدیره، پایش و کنترل عملکرد ماهانه مطابق با بودجه استاندارد و برنامه، تهیه و تحلیل گزارش درخصوص مواردی از قبیل انحراف از عملکرد با بودجه استاندارد، تولید واقعی خطوط در مقایسه با بودجه استاندارد و انحراف در حوزههای بازدهی، اثربخشی و سایر پارامترهای خطوط تولید، فروش محصولات و انحراف احتمالی فروش با بودجه و ارائه گزارش به مدیران ارشد و نواحی شرکت، برگزاری جلسه با مدیران نواحی بهمنظور بررسی انحرافهای احتمالی و در نهایت تعریف اقدامات اصلاحی برای رفع مغایرتها.
به عبارت دیگر، این مدیریت اندازهگیری اقتصادی تمام فعالیتهای شرکت با توجه به بودجه دریافتی در مقابل خروجی دریافتی آن فعالیت، همچنین کنترل اقتصادی کلیه خریدهای شرکت با توجه به بودجه خرید هر مرکز هزینه را بر عهده دارد.
از دیگر وظایف این مدیریت میتوان به تهیه گزارشهای تصمیمسازی و عملکردی و ارائه آنها به مدیران ارشد شرکت، هیاتمدیره و سایر ذینفعان اشاره کرد که این وظایف در قالب سه فرایند کنترل اقتصادی خریدوفروش، آمار و گزارشها و کنترل هزینه نواحی انجام میشود.
تهیه گزارشهایی که باید به اطلاع سهامداران برسد، ازجمله عملکرد ماهانه و سایر گزارشها که افشای آنها برای ذینفعان نیاز است بر عهده این واحد قرار گرفته است.
خوشبختانه با استفاده از سیستمی که توسط واحدهای دیگر مانند مهندسی صنایع و حسابداری صنعتی و کنترل مدیریت تهیه و برنامهریزی میشود، برای تمامی فعالیتهای شرکت اهدافی مشخص شده است. هر سال این هدفگذاریها با عملکرد شرکت تطابق داده میشود؛ به این شکل که عملکردها توسط نمایندگان کنترل مدیریت در نواحی مختلف بررسی و در جلسات ماهانه، اقدامات اصلاحی برای ماههای بعد انجام میشود. با توجه به تورم سالهای اخیر، انحراف بودجه حدود ۱۰ درصد است که قابلقبول است و بیشترین انحراف بودجه به نرخ قیمت مربوط میشود.
حدود ۶۵ درصد از کل بودجه شرکت مربوط به تأمین مواد اولیه است؛ به همین دلیل نواحی آهنسازی و فولادسازی بیشترین بودجه را به خود اختصاص میدهند.
خوشبختانه همه نواحی از این حیث عملکرد خوبی داشتهاند و آنچه هدفگذاری شده در کلیه نواحی نُهگانه انجام میشود. در این زمینه انحرافات در حدود ۱۰ درصد است که در این شرایط اقتصادی و تورمی رقم قابل قبولی است. این رقم قبلاً که در اقتصاد شاهد ثبات بیشتری بودیم، حدود ۵ درصد بود؛ اما همانگونه که پیشتر اشاره شد، بیشتر انحرافها مربوط به قیمت است که در وضعیت فعلی طبیعی است. در خصوص تولید و فروش، انحرافها نزدیک به صفر و معمولاً مطابق با برنامه بودجه است.
در این جلسات بازدهی خطوط، میزان مصارف ازجمله مصارف روغن، الکترود و مواد نسوز با نُرم هدفگذاریشده سنجیده میشود. چنانچه مغایرتی مشاهده شود، درخصوص اصلاح فرایندها، رویهها و اقداماتی که باید انجام شود، گفتگو و تبادلنظر میشود.
این موارد شامل مقادیر تولید، فروش، درآمدهای داخلی و صادراتی، ارز حاصلشده و سود شرکت، هزینهها و مصارف است. بهعنوان مثال، هدف امسال فولاد مبارکه تولید ۷.۲ میلیون تن تختال است که مشخص است برای تولید این میزان فولاد خام چه مقدار آهن اسفنجی، سنگآهن و مواد دیگر نیاز موردنیاز است.
در خصوص مواد اولیه با استفاده از سیستم G.B.M.L از نقطه آخر فروش محصولات یعنی ناحیه نورد سرد که محل فروش محصول است، بهصورت عقبگرد، همه مصارف، بازدهی و ارزش واقعی محصول محاسبه میشود. این سیستم به ما کمک میکند با برنامهریزی خوب و هدفمند تولید بهینهای انجام دهیم. دغدغه ما در این واحد این است که تولید را با بیشترین صرفه اقتصادی انجام دهیم. در واقع در فولاد مبارکه ملاک سنجش ارزشافزوده و سودی است که قرار است در هرکدام از مراحل برای شرکت و ذینفعان آن به بار نشیند. علاوه بر آن از تجارب گذشته نیز استفاده میگردد.
در این خصوص باید به این نکته توجه کنیم که در حال حاضر، همه واحدهای فولاد مبارکه با تمامی ظرفیت خود و حتی فراتر از آن در حال کار هستند. نکته دیگر اینکه در فولاد مبارکه زنجیره کاملی از واحدهای انباشت و برداشت تا تولید تختال و انواع محصولات گرم، سرد و ورقهای رنگی، گالوانیزه و قلعاندود فعالیت میکنند که هریک در جای خود ارزشافزوده و سود خاص خود را حاصل میکنند. درعینحال، سرمایهگذاریهای هدفمند در طرحهای توسعه گروه فولاد مبارکه، استفاده از فناوری روز دنیا و کاهش حداکثری ضایعات و افزایش بهرهوری کارکنان و تجهیزات از دیگر عوامل مؤثر در سوددهی فولاد مبارکه است.
فولاد مبارکه یک بنگاه اقتصادی است و سهامداران و ذینفعان آن انتظار سود بیشتر و پایدار دارند؛ بنابراین باید بیشترین ارزشافزایی را در شرکت داشته باشیم. وقتی موضوع کاهش هزینهها مطرح میشود، هدفگذاری ما کنترل و مدیریت هزینههاست. بههرحال باید هزینهها را مدیریت کنیم و منابع و امکاناتی را که در اختیار داریم به بهترین شکل ممکن بهکارگیریم تا بتوانیم همچنان بهعنوان شرکتی سرآمدی منشأ اثر باشیم.