تاریخ: ۲۰ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۸:۴۵
بازدید: ۴۷
کد خبر: ۳۱۰۸۱۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

صادرات ایران به افغانستان با راه اندازی خط ریلی خواف-هرات سرعت گرفت

‌می‌متالز - مسیر ریلی ایران و افغانستان که تا روزنک هرات ادامه می‌یابد، با حضور مدیرعامل سازمان راه آهن افغانستان، استاندار خراسان رضوی، معاونان وزیر تجارت خارجه افغانستان، نماینده ویژه وزارت راه و شهرسازی ایران، معاونت اقتصادی استانداری خراسان رضوی و مقامات سفارت ایران افتتاح شد.

به گزارش می‌متالز، استاندار خراسان رضوی اظهار کرد: تنها مسیر ریلی ایران-افغانستان عصر امروز راه اندازی شد و صادرات ایران به افغانستان سرعت گرفت.

یعقوب علی نظری افزود: این مسیر، مسیر آسانتر و ارزانتر برای حمل کالا به افغانستان است و با تسهیل موضوعات امنیتی و ترافیکی در مرز دوغارون صادرات به افغانستان را افزایش می‌دهد.

صدای سوت قطار صادرات در مسیر ایران و افغانستان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: خط ریلی ایران و افغانستان عصر امروز با حضور مقامات ایرانی و افعانستانی در حالی راه اندازی شد که این ریل و مسیر ترانزیتی دسترسی بسیار مناسبی برای صادرکنندگان ایجاد می‌کند.

ابوالفضل چمندی درباره جزئیات این مسیر ریلی افزود: این مسیر ریلی می‌تواند میزان ترانزیتی عبوری از ایران به مقصد افغانستان را افزایش دهد.

وی ادامه داد: در صورتی که افغانستان تولیداتی از جمله محصولات کشاورزی و پایه داشته باشد که برای مواد اولیه کارخانجات ما مورد استفاده قرار گیرد می‌تواند از مسیر برگشت از آن استفاده کند.

چمندی اضافه کرد: این خط در سال ۱۳۹۹ آغاز به کار کرد، ولی بلافاصله پس از تغییر دولت در افغانستان به مدت ۲ سال متوقف و بدون تعمیر و نگهداری رها و تخریب شد.

وی اظهار کرد: فاز دوم این خط ریلی بخش انتقال مسافر است که در آینده راه اندازی می‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی گفت: راه آهن خواف – هرات سالانه ۶ میلیون تن بار را جابجا کند و در صادرات استان تاثیرگذار است.

شایان ذکر است این خط ریلی برای تجارت ایران و افغانستان راهبردی است و سالانه ظرفیت جابجایی ۶ میلیون تن کالا را میان دو کشور ایجاد می‌کند. این خط ریلی که سال ۹۹ کار خود را آغاز کرد در تحولات داخلی افغانستان به دلیل آسیب‌های وارده قطع شده بود که با پیگیری‌های انجام شد، خط تکمیل و نخستین قطار باری عصر امروز از جمهوری اسلامی ایران وارد افغانستان شد.

منبع: خبرگزاری فارس

عناوین برگزیده