تاریخ: ۱۹ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۸:۴۷
بازدید: ۵۰
کد خبر: ۳۱۰۳۶۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

قیمت جدید سیمان در سومین هفته تیر ۱۴۰۲ + جدول

‌می‌متالز - یکی از مشکلاتی که اکنون سازندگان مسکن با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، مسأله قیمت‌گذاری بتن آماده است که بدون هیچ ضابطه‌ای در ۴ ماه اخیر افزایش قابل توجه داشته است.

به گزارش می‌متالز، دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن گفت: کارخانه‌های سیمان در کشور از منابع ملی برق و انرژی ارزان استفاده می‌کنند، اما با وجود رشد ۸۷ درصدی تولید در اردیبهشت نسبت به فروردین امسال، عرضه به بازار با ۳ درصد کاهش همراه شد.

فرشید پورحاجت در گفتگو با فارس، با اشاره به اینکه مسکن گران‌ترین کالای سبد هزینه خانوار است، اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که اکنون سازندگان مسکن با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، مسأله قیمت‌گذاری بتن آماده است که بدون هیچ ضابطه‌ای در ۴ ماه اخیر افزایش قابل توجه داشته است.

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن با اشاره به آمار تولید سیمان و مصالح گفت: کارخانه سیمان در کشور از منابع ملی استفاده می‌کند، برق و انرژی ارزان دریافت می‌کند، اما در اردیبهشت ماه نسبت به فروردین ماه امسال با وجود اینکه ۸۷ درصد رشد تولید داشته، اما عرضه به بازار را ۳ درصد کاهش می‌دهد.

وی افزود: در خلاء حضور نهاد‌های نظارتی کارخانه‌های سیمان به صورت کاملاً مهندسی شده عرضه بازار را کاهش می‌دهند تا با بهانه‌های مختلف از جمله موضوع مدیریت مصرف برق در تابستان قیمت سیمان را افزایش دهند.

عرضه سیمان به بورس کالا مهندسی شده است

پورحاجت با اشاره به اینکه چرخه تولید مسکن از تولید مصالح تا واگذاری واحد مسکونی به مردم باید مورد نظارت قرار گیرد، گفت: بر اساس اطلاعات ما از بازار کارخانه‌های سیمان از اول امسال تا ۵ تیر ۱۳ درصد بیشتر برق دریافت کرده‌اند که این به معنای افزایش تولید است و آمار افزایش تولید نیز در سامانه‌ها به ثبت رسیده، اما اینکه چرا سیمان به بازار عرضه نمی‌شود باید مورد توجه دولت قرار گیرد.

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن بیان کرد: ما به عنوان سازنده مسکن با افزایش قیمت بتن آماده مواجه شده‌ایم، وقتی که از بتن‌فروش سؤال می‌کنیم چرا قیمت بتن آماده گران شده است، بهانه افزایش قیمت مصالح را می‌آورد. زمانی که از مصالح‌فروش سوال می‌کنیم، چرا قیمت کالا گران شده می‌گوید، هزینه حمل افزایش پیدا کرده و همه این‌ها در شرایطی است که طی ۴ ماه گذشته اقتصاد باثباتی داشته‌ایم و دلیلی برای افزایش قیمت وجود ندارد.

وی ادامه داد: به معنای دیگر هر جز از نظامی که به ساخت مسکن ختم می‌شود، در پی بهانه‌ای است تا قیمت را افزایش دهد و متأسفانه نهاد‌های نظارتی هیچ اشرافی به این مسأله ندارند تا در نهایت با افزایش ۲ برابری یک کالای مهم در ساخت مسکن مواجه شویم.

بازیگران بازار سیمان و مصالح ساختمانی انگشت شمار هستند

پورحاجت با اشاره به اینکه افزایش بدون ضابطه نهاده‌های ساختمانی به معنای افزایش هزینه پروژه‌های عمرانی کشور از جمله نهضت ملی مسکن است، تأکید کرد: امروز در بازار سیمان و مصالح ساختمانی با گران‌فروشی و بی‌انضباطی مواجه هستیم با وجود اینکه بنده اعتقاد به بازار آزاد دارم، اما زمانی که بازیگران و دلالان بازار شما انگشت‌شمار هستند و می‌توانند بدون هیچ دلیلی در یک شب قیمت‌های خود را افزایش دهند، بازار آزاد نیز دیگر معنا ندارد.

این مقام صنفی در بیان یک انتقاد به دولت گفت: واسطه‌گران و دلالان انگشت‌شماری در بازار سیمان بین بورس کالا و مصرف‌کننده نهایی وجود دارند که می‌توانند با وجود پر بودن انبارهایشان یک شبه عرضه سیمان را کاهش داده و قیمت را افزایش دهند.

وی گفت: دولت باید ابزار‌های نظارتی خود در این زمینه تقویت کرده و جلوی چنین بی‌انضباطی‌هایی که دود آن به چشم مردم می‌رود، بایستد.

لیست قیمت جدید (در کارخانه):

قیمت جدید سیمان در سومین هفته تیر ۱۴۰۲ + جدول

قیمت جدید سیمان در سومین هفته تیر ۱۴۰۲ + جدول

منبع: قدس آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده