تاریخ: ۲۶ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۹:۵۰
بازدید: ۶۵
کد خبر: ۳۱۱۱۰۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کامران ندری با اشاره به فراخواندن رئیس بانک مرکزی توسط نمایندگان:

نفس گزارش‌دهی بانک مرکزی به مجلس مشکلی ندارد/ فرزین برای استقلال این نهاد کاری نمی‌کند

‌می‌متالز - یک کارشناس اقتصادی با انتقاد به سیاست ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی، فراخوانده شدن رئیس کل بانک مرکزی به مجلس، به دلیل اثرات این سیاست را بررسی کرد.

به گزارش می‌متالز، یکی از سیاست‌هایی که محمدرضا فرزین از همان روز اولی که بر صندلی ریاست کلی بانک مرکزی تکیه زد، اجرا کرد، تثبیت نرخ ارز رسمی روی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان بود. موضوعی که البته از همان ابتدا با مخالفت‌ها و انتقادات بسیاری از کارشناسان همراه شد و صاحب‌نظران، این سیاست را بازگشت به طرح شکست‌خورده ارز ترجیحی چهار هزار و ۲۰۰ تومانی می‌دانستند.

حال به نظر می‌رسد که نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز دل خوشی از این سیاست بانک مرکزی ندارند؛ چراکه امروز مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کرد که رئیس کل بانک مرکزی روز ۲۵ تیر ماه به دلیل وضعیت چندنرخی و تثبیت نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان و تبعات آن، راهی مجلس شده بود تا توضیحاتی را درباره این موارد ارائه کند.

کامران ندری، کارشناس اقتصادی و عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق که خود از منتقدان سیاست تثبیت ارز است، موضوع فراخوانده شدن رئیس کل بانک مرکزی به مجلس را بررسی کرد.

حضور فرزین در مجلس نقض استقلال بانک مرکزی است؟

ندری در ابتدا درباره حضور رئیس کل بانک مرکزی در مجلس گفت: ذات گزارش دادن بانک مرکزی به مجلس، کار بدی نیست و حتی فدرال رزرو هم به کنگره آمریکا گزارش می‌دهد. البته این گزارش‌ها، رسمی و علنی است و وقتی که رئیس کل بانک مرکزی به مجلس گزارش می‌دهد، باید این گزارش‌ها مکتوب و شفاف باشند و در اختیار عموم مردم قرار بگیرند.

وی افزود: این گزارش باید به نحوی باشد که هم برنامه‌های گذشته بانک مرکزی را توجیه و هم مسیر آینده بانک مرکزی را شفاف کند؛ بنابراین من در اینکه آقای فرزین به مجلس برود، گزارشی مکتوب ارائه کند، این گزارش را شرح و بسط دهد و به‌طور شفاف در مورد سیاست‌ها و برنامه‌های بانک مرکزی و میزان موفقیت آن‌ها صبحت کند، ایرادی نمی‌بینم.

دخالت‌های آشکار و پنهان دولت و مجلس در بانک مرکزی

این کارشناس اقتصادی در ادامه به موضوع مداخله دولت و مجلس در بانک مرکزی پرداخت و تصریح کرد: نفس گزارش‌دهی بانک مرکزی به مجلس مشکلی ندارد، اما اگر مجلس بخواهد برای بانک مرکزی تعیین تکلیف کند، این دخالت در کار بانک مرکزی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: متاسفانه همه ما می‌دانیم این دخالت‌ها در حوزه پولی و بانکی نه فقط از سوی مجلس و قوانین تصویب شده در مجلس، بلکه از ناحیه هیات دولت هم به صورت آشکار صورت می‌گیرد. البته به احتمال بسیار دخالت‌های پنهانی و غیررسمی هم وجود دارند که ما از آن‌ها بی‌خبریم.

فرزین برای استقلال بانک مرکزی کاری نمی‌کند

ندری همچنین اظهار کرد: البته اینکه بانک مرکزی ایران مستقل نیست و آقای فرزین هم کار خاصی را متفاوت از روسای پیش از خود برای استقلال بانک مرکزی انجام نداده نیز موضوع اثبات شده‌ای است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر گزارش بانک مرکزی به مجلس، شفاف باشد و آقای فرزین اشتباهات خود را شجاعانه و جسورانه بپذیرد و سیاست‌های کلی و راهبرد‌های بانک مرکزی را تغییر بدهد، نه تنها بد نیست، بلکه می‌تواند آثار مثبتی نیز به دنبال داشته باشد و این به معنی دخالت مجلس نخواهد بود.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده