تاریخ: ۰۷ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۲۸
بازدید: ۷۶
کد خبر: ۳۱۱۹۱۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه مطرح کرد

مانعی برای عضویت ایران در بریکس وجود ندارد

‌می‌متالز - مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه می‌گوید: تاکنون مانعی برای عضویت کشورمان در گروه اقتصادی بریکس وجود نداشته و عضویت در این گروه روبه‌پیشرفت است.

به گزارش می‌متالز، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه گفت: مانعی برای عضویت ایران در گروه اقتصادی «بریکس» وجود نداشته و روند درخواست ایران مبنی بر عضویت در این گروه حرکت رو به جلویی دارد.

مهدی صفری در یک گفت‌وگوی رادیویی، درباره درخواست کشورمان مبنی بر عضویت در گروه قدرت‌های اقتصادی در حال ظهور (بریکس) اظهار کرد: تلاش می‌کنیم اعضای این گروه که متشکل از کشور‌های (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) هستند؛ عضویت ایران را بپذیرند.

وی افزود: وزیر امور خارجه و دبیر شورای امنیت کشور در جلسات اخیر گروه بریکس حضور داشتند و در آینده نیز رئیس‌جمهور کشورمان در این جلسه حضور خواهد داشت.

صفری با تأکید بر اینکه بریکس، گروهی اقتصادی است؛ تصریح کرد: کاملاً اقتصادی است، جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف صاحب قدرت و انرژی است و با کشور‌های عضو این گروه ازجمله چین، روسیه و هند ارتباط اقتصادی خوبی دارد و به دنبال گسترش روابط اقتصادی با سایر اعضای این گروه ازجمله برزیل و آفریقای جنوبی است.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه ایران تأکید کرد: نکته اساسی این است که معیار‌های عضوگیری این گروه اقتصادی هنوز مشخص نشده است؛ ارتباطات اقتصادی فعلی ایران با کشور‌های عضو بریکس، می‌تواند در تأیید عضویت ایران در این گروه اثر مثبتی داشته باشد.

این مقام مسوول تصریح کرد: سال گذشته ارتباطات تجاری ایران با کشور برزیل معادل ۶ میلیارد دلار بود و این میزان ارتباطات تجاری رو به افزایش است.

صفری افزود: علاوه بر ایران کشور‌های متعددی تقاضای عضویت در گروه اقتصادی بریکس را دارند؛ ولی از بین این کشور‌ها تنها ایران است که در شرایط فعلی، ارتباط تجاری خوبی با اعضای این گروه دارد ضمن اینکه طی سال‌های گذشته از ایران برای حضور در تمام اجلاس‌ها دعوت شده است. احساس می‌کنیم عضویت ایران در گروه اقتصادی بریکس روند مثبتی را طی می‌کند.

وی درباره حضور رئیس‌جمهوری در اجلاس بعدی این گروه اقتصادی اظهار کرد: ممکن است رئیس‌جمهور در اجلاس بعدی گروه اقتصادی بریکس، حاضر و یا به‌صورت ویدئو کنفرانس شرکت کند.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه ایران در پاسخ به این پرسش که آیا تحریم‌های موجود علیه کشورمان در پذیرش عضویت ایران در این گروه اقتصادی تأثیری خواهد داشت یا خیر، گفت: خیر. چنین سؤالی مطرح نشده است و تاکنون در روند درخواست عضویت ایران مانعی وجود نداشته است.

منبع: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران

عناوین برگزیده