تاریخ: ۲۸ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۳:۲۳
بازدید: ۹۵۴
کد خبر: ۳۱۰۸۱۳
سرویس خبر : آهن و فولاد

اولین تجهیز (کولر) راکتور احیای آهن اسفنجی در ماشین‌سازی اراک ساخته شد+فیلم

اولین تجهیز (کولر) راکتور احیای آهن اسفنجی در ماشین‌سازی اراک ساخته شد+فیلم
‌می‌متالز - مدیرعامل ماشین سازی اراک گفت: اولین تجهیز (کولر) راکتور احیای آهن اسفنجی به سفارش فولاد بوتیای ایرانیان (کرمان) در این شرکت تولید و عملیات حمل و ارسال آن آغاز شد.
تعداد بازدید : 222

به گزارش می‌متالز، «رضا سرائی» روز چهارشنبه افزود: این راکتور برای اولین بار در کشور و چهارمین بار در دنیا توسط صنعتگران ماشین‌سازی اراک در حال ساخت است و همه مواد خام مورد نیاز آن از داخل کشور تأمین شده است و اکنون عملیات حمل و ارسال اولین بخش ساخته شده این راکتور به نام، کولر آغاز شد.

وی بیان کرد: راکتور احیای آهن اسفنجی متعلق به تکنولوژی HYL ۳ است که با نصب آن ظرفیت تولید ۲ میلیون تن آهن اسفنجی در سال در کارخانه فولاد بوتیای ایرانیان واقع در چترود کرمان، ایجاد می‌شود.

مدیرعامل ماشین‌سازی اراک ادامه داد: تکنولوژی HYL ۳ برای اولین بار در کشور مورد بهره‌‏برداری قرار می‏‌گیرد که با ورود این راکتور به چرخه تولید فولاد کشور، بخش قابل توجهی از نیاز کارخانجات تولید فولاد داخل به تامین آهن اسفنجی از خارج کشور، برطرف می‌شود.

سرائی افزود: وزن عملیاتی راکتور حدود ۲ هزار و ۹۰۰ تن است که به صورت عمودی در ارتفاع ۴۵ متری زمین بر روی برج احیا واقع بر روی استراکچر فلزی نصب می‌‏شود و با استفاده از گاز‌های احیای Co و H ۲ در دمای۹۵۰ درجه سانتیگراد، گندله آهن را به آهن اسفنجی تبدیل می‌کند.

وی توضیح داد: این کوره از داخل با سیمان و آجر نسوز و از خارج با واترجکت پوشش داده شده است تا تبادل حرارتی بین بدنه، محیط و فرآورده درونی کاملا تحت کنترل باشد.

مدیرعامل و نایب رئیس هیات مدیره ماشین‌سازی اراک اضافه کرد: جریان گاز احیا از پایین به بالا و عبور گندله از بالا به پایین است و بدنه راکتور دمای ۹۵۰ درجه سانتیگراد را تحمل می‌کند و فشار کار این راکتور هفت بار است که سبب افزایش راندمان واکنش‌‏های احیا می‏‌شود.

سرائی افزود: به منظور کاهش مصرف برق در کوره، قوس الکتریکی واحد فولادسازی با استفاده از تکنولوژی HYTEMP که یک سیستم پنوماتیک با سیال نیتروژن است، آهن اسفنجی داغ به محصول خروجی این راکتور با دمای ۶۰۰ درجه سانتیگراد به ادامه مسیر فرایندی تولید فولاد، منتقل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: حمل تجهیز اصلی این راکتور با ابعاد ترافیکی ۱۲ متر عرض، ۱۲ متر ارتفاع، ۴۰ متر طول و ۴۲۰ تن وزن از مبدا شرکت ماشین‌سازی اراک به مقصد مجتمع فولاد بوتیای ایرانیان واقع در چترود کرمان، به عنوان پهن‌‏ترین و بلندترین محموله تاریخ حمل و نقل فوق سنگین کشور لقب خواهد گرفت.

مدیرعامل و نایب رئیس هیات مدیره ماشین‌سازی اراک گفت: با توجه به توانمندی‌های فنی و سیستمی شرکت دانش‌بنیان ماشین‌سازی اراک در بخش‌های طراحی، ساخت و تولید از جمله ریخته‌گری و آهنگری، ماشین‌کاری سنگین و خطوط ذوب، پالایش فولاد‌های آلیاژی، فورج گرم و عملیات حرارتی و ساخت سازه‌های دقیق تجهیزات معدنی و فولادی، این شرکت به حوزه طراحی و ساخت تجهیزات دقیق و سنگین مورد نیاز صنایع معدنی و فولاد ورود کرده که مهمترین تجیهز ساخته شده در حوزه صنایع فولادی، ساخت راکتور احیای آهن اسفنجی برای کارخانه فولاد بوتیای ایرانیان واقع در چترود کرمان است.

ماشین‌سازی اراک به منظور پشتیبانی از صنایع بنیادین و برآورده کردن نیاز‌های صنعتی کشور، سال ۱۳۴۶ در زمینی به مساحت ۱۳۴ هکتار در شهر اراک تاسیس و در سال ۱۳۵۰ به عنوان نخستین صنعت سنگین کشور به بهره‌برداری رسید.

این واحد تولیدی، صنعتی در حوزه ساخت تجهیزات نفتی، مخازن بزرگ، سازه‌های فلزی، بویلر‌های حرارتی، گلوله‌های سنگین فلزی، انواع پل، دکل‌ها و تولید شیر‌های تخصصی فعالیت دارد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکزی

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده