تاریخ: ۰۲ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۹:۳۸
بازدید: ۴۶
کد خبر: ۳۱۱۴۴۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

"شفافیت" هدف ابلاغ نمونه گزارش تفسیری مدیریت

‌می‌متالز - مطهره محمودآقائی کارشناس مدیریت نظارت بر ناشران اظهار کرد: به دنبال سیاست‌های سازمان بورس مبنی بر ارتقای شفافیت اطلاعاتی ناشران و با بروزرسانی دستورالعمل حاکمیت شرکتی ناشران ثبت شده نزد سازمان و سایر قوانین و مقررات مربوطه، بازخورد‌های ارسال شده از فعالان بازار و ناشران اوراق بهادار طی سال‌های اخیر و همچنین تکالیف ابلاغی به ناشران از قبیل افشای ارائه جدول حساسیت سود (زیان) هر سهم و ... موجب تهیه فرمت نمونه گزارش تفسیری مدیریت شد.

به گزارش می‌متالز، مطهره محمودآقائی کارشناس مدیریت نظارت بر ناشران با اشاره به ابلاغ گزارش تفسیری مدیریت گفت: بر اساس تبصره ۸ ماده ۷ دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان، ناشر پذیرفته شده در بورس و فرابورس مکلف به افشای گزارش تفسیری مدیریت در مقاطع میان‌دوره‌ای ۳، ۶ و ۹ ماهه و سالانه است و در این راستا ضوابط تهیه گزارش تفسیری مدیریت و راهنمای بکارگیری آن طی ابلاغیه مورخ ۱۳۹۶/۱۰/۰۵ و اصلاحیه مورخ ۱۳۹۷/۰۳/۱۹ به ناشران ابلاغ شد.

محمودآقائی با اشاره به اینکه فرمت نمونه گزارش تفسیری مدیریت برای اولین بار تهیه و در تاریخ ۱۴۰۲/۰۵/۰۱ به ناشران ابلاغ شد، عنوان کرد: از آنجایی که صورت‌های مالی تمام اطلاعات مورد نیاز استفاده‌کنندگان به منظور اتخاذ تصمیمات اقتصادی را فراهم نمی‌کند موجب تهیه گزارش تفسیری مدیریت توسط ناشران شد.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه صورت‌های مالی به طور عمده بیانگر آثار مالی رویداد‌های گذشته بوده و دربرگیرنده معیار‌های غیرمالی عملکرد، یا چشم‌انداز‌ها و برنامه‌های آتی نبوده، نیاز به تهیه گزارش تفسیری مدیریت است.

کارشناس مدیریت نظارت بر ناشران اظهار کرد که گزارش تفسیری مدیریت یک گزارش توصیفی است و زمینه‌ای را برای تفسیر وضعیت مالی، عملکرد مالی و جریان‌های نقدی واحد تجاری و همچنین فرصتی برای مدیریت جهت تشریح اهداف و راهبرد‌های خود جهت دست‌یابی به اهداف فراهم می‌کند.

محمودآقائی تاکید کرد؛ گزارش تفسیری مدیریت، یک عنصر مهم در اطلاع‌رسانی به بازار سرمایه و متمم و مکمل صورت‌های مالی است و ارائه آن همراه با صورت‌های مالی منجر به تصمیم‌گیری بهتر استفاده‌کنندگان درباره تامین منابع برای واحد تجاری می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: به دنبال سیاست‌های سازمان بورس مبنی بر ارتقای شفافیت اطلاعاتی ناشران و با بروزرسانی دستورالعمل حاکمیت شرکتی ناشران ثبت شده نزد سازمان و سایر قوانین و مقررات مربوطه، بازخورد‌های ارسال شده از فعالان بازار و ناشران اوراق بهادار طی سال‌های اخیر و همچنین تکالیف ابلاغی به ناشران از قبیل افشای ارائه جدول حساسیت سود (زیان) هر سهم و ... موجب تهیه فرمت نمونه گزارش تفسیری مدیریت شد.

محمود آقائی اعلام کرد: یکسان سازی فرمت گزارش تفسیری مدیریت ناشران موجب افزایش قابلیت مقایسه اطلاعات و مرتفع شدن نیاز سرمایه‌گذاران، سهامداران و استفاده بهینه‌تر از اطلاعات ناشران خواهد شد.

کارشناس مدیریت نظارت بر ناشران در ادامه اظهار کرد: یکی از موارد مهمی که طی سال‌ها مغفول مانده بود، افشای خالص آثار کمی ناشی از قیمت‌گذاری دستوری و مراودات شرکت‌ها با دولت بر نتایج عملکرد شرکت‌ها بوده است که در راستای مرتفع کردن این موضوع و همچنین رعایت افشا از بابت اجرای بند ۵ قسمت د تبصره ۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور، سرفصلی تحت عنوان مراودات شرکت با دولت و نهاد‌های وابسته با دولت در نمونه گزارش تهیه شده گنجانده شده است.

وی گفت: شرکت‌هایی که مکلف به ارائه خدمات و کالا به قیمت تکلیفی هستند باید در جداول تعبیه شده از قبیل آثار ناشی از قیمت‌گذاری دستوری (تکلیفی)، وضعیت پرداخت‌های به دولت و وضعیت مطالبات از دولت در فرمت نمونه را به نحو مقتضی تکمیل و ارائه کنند تا میزان سهم دولت در هر مقطع سه ماهه مشخص شود.

کارشناس مدیریت نظارت بر ناشران در پایان بیان کرد: این نمونه گزارش تفسیری مدیریت شامل حداقل افشای اطلاعات است و فعالان بازار و ناشران اوراق بهادار می‌توانند جهت بروزرسانی سالانه این نمونه نظرات و پیشنهادات خود را ارائه کنند.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده