تاریخ: ۱۱ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۸:۴۸
بازدید: ۴۰
کد خبر: ۳۰۹۶۳۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
بررسی آمار‌های رسمی منتشر شده نشان داد؛

تجارت ایران و ترکیه، ۱۲.۷ میلیارد دلاری شد

‌می‌متالز - براساس آمار‌های منتشر شده از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران نشان می‌دهد که رشد قابل توجهی در تجارت بین ایران و ترکیه در سال گذشته اتفاق افتاده و ارزش آن به ۱۲.۷ میلیارد دلار رسیده است.

به گزارش می‌متالز، مجموع تجارت بین ایران و ترکیه در سال گذشته رشد قابل توجهی نسبت به سال ۱۴۰۰ پیدا کرده و با افزایش ۱۹ درصدی از نظر دلاری، رشد ۱۱۵ درصدی از نظر ریالی مواجه شده، اما از نظر وزنی کاهش حدود هفت درصدی را تجربه کرده است.

این رشد در مبادلات تجاری ایران و ترکیه ناشی از افزایش ارزش کالا‌های وارداتی و صادراتی از نظر ریالی و ارزی است، چرا که به عنوان مثال صادرات ایران در سال گذشته به ترکیه از نظر وزنی با کاهش نسبی مواجه شده، اما این صادرکنندگان ایرانی و تاجران ترکیه‌ای بوده‌اند که آمار صادرات ایران به ترکیه را با افزایش ۲۳ درصدی از نظر ارزش دلاری رو به رو کرده‌اند.

نگاهی به تجارت دو کشور نشان می‌دهد ایران در سال گذشته با صادرات حدود ۷.۵ میلیارد دلار محصولات مختلف به ترکیه، این شریک تجاری را با در همان رتبه سوم نگه داشته است. از سوی دیگر واردات ایران از همین کشور در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۰ با افزایش ۱۵ درصدی مواجه شده و ترک‌ها مانند سال گذشته سومین واردکننده به ایران هستند.

ایران در سال ۱۴۰۰ حدود ۵.۲ میلیارد دلار کالای مختلف از ترکیه وارد کرده بود و این کشور سومین کشور فروشنده به ایران لقب گرفته بود. در سال جاری نیز با واردات بیش از شش میلیارد دلار در همین رتبه در بین شرکای تجاری ایران قرار گرفته‌اند.

نگاهی به آمار‌های واردات ترکیه به ایران در سال گذشته، نشان از کاهش پنج درصدی از نظر وزنی، افزایش ۱۵ درصدی از نظر ارزش دلاری و رشد ۵۱۶ درصدی از حیث ارزش ریالی نسبت به سال ۱۴۰۰ دارد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده