تاریخ: ۱۷ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۷:۴۲
بازدید: ۳۴
کد خبر: ۳۱۰۴۹۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

سیاست تثبیت بانک مرکزی تاثیر مطلوبی در بازار داشت/ تقویت صادرات با دیپلماسی منطقه‌ای

‌می‌متالز - رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: سیاست‌های تثبیت بانک مرکزی باعث ایجاد آرامش و کنترل تنش در بازار ارز شد.

به گزارش می‌متالز، بهرام سبحانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران درباره دیپلماسی منطقه‌ای بانک مرکزی با هدف افزایش همکاری‌های پولی و بانکی با کشور‌های مختلف به خبرنگار ایبِنا گفت: به طور قطع هر چقدر بتوانیم روابط بین المللی را تداوم و گسترش دهیم با تاثیر مثبتی در اقتصاد و کسب و کار همراه خواهیم شد. ضمن اینکه ایجاد و تحکیم روابط بین المللی با کشور‌های منطقه می‌تواند در راستای افزایش توسعه بازار صادراتی ایران نیز بسیار موثر و مفید واقع شود.

وی روند جابجایی و نقل و انتقال پول را یکی از مهمترین مشکلات واردات و صادرات دانست و گفت: آنچه در بحث تجارت خارجی بسیار مهم و موثر است، امکان دسترسی و استفاده از یک شبکه بانکی بین کشورهاست که بر این اساس امیدوارم توافقات حاصله از دیپلماسی منطقه‌ای بانک مرکزی در این‌باره هم راهکار ویژه و مشخصی را تدوین و اجرایی کند تا شاهد تقویت صادرات کشور نیز باشیم.

سبحانی به لزوم حل مشکل سوئیفت و راه‌اندازی یک شبکه بانکی جایگزین بین کشور‌های منطقه اشاره کرد و گفت: مشکل اصلی صادرات ما عدم دسترسی به کانال‌های انتقال پول و سوئیفت است که اگر بانک مرکزی بتواند در روند سیاست‌های خارجی خود با کشور‌های منطقه در این مورد توافقاتی داشته باشد، اقدام بزرگی انجام داده است. ما به دلیل تحریم‌های ظالمانه آمریکا مجبوریم صادرات خود را از طریق واسطه و کانال‌های مختلف انجام دهیم تا ارز حاصل از صادرات بعد از چند دست چرخیدن به مقصد برسد. به همین دلیل اگر شبکه بانکی ویژه‌ای در منطقه فعال شود، انتقال ارز نیز با سهولت بیشتری انجام شده و در نهایت به توسعه صادرات کمک شایانی می‌کند.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران به سیاست‌های تثبیت بانک مرکزی اشاره کرد و گفت: تاثیر این سیاست‌ها طی چند ماه اخیر بسیار خوب و مثبت بود به نحوی که باعث ایجاد آرامش و کنترل تنش در بازار ارز شد.

وی افزود: راه اندازی مرکز مبادله ارز و طلای ایران برای صادرکنندگان نیز قابل قبول و موثر بود، چراکه آن‌ها می‌توانند با چنین روند و نرخ‌هایی درآمدزایی بیشتری داشته باشند و فعالیت خود را توسعه دهند؛ ضمن اینکه راحت‌تر با رقبای خارجی خود رقابت می‌کنند.

منبع: شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

عناوین برگزیده