تاریخ: ۰۳ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۴۹
بازدید: ۱۵۵
کد خبر: ۳۱۱۵۸۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

قیمت عناصر نادر خاکی به پایین‌ترین میزان خود رسید

‌می‌متالز - هم‌زمان با افزایش حجم عرضه در چین، قیمت عناصر نادر خاکی به پایین‌ترین میزان خود از سال ۲۰۲۰ میلادی رسید.

به گزارش می‌متالز، پس از اعمال محدودیت در صادرات فلز ژرمانیوم و گالیوم در اواخر ماه ژوئن ۲۰۲۳ توسط چین، نگرانی‌ها در مورد افزایش اعمال محدودیت‌ها برای صادرات دیگر مواد معدنی استراتژیک از سوی این کشور افزایش یافته است.

به گفته برخی تحلیلگران، کاهش شدید قیمت‌ها نشان‌دهنده کاهش حجم تقاضا و افزایش حجم عرضه است؛ چراکه چین به دنبال تقویت سلطه خود در بازار عناصر نادر خاکی است.

دان مورگان، تحلیلگر بانک «Barrenjoey» در سیدنی عنوان کرد: حجم تقاضا برای عناصر نادر خاکی چندان زیاد نیست و بیشترین کاهش تقاضا برای این عناصر از سوی تولیدکنندگان توربین‌های بادی بوده است.

وی افزود: اگر یک کشور مثلا چین که ۹۰ درصد از سهم بازار و ظرفیت فرآوری آهنربا را در اختیار دارد، بخواهد آن را به بازار‌های مقصد صادراتی خود عرضه کند، بیشترین بازدهی فروش آن در جایی خواهد بود که قیمت عرضه محصول مناسب تعیین شده باشد، اما این مسئله منجر به این نخواهد شد که کشور دیگری هم اگر ظرفیت تولید خود را افزایش دهد و محصول خود را در همان مکانی که کشور چین عرضه کرده به فروش برساند، بهترین بازدهی را خواهد داشت.

قیمت آلیاژ پرازئودیمیوم و نئودیمیوم در چین در هفته دوم جولای ۲۰۲۳، به ۷۳٫۵ دلار در هر کیلوگرم کاهش یافت که پایین‌ترین میزان از ماه نوامبر ۲۰۲۰ است. قیمت این دو بیش از دو سوم از ژانویه سال ۲۰۲۲ که بالاترین میزان یک دهه اخیر خود یعنی حدود ۲۲۰ دلار را به ثبت رساندند، کاهش یافت.

به گفته بانک «Barrenjoey» حدود یک چهارم از حجم تقاضا برای عناصر نادر خاکی به وسایل نقلیه الکتریکی، وسایل نقلیه موتور احتراقی، راه‌اندازی مزارع بادی و طیف وسیعی از مصارف صنعتی مانند آسانسور یا صنایع دفاعی اختصاص یافت.

در عین حال رشد عرضه خودرو‌های الکتریکی روند ثابتی را به ثبت رساند و از سوی دیگر، خودرو‌های موتور‌های احتراقی با توجه با رکود اقتصادی در سطح کلان بازار، با کاهش در حجم تقاضا مواجه شدند.

به گفته تحلیلگران صنعت خودرو، انتظار می‌رود حجم فروش جهانی خودرو نسبت به سال ۲۰۲۲ افزایش یابد، اما همچنان پایین‌تر از سطح قبل از شیوع ویروس کرونا قرار دارد.

داده‌های برگرفته از گزارش‌های سالانه شورای جهانی انرژی بادی نشان می‌دهد که ظرفیت جدید تولید برق از انرژی بادی در جهان در سال ۲۰۲۲، به ۷۷.۶ گیگاوات رسیده است که از رقم ۹۳.۶ گیگاوات به ثبت رسیده در سال ۲۰۲۱ کمتر است.

راس امبلتون، تحلیلگر شرکت «Wood Mackenzie» در لندن عنوان کرد: اینکه چین می‌تواند تسلط خود در روند عرضه و تولید عناصر خاکی را حفظ کند، به این دلیل است که حدود ۱۳ درصد تخفیف در صادرات این عناصر به تولیدکنندگان آهنربا ارائه می‌دهد.

وی در ادامه افزود: این موضوع بدان معناست که چین در مقایسه با سایر تولیدکنندگان عناصر نادر خاکی در دیگر کشور‌های جهان، از مزیت قیمت کمتر برخوردار است. به همین دلیل رقابت برای تولیدکنندگان عناصر خاکی در دیگر کشور‌ها با چین دشوار به نظر می‌رسد.

چین، تاثیر زیادی بر روند قیمت‌گذاری جهانی عناصر نادر خاکی دارد و مطمئنا از این ویژگی برای کاهش توسعه زیرساخت‌های تولید این عناصر در جهان استفاده می‌کند؛ چراکه دیگر تولیدکنندگان توانایی ارائه چنین قیمت‌ها و تخفیف‌هایی را مانند چین ندارند.

تحلیلگر شرکت «Wood Mackenzie» عنوان کرد: قیمت این عناصر از سال ۲۰۲۰ در نتیجه اعمال قرنطینه‌های مرتبط با شیوع ویروس کرونا و به ویژه بسته شدن مرز چین با میانمار افزایش یافت. هم‌اکنون چین حجم زیادی از تقاضای مورد نیاز خود را از طریق تولید داخل تامین می‌کند.

از آن زمان تاکنون چین تلاش‌هایی را برای تقویت زنجیره تامین این عناصر به منظور استفاده در تولید آهنربا‌ها انجام داده و روند عرضه این عناصر را بهبود بخشیده است.

طبق داده‌های رسمی دریافتی، چین اولین پریمیوم را برای نخستین محموله صادراتی عناصر نادر خاکی خود به حجم ۱۲۰ هزار تن در مارس سال ۲۰۲۳ تعیین کرد که حدود ۲۰ درصد نسبت به سال ۲۰۲۳ افزایش داشت؛ این در حالی است که حجم صادرات عناصر نادر خاکی در ماه ژوئن ۲۰۲۳ به بالاترین میزان خود در بیش از سه سال گذشته رسید.

امبلتون در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه چین تمایل ندارد تجارت «فوق‌العاده پرسود» عناصر نادر خاکی خود را مختل کند و با توجه به اینکه این کشور قصد ندارد تنش‌های ژئوپلیتیکی با آمریکا افزایش پیدا کند، به همین دلیل بعید به نظر می‌رسد که محدودیت دیگری بر صادرات دیگر عناصر نادر خاکی اعمال شود.

منبع: فلزات آنلاین

عناوین برگزیده