تاریخ: ۲۷ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۶:۰۶
بازدید: ۷۳
کد خبر: ۳۱۰۹۵۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

پیش بینی کاهش قیمت در بازار سنگ آهن آسیا

‌می‌متالز - با توجه به داده‌های منتشر شده، قیمت سنگ آهن در بازار آسیا در سه ماهه سوم ۲۰۲۳ نسبت به دوره قبل کاهش خواهد یافت.

به گزارش می‌متالز، وب سایت خبری S&P Global اعلام کرد بازار سنگ آهن آسیا احتمالاً در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۳ با کاهش همراه خواهد شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد این کاهش قیمت در بازار سنگ آهن آسیا به دلیل انتظارات کاهش تقاضای فولادسازان چینی در میان شرایط آب و هوایی بد و کاهش حاشیه سود برای تولید محصولات فولادی بوده است.

فعالان بازار در روز دوشنبه (۱۷ ژوئیه) گزارش دادند تقاضای ضعیف تری از سوی تولید کنندگان محصولات فولادی چین در دوره سه ماه سوم ۲۰۲۳ پیش بینی می‌شود.

در این میان معامله گران اعلام کردند در عین حال، خوش بینی محتاطانه‌ای در مورد اقدامات دولت برای حمایت از بازار املاک و مستغلات و محرک‌های اضافی بالقوه برای اقتصاد وجود دارد.

به نقل از چندین منبع خبری، طبق گزارش S&P Global Commodity Insights، شاخص سنگ آهن Platts در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۳ در محدوده وسیعی بین ۹۷.۳۵ تا ۱۲۲.۴ دلار در هر تن برآورد شده است. باید توجه داشت که این امر منعکس کننده نوسان قیمت کالا‌های دریایی به دلیل کاهش عرضه در بازار اسپات در شرکت‌های بزرگ معدنی و عوامل مختلف اقتصاد کلان، از جمله افزایش نرخ بهره در ایالات متحده است.

همچنین تحلیل گران بازار گزارش دادند در ۲۴ می، قیمت سنگ آهن فاین ۶۲ درصد در شمال چین به ۹۷.۳۵ دلار در هر تن CFR کاهش یافت. این در حالی است که متعاقباً در هفته‌های آینده قیمت این محصول به ۱۱۱.۶ دلار در هر تن بهبود یافته است.

به نقل از چندین منبع خبری، بعید است کارخانه‌ها تقاضای سنگ آهن خود را در سه ماهه سوم افزایش دهند، مگر اینکه نشانه‌های واضحی از بازگشت تقاضای فولاد به سطحی ببینند که بتواند از حاشیه سود تولید سالم حمایت کند.

در این میان معامله گران اعلام کردند در سه ماهه دوم ۲۰۲۳، تعداد کل معاملات در بازار اسپات شرکت‌های معدنی BHP، ریوتینتو و واله برای محموله‌های اصلی مواد اولیه با کیفیت متوسط ۱۳ درصد نسبت به مدت مشابه در سال قبل کاهش یافت.

به نقل از برخی تاجران، تقاضا برای سنگ آهن فاین مرغوب برزیلی در سه ماهه دوم ۲۰۲۳ ضعیف بود، اگرچه حاشیه سود فولادسازی چین از اواخر آوریل به تدریج افزایش یافته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد در اواسط ماه می‌به دلیل کاهش قیمت کک، حاشیه سود فولادسازی چین مثبت شد. باید توجه داشت که در ژوئن ۲۰۲۳، بنادر چین نیز شاهد عرضه بالایی از پلت سنگ آهن بودند.

همچنین تحلیل گران بازار گزارش دادند فروشندگان پلت هندی در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۳ در میان مشکلات جدید در یافتن مسیر‌های صادراتی، به نفع بازار داخلی ادامه دادند. این فروشندگان همچنین به دلیل علاقه نامنظم به منابع دریایی، تولید خود را کاهش می‌دهند تا حاشیه سود و سایر معیار‌ها را متعادل کنند.

به نقل از برخی منابع خبری، در سه ماهه سوم، افزایش پرمیوم عرضه سنگ آهن به سرعت بهبود زیرساخت‌ها و بازار املاک و مستغلات چین بستگی دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد بر اساس پیام فعالان بازار در چین که در ۱۰ جولای منتشر شد، این کشور دو سیاست مالی برای حمایت از بازار املاک و مستغلات را تا پایان سال ۲۰۲۴ ادامه خواهد داد.

فعالان بازار گزارش دادند این اقدامات ممکن است تا حدودی از تقاضای سنگ آهن لامپ و پلت سنگ آهن حمایت کند. باید توجه داشت که اگر این حرکت‌ها منجر به حاشیه سود مثبت در فولادسازی شود، کارخانه‌های مستقر در چین احتمالاً تولید خود را در سه ماهه سوم حفظ خواهند کرد.

هفته گذشته قیمت سنگ آهن در چین به دلیل داده‌های قوی ژوئن در مورد واردات مواد خام و رشد اعتبار افزایش یافت. در عین حال باید توجه داشت که روند مثبت با چشم انداز‌های نامطلوب اقتصادی و تنش‌های ژئوپلیتیکی مخالف می‌باشد.

منبع: آرتان پرس

عناوین برگزیده