تاریخ: ۱۳ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۳:۲۰
بازدید: ۷۳
کد خبر: ۳۰۹۸۳۹
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
ایزدخواه:

تولید خودروی اقتصادی نیازمند تشکیل کنسرسیوم‌هایی متشکل از قطعه‌سازان است

تولید خودروی اقتصادی نیازمند تشکیل کنسرسیوم‌هایی متشکل از قطعه‌سازان است
‌می‌متالز - عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه ایران خودرو و سایپا نمی‌توانند خودروی اقتصادی تولید کنند، گفت: باید کنسرسیوم‌هایی متشکل از شرکت‌های توانمند داخلی در حوزه قطعه‌سازی با هدف تولید خودروی اقتصادی تشکیل دهیم.

به گزارش می‌متالز، روح اله ایزدخواه درباره تولید خودروی اقتصادی، گفت: اساسا دو خودروسازی بزرگ کشور یعنی ایران خودرو و سایپا نمی‌توانند خودروی اقتصادی تولید کنند، زیرا مدیریت و بهره‌وری در این دو خودروسازی به شدت پایین است همچنین این شرکت‌ها هزینه‌های غیرتولیدی هنگفتی دارند بنابراین تولید خودروی اقتصادی کار این خودروسازان نیست؛ برای تولید خودروی اقتصادی در تیراژ انبوه باید از این دو خودروساز قطع امید کرد.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برای تولید خودروی اقتصادی باید بخش خصوصی واقعی و مردمی را وارد میدان کرد، پیشنهاد داد: باید کنسرسیوم‌هایی متشکل از قطعه سازان موجود در کشور تشکیل و مزیت‌ها و توانمندی‌های آن‌ها به اشتراک گذاشته و تجمیع شود تا این کنسرسیوم به موضوع تولید خودرو‌های اقتصادی ورود کند.

وی اضافه کرد: باید خودروسازی‌هایی داخلی واقعی از کنسرسیوم‌هایی متشکل از قطعه‌سازان تشکیل شود تا بتوانند در تیراژ‌های متوسط به بالا خودرو‌های مذکور را تولید کنند که این پیشنهاد امکانپذیر است و یکی دو تیم در بخش خصوصی برای این موضوع فعال شده تا کنسرسیوم‌هایی از قطعه‌سازان مختلف برای تولید خودروی اقتصادی با فناوری به روز تشکیل شود، البته منظور از خودروسازی‌های داخلی خصوصی مانند آنچه در حال حاضر وجود دارد، نیست در واقع برخی از خودروسازی‌ها با وجود اینکه خصوصی هستند، اما در واقع مونتاژکار بوده و همان واردکنندگانی هستند که صرفا مرحله مونتاژ را در کشور انجام می‌دهند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه ایران خودرو و سایپا به شدت در مدیریت خود زمین‌گیر شدند و بعید است این خودروسازان بتوانند خودروی اقتصادی واقعی تولید کنند، تصریح کرد: پیشنهاد می‌کنم دولت و وزارت صمت اقدامات لازم برای تشکیل خودروسازی‌های جدید را در دستورکار خود قرار دهد تا توانمندی‌های موجود در بدنه قطعه‌سازان کشور تجمیع شود.

ایزدخواه با بیان اینکه در حال حاضر قطعه‌سازان با استاندارد‌های بالا به تولید مشغول هستند که اگر توان این قطعه‌سازان تجمیع شود، می‌توانند خودروسازی‌های قطب سوم و چهارم تشکیل شود، ادامه داد: از آنجاکه سود خودروسازان مونتاژکار نیز در لاکچری فروشی است بنابراین این خودروسازی‌ها اساسا سراغ تولید خودروی اقتصادی نمی‌روند بنابراین باید کنسرسیوم‌هایی متشکل از شرکت‌های توانمند داخلی در حوزه قطعه سازی و مجموعه سازی با هدف تولید خودروی اقتصادی تشکیل دهیم.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده
دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه:

دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت