تاریخ: ۲۷ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۰۸
بازدید: ۷۳
کد خبر: ۳۱۰۶۹۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
وزیر اقتصاد:

۶۳ هزار برگه مالیات بر خانه‌های خالی صادر شد

‌می‌متالز - وزیر اقتصاد گفت: بیش از ۶۳ هزار برگه مطالبه مالیات بر خانه خالی را برای صاحبان این خانه‌های صادر کردیم که ارزش آن یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان است.

به گزارش می‌متالز، سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به وضعیت اقتصادی در ماه اخیر اظهار کرد: در فصل بهار نرخ بیکاری در کشور به ۸.۲ درصد رسید، اما به خاطر کاهش جمعیت فعال چندان حاکی از رشد بهبود و رونق واقعی اقتصاد نبود.۰۳ درصد نرخ مشارکت اقتصادی در کشور در بهار ۱۴۰۲ افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: از سال ۱۴۰۰ تا بهار ۱۴۰۲ کاهش نرخ بیکاری همزمان با کاهش جمعیت شاغل اتفاق افتاده است. طبق اعلام مرکز آمار جمعیت شاغلان در بهار سال گذشته ۷۲۸ هزار نفر و جمعیت بیکاران ۱۲۷ هزار نفر کمتر است. نرخ بیکاری (در بازه سنی ۱۵ تا ۲۴ سال) از ۲۴ درصد به ۲۱ درصد کاهش پیدا کرده است. این شاخص در حوزه فارف التحصیلان هم به ۱۲.۱ درصد رسیده، اشتغال ناقص در بهار امسال با کاهش ۱.۴ درصد به ۸.۳ درصد رسیده است. نرخ بیکاری در ۲۵ استان کشور کاهشی بوده و در ۲۴ تک رقمی و در ۷ استان کشور دو رقمی بوده است.

سخنگوی اقتصادی دولت ادامه داد: اخبار خوبی درباره افزایش تجارت خارجی کشور رخ داده است که ابتدا به سفر رئیس جمهور به سه کشور آفریقایی اشاره می‌کنم. بازار‌های جدیدی که تا کنون بیش از این کمتر مورد توجه بود قرار شد این بازار‌ها بیشتر مورد توجه قرار گرفت. این سفر را به سرزمین فرصت‌های جدید انجام دادیم و دولت در تلاش است تا فرصت‌های بالعفل را که با غفلت ۱۱ ساله همراه بود به ظرفیت بالقوه تبدیل کند. آفریقا بیش از هزار و ۲۰۰ میلیارد دلار ظرفیت در دل خود دارد که سهم تجارت ایران از بازار بزرگ در دولت قبل فقط ۶۰۰ میلیون دلار بوده است.

وزیر اقتصاد بیان کرد: این عدد در دولت سیزدهم به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار افزایش پیدا کرد و امیدواریم این سقف در سال‌های آینده افزایش پیدا کند. همه میدانیم کشور‌هایی نظیر فرانسه ۲۷ برابر ایران، آمریکا ۴۰ برابر ایران، چین ۱۵۰ برابر ایران و ترکیه ۱۹ برابر ایران، برزیل ۱۲ برابر ایران صادرات به کشور‌های آفریقایی دارند و از این جهت تجارت خود را زنده نگه می‌دارند که متاسفانه ایران ۱۱ سال این فرصت را از دست داده بود.

خاندوزی با اشاره به سفر خود به چین نیز گفت: این سفر توافقات مشخصی روی طرح‌های دقیقی که وزارتخانه‌ها با طرف‌های چینی خود انجام داده بودند، بررسی و پیگیری شد. شاهد این بودیم که این توافقات با شروع به کار در ماه‌های آینده آغاز خواهد شد.

سخنگوی اقتصادی می‌گوید: آمار غیررسمی قیمت‌های حوزه کالا، نشان می‌دهد که ما در مورد اکثر بازار‌های اصلی کشور، به طور مشخص بازار‌های دارایی از جمله مسکن، خودرو، مالی و ارز در تیرماه شاهد ثبات قیمتی بهتری نسبت به خرداد و اردیبهشت خواهیم بود.

خاندوزی تاکید کرد: تلاش‌های دیگری هم که صورت گرفت برای کمک به کاهش سوداگری در بازار‌های اقتصادی، از جمله برگه‌های تشخیص و مطالبه مالیاتی که برای خانه‌های خالی با سرعت بیشتری صادر شد. بیش از ۶۳ هزار برگه مطالبه مالیات بر خانه خالی را برای صاحبان این خانه‌های صادر کردیم که ارزش آن یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان است. تمرکز بر کسانی بوده که ۲ واحد خانه خالی بیشتر دارند و بعد سراغ باقی مالکان و تعداد بیشتر دارندگان خانه خالی می‌رویم.

منبع: بورس نیوز

عناوین برگزیده