تاریخ: ۳۰ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۳:۳۱
بازدید: ۹۷
کد خبر: ۳۱۱۲۲۹
سرویس خبر : زمین شناسی

سرنوشت مبهم استخراج معادن در اعماق دریا/سامسونگ، BMW و Volvo از مواد معدنی دریایی استفاده نمی‌کنند

‌می‌متالز - ایرلند و سوئد در حالی به کشور‌های خواهان توقف استخراج فلزات از بستر دریا می‌پیوندند که مقامات تحت حمایت سازمان ملل برای گفتگو‌های مهم آماده می‌شوند.

به گزارش می‌متالز، ایرلند و سوئد به آخرین اقتصاد‌های توسعه یافته تبدیل شدند که به منتقدان، از جمله دانشمندان، سازمان‌های زیست محیطی و شرکت‌های چندملیتی مانند BMW، Volvo و Samsung پیوستند. خودروسازان متعهد شده اند که از مواد معدنی استخراج شده از بستر دریا در خودرو‌های برقی خود استفاده نکنند.

هنوز هیچ قرارداد معدنکاری در اعماق دریا مجاز نیست، اما تلاش‌های این صنعت و برخی از دولت‌ها، از جمله نروژ، رقابت برای استخراج فلزات در آخرین مرز ناشناخته سیاره را تسریع کرده است.

از روز دوشنبه، سازمان بین المللی بستر دریا (ISA)، نهاد شبه سازمان ملل که مسوول این مقررات است، تا ۲۸ ژوئیه در کینگستون، جامائیکا برای از سرگیری مذاکرات تشکیل جلسه خواهد داد.

دانشمندان نسبت به استخراج معادن در اعماق دریا، آسیب‌های بزرگ، شدید و غیرقابل برگشت به اکوسیستم‌های اقیانوسی جهانی که قبلاً توسط بحران‌های آب و هوا و تنوع زیستی تهدید شده‌اند، هشدار داده‌اند.

ماه گذشته، شورای مشورتی علوم آکادمی‌های اروپا درباره «عواقب وخیم» برای اکوسیستم‌های دریایی و علیه «روایت گمراه‌کننده» که استخراج معدن در اعماق دریا برای فلزات مورد نیاز برای رسیدن به اقتصاد کم کربن ضروری است، هشدار داد.

استخراج معدن در عمق ۲۰۰ متر می‌تواند منجر به صدا، لرزش و آلودگی نوری مضر شود. همچنین خطر نشت سوخت و سایر مواد شیمیایی مورد استفاده در فرآیند استخراج وجود دارد.

محققان در سال جاری بیش از ۵ هزار گونه جدید را کشف کردند - که بیشتر آن‌ها در علم جدید هستند - در بستر دریا در یک منطقه دست نخورده و غنی از مواد معدنی در اقیانوس آرام، معروف به منطقه Clarion-Clipperton، زندگی می‌کنند که توسط شرکت‌های استخراج معدن در اعماق دریا مورد هدف قرار گرفته است.

انتظار می‌رود جزیره کوچک نائورو در اقیانوس آرام اولین موردی باشد که برای شروع استخراج معادن به ISA درخواست می‌کند.

شرکت TMC مستقر در کانادا، با ایالات نائورو، تونگا و کیریباتی اقیانوس آرام برای کشف فلزات در اعماق دریا شریک است و تأثیرات مضر یاد شده را کم اهمیت جلوه داده و نیاز به فلزاتی مانند کبالت و مس را برای گذار به فناوری‌های انرژی پاک برجسته کرده است.

این روایت توسط برخی از دانشمندان و گروه‌های محیط زیست مورد مناقشه است. آن‌ها اشاره می‌کنند که چنین فلزاتی در حال حاضر در سراسر جهان استخراج می‌شوند. لیتیوم، ماده معدنی کلیدی مورد استفاده در بسیاری از باتری ها، به طور گسترده در اعماق دریا وجود ندارد، از سوی دیگر نیز تکنولوژی‌های مربوط به وسایل نقلیه الکتریکی دائما در حال تغییر هستند.

سوئد و ایرلند به فهرست رو به رشدی از کشور‌هایی پیوستند که خواستار توقف یا ممنوعیت استخراج معادن تجاری در اعماق دریا هستند. کشور‌های آلمان، فرانسه، اسپانیا، نیوزیلند، کاستاریکا، شیلی، پاناما، پالائو، فیجی و ایالات فدرال میکرونزی نیز از سایر کشور‌های مخالف با استخراج معادن در اعماق دریا هستند.

تاکنون، ISA به شرکت‌ها اجازه داده است که اعماق دریا را فقط برای اهداف تحقیقاتی کشف کنند. اما عدم ایجاد یک چارچوب قانونی برای استخراج معادن تجاری قبل از ضرب‌الاجل ۹ ژوئیه که توسط نائورو آغاز شده است، ISA را در ابهام قرار داده است و به این معنی است که همه چشم‌ها به جلسه‌ای است که هفته آینده آغاز می‌شود.

این بار، ISA به پیشنهاد جدیدی از سوی فرانسه، شیلی، کاستاریکا، پالائو و وانواتو مبنی بر توقف استخراج معادن در اعماق دریا تا زمانی که همه مقررات اعمال شود، رسیدگی خواهد کرد. در صورت تصویب، به عنوان یک توقف عمل می‌کند، اما نیاز به تصویب اکثریت فوق العاده یا دو سوم از ۱۶۸ عضو مجمع دارد.

با وجود مخالفت ها، یکی از مدیران TMC گفته است که انتظار دارد در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ درخواستی را با هدف دریافت مجوز معدن ISA در سال ۲۰۲۴ ثبت کند. تولید تا پایان همان سال یا اوایل سال ۲۰۲۵ آغاز می‌شود.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده