تاریخ: ۲۵ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۵۸
بازدید: ۱۳۹
کد خبر: ۳۱۰۴۶۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مدیرعامل سیمان آباده عنوان کرد

تامین سیمان در تنگنای انرژی

‌می‌متالز - در حالی که صنعت سیمان ۴۰ درصد انرژی موردنیاز را دریافت می‌کند که باید به مانند گذشته یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن سیمان را هر هفته در بورس کالا عرضه کند.

به گزارش می‌متالز، صنعت سیمان این روز‌ها با دو مشکل دست و پنجه نرم می‌کند. از یکسو محدودیت‌های برق باعث شده تا شرکت‌ها نتوانند با تمام ظرفیت تولید کنند و از سوی دیگر اخیرا اعلام شده که سیمانی‌ها با ۱۰۰ درصد افزایش و به نرخ هر متر مکعب ۱۰۰۰تومان باید گازشان را تامین کنند که البته با احتساب ارزش افزوده و همچنین هزینه‌های کمک به مناطق محروم این رقم به ۱۲۵۰ تومان می‌رسد؛ با وجود این آنچه باعث نگرانی سیمانی‌ها شده نه افزایش گاز که بیشتر احتساب قیمت‌ها از ابتدای فروردین ۱۴۰۲ است. فعالان صنعت سیمان معتقدند در شرایطی که از ابتدای سال سیمان‌شان را با در نظر گرفتن گاز ۵۰۰ تومانی قیمت‌گذاری و در بورس کالا به فروش رسانده‌اند و صورت‌های مالی هم بر همین اساس تهیه شده است، پرداخت مابه التفاوت گاز مصرفی ۳ماهه ابتدای امسال که برای صنعت سیمان تقریبا ۱۵۰۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود، فشار مضاعفی را به شرکت‌ها وارد می‌کند و شرکت‌های سیمانی حاضر در بورس با انتقاد سهامداران‌شان مواجه می‌شوند.

پیوند زین العابدینی، مدیرعامل سیمان آباده گفت: با توجه به اعمال محدودیت‌های برق در کارخانه‌های سیمان، امکان فعالیت تمامی خط تولید وجود ندارد و به همین خاطر بسیاری از کارخانه‌ها تعمیرات را در دستور کار قرار داده‌اند.

وی با اشاره به اینکه وجود ذخایر کلینکر باعث تولید سیمان با وجود محدودیت‌های برق می‌شود، اظهار کرد: با توجه به نبود سوخت در زمستان و همچنین محدودیت هاب برق در تابستان بخش زیادی از ذخایر استراتژیک کلینکر شرکت‌ها مصرف شده است و امیدواریم دولت هرچه سریع‌تر افزایش تخصیص انرژی به صنعت سیمان را در دستور کار قرار دهد. اما امروز شاهدیم که با وجود در شرایط ناپایداری انرژی باید هر هفته یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن سیمان به بورس کالا عرضه شود.

زین العابدینی با اشاره به اینکه باید مکانیزم عرضه و تقاضا تعیین کننده بازار باشد، گفت: قیمت گاز و برق باید بدون احتساب یارانه‌ها برای صنعت محاسبه شود و بهای محصول تولید مانند سیمان در یک فضای رقابتی در بورس کالا تعیین شود. تنها در این صورت است که اقتصاد در مسیر درست قرار می‌گیرد.

مدیرعامل سیمان آباده در مورد افزایش بهای گاز تصریح کرد: اینکه بهای گاز به دو برابر رسیده مساله‌ای بود که از روز‌های آخر سال گذشته مشخص بود، اما مساله اساسی اینجاست که دولت می‌خواهد این هزینه را از ابتدای سال در نظر بگیرد در حالی که ما سیمان را با احتساب گاز ۵۰۰ تومانی به مشتری فروخته‌ایم و طبیعی است که صورت‌های مالی هم بر همین اساس برای ارائه به سهامداران تهیه شده است، اما اینکه به یکباره بخشی از سود شرکت‌ها را به عنوان هزینه گاز پرداخت کنیم، سهامداران را نسبت به این صنعت دلسرد می‌کند.

اخیرا وزارت نیرو موضوع احداث نیروگاه توسط صنایع سیمانی را مطرح کرده است. آیا صنعت سیمان توانایی لازم را برای ورود به این صنعت دارد؟ مدیرعامل سیمان آباده گفت: مشکل عمده در صنعت سیمان علاوه بر مشکلات مالی، نبود نقدینگی است؛ در واقع حتی با وجود سود‌سازی هلدینگ‌های سیمانی، نقدینگی لازم وجود ندارد. علاوه بر این، مساله دیگر تامین گاز نیروگاه‌هاست؛ بنابراین در شرایطی که کارخانه‌ها سیمان گاز موردنیاز در فصل زمستان ندارند، تامین گاز نیروگاه‌ها یک مشکل جدی به شمار می‌آید.

زین‌العابدینی در مورد انرژی‌های تجدید‌پذیر در صنعت سیمان خاطرنشان کرد: انرژی خورشیدی هزینه‌های زیادی نیاز دارد، اما برخی مناطق مانند سیمان آباده در مسیر کانال باد قرار دارند و می‌توان برق بادی تولید کرد. البته نکته اصلی این است که احداث نیروگاه بدون تسهیلات امکان‌پذیر نیست.

وی با بیان اینکه بهای سیمان در یک دهه گذشته از تورم عمومی بسیار فاصله گرفته است، خاطرنشان کرد: به طور طبیعی با کاهش انرژی تخصیصی به صنایع، قیمت‌ها در بورس کالا افزایش می‌یابد، اما در شرایط کنونی که در فصل ساخت‌وساز قرار داریم، این اتفاق را برای سیمان شاهد نبودیم؛ چرا که به نوعی موضوع افزایش تعرفه‌های بیمه کارگران ساختمانی باعث عقب نشینی سازندگان از بازار شده است.

زین العادبدینی با اشاره به دخالت دولت در قیمت‌گذاری افزود: نمی‌توان همزمان ملغمه‌ای از قیمت‌گذاری دستوری و اقتصاد آزاد را در صنعت شاهد باشیم. یا دولت باید صرفا نقش ناظر را ایفا کند یا باید تمامی خدمات و محصولات دولتی با قیمت یارانه‌ای به صنعت ارائه شود و صنعت هم با قیمت ها‌ی مورد نظر دولت محصولش را بفروشد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده