تاریخ: ۰۷ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۴۷
بازدید: ۱۱۷
کد خبر: ۳۱۱۹۸۳
سرویس خبر : آهن و فولاد

افزایش عوارض صادراتی فولاد؛ عاملی بازدارنده در مسیر توسعه

‌می‌متالز - یک کارشناس فولادی گفت: فولادسازان با درک شرایط و برای عبور از بحران با کاهش تولید و تحمل زیان سنگین، دولت را یاری می‌کنند، اما متاسفانه در مقابل، شاهد افزایش دو برابری نرخ گاز فولادسازان و عوارض صادراتی محصولات فولادی هستیم.

به گزارش می‌متالز، سجاد محمدی در خصوص تأثیر افزایش عوارض صادراتی مواد خام و نیمه خام فولادی در صنعت فولاد بیان کرد: در حالی که سهم مصرف گاز طبیعی در کل زنجیره آهن و فولاد از معدن تا محصول نهایی کمتر از ۵ درصد مصرف کل کشور است، با سرد شدن هوا در فصل زمستان و کمبود گاز، در اولین قدم نسبت به اعمال محدودیت یا قطع کامل گاز صنایع فولاد اقدام می‌شود.

وی گفت: همین محدودیت‌ها را در فصل تابستان با گرم شدن هوا و کمبود برق برای فولادسازان اعمال می‌کنند. در این راستا، فولادسازان با درک شرایط و برای عبور از بحران با کاهش تولید و تحمل زیان سنگین، دولت را یاری می‌کنند، اما متاسفانه در مقابل شاهد افزایش دو برابری نرخ گاز فولادسازان و عوارض صادراتی محصولات فولادی هستیم.

این کارشناس فولادی معتقد است که با توجه به شرایط اقتصادی که در کشور وجود دارد، افزایش عوارض صادراتی مواد خام و نیمه خام عاملی بازدارنده در مسیر توسعه صادرات فولاد محسوب می‌شود.

محمدی با اشاره به وضعیت سایر کشور‌ها در حوزه صادراتی، اظهار داشت: چین در حالی که ظرفیت‌های ساخت و ساز در داخل را از دست داده، در مسیر توسعه صادرات قرار گرفته است. همچنین جنگ روسیه و اوکراین جریان متفاوتی را در بازار جهانی فولاد زده و در چنین اوضاعی افزایش عوارض صادرات فولاد پیامد‌های منفی برای کشور به بار خواهد آورد.

وی با مثالی عنوان کرد: به طور مثال، ابتدا تنها نیم درصد عوارض بر صادرات شمش فولادی وضع شده بود، حالا جای تعجب دارد در شرایطی که صنعت فولاد کشور در تلاش برای توسعه ظرفیت تولید و صادرات است و برنامه تصاحب بازار‌های جهانی را دارد، دولت عوارض صادرات شمش را تا چهار برابر افزایش می‌دهد.

این کارشناس صنعت فولاد در پایان تصریح کرد: همچنین جنگ روسیه و اوکراین موجی از تحریم‌ها را علیه روسیه در پی داشت که البته همچنان ادامه دارد و تولید و بازار آهن کشور اوکراین را به عنوان یک تولیدکننده و تأمین‌کننده با رکود مواجه کرده است. در نتیجه انتظار می‌رفت که جنگ روسیه و اوکراین، موجب افزایش قیمت و تقاضا در سایر کشور‌های تولیدکننده شود، اما با اختصاص تخفیف‌های چشمگیر روسیه بر فولاد خود، دوباره در بحبوحه جنگ به صدر صادرکنندگان فولاد بازگشت و بازار صادرات ایران را به حاشیه کشاند.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده