تاریخ: ۲۶ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۷:۲۴
بازدید: ۹۸
کد خبر: ۳۱۱۱۱۷
سرویس خبر : آهن و فولاد

نقش کلیدی ایستگاه ریخته گری ۵ فولادسازی ذوب آهن اصفهان در تولید محصولات ارزش افزا

نقش کلیدی ایستگاه ریخته گری ۵ فولادسازی ذوب آهن اصفهان در تولید محصولات ارزش افزا
‌می‌متالز - در هفتمین سالروز بهره برداری از ایستگاه ریخته گری شماره ۵ بخش فولادسازی ذوب آهن اصفهان با تنی چند از مسوولان این بخش گفتگویی انجام داده ایم که در ادامه می‌خوانید.

به گزارش می‌متالز، کیان دره شوری معاون تولید بخش فولادسازی، ایستگاه ریخته گری شماره ۵ را یکی از پیشرفته‌ترین ایستگاه‌های ریخته گری کارخانه عنوان کرد و گفت: این ایستگاه با ظرفیت تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن شمش در سال و راندمان بالا، نقش اساسی در روند تولید بخش فولادسازی ایفا می‌کند و ۳۵ الی ۴۰ درصد از تولید این بخش را عهده دار می‌باشد.

وی افزود: راه اندازی ایستگاه ۵ که با مشکلات و چالش‌های بسیاری همراه بود، یکی از تجربیات موفق مجتمع بزرگ ذوب آهن به شمار می‌رود و در صورت تامین برخی از تجهیزات قابلیت افزایش راندمان را نیز دارا می‌باشد.

خسرو شمس سرپرست ریخته گری نیز در ادامه به بیان برخی از مزایای این ایستگاه پرداخت و اظهار داشت: از مهمترین قابلیت‌های این ایستگاه دارا بودن مکانیزمی موسوم به FNC می‌باشد که امکاناتی نظیر تعویض نازل ذوب حین ریخته گری، راه اندازی مجدد خط‌های ریخته گری و سهولت قطع هر شاخه را فراهم می‌کند.

وی در ادامه به شرح خاطره‌ای از دوران راه اندازی این ایستگاه پرداخت و گفت: در یکی از اولین تست‌ها به دلیل اشکالی که ایجاد شد، تمام دنده شانه ای‌ها سقوط کردند و به گفته کارشناس دانیلی حدود یک ماه زمان برای بازسازی آن لازم بود، اما با همدلی، همکاران کارگاه ۵۱ و بخش فولادسازی طی دو روز پایان هفته این بازسازی به طور کامل انجام شد و این مهارت و سخت کوشی تلاشگران ذوب آهنی، شگفتی کارشناسان دانیلی را در پی داشت.

علی محمدی مهندس ارشد مکانیک تعمیرات ایستگاه‌های ریخته گری نیز خاطرنشان کرد: ایستگاه ریخته گری شماره ۵ با توجه به بروز بودن تجهیزات آن و نیز سرعت دو برابری ریخته گری نسبت به ایستگاه‌های قدیم در سال ۱۳۹۵ مورد بهره برداری قرار گرفت، اما با توجه به تحریم‌ها و شرایط خاص، تعدادی از تجهیزات، فاقد قطعات رزرو و تعدادی نیز کیفیت لازم را نداشتند که این مورد دغدغه مهمی در امر تولید پایدار و مستمر بود، اما با همدلی همکاران با تجربه، توانمند و دلسوز در قسمت مکانیک ریخته گری و دفتر فنی بخش فولادسازی از طریق مهندسی معکوس، معایب برطرف گردید.

وی برخی از قطعات را چنین برشمرد: اضافه نمودن دکل سیلندر‌های کشویی پاتیل فولاد به بازو‌های برج گردان ۲- تغییر طرح در رولیک‌های سرد کننده ۳- تغییرطرح در تیپ افشانک پاشش آب به شمش در ناحیه سرد کننده ۴- تغییر طرح در شاسی اکران‌های ناحیه چهار سرد کننده ۵- طراحی وبومی سازی هیدروشاینر غلطک‌های کشاننده ۶- طراحی وساخت ماشین برش ایستگاه ۷- مهندسی معکوس کلاچ برقی ماشین برش وساخت آن ۸- تغییر طرح در سیلندر‌های ناحیه آنلودینگ ترانسفرکار ۹- مهندسی معکوس وساخت مکانیزم فلودیوایدر پیستونی بستر گام بردار ۱۰- تغییر طرح در ناحیه جمع کننده وحذف لوله‌های آب گرد و ...

مهندس ارشد مکانیک تعمیرات ایستگاه‌های ریخته گری تصریح کرد: با توجه به سرعت دو برابری این ایستگاه ریخته گری پیشرفته که رکوردی نظیر ریخته گری مستمر ۱۶ پاتیل ۱۳۰ تنی را در کارنامه دارد در صورت تامین قطعات مورد نیاز و انجام تعمیرات اساسی، تاثیر به سزایی در تولید پایدار و ارزش افزا خواهد داشت.

محمدی تاکید کرد: شایسته است از کلیه همکاران در قسمت‌های مختلف بخش فولادسازی به ویژه مدیر و معاون تجهیزات مکانیک و مدیریت‌های امور فنی و برنامه ریزی تولید، نت مکانیک، نت ساختمان، سفارشات و خرید کارخانه که در کلیه مراحل تهیه نقشه، سفارش، خرید و اجرا همکاری بسیار خوبی داشتند، تشکر و قدردانی نمایم.

تعداد بازدید : 2

منبع: ذوب آهن اصفهان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده