تاریخ: ۰۸ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۶:۵۶
بازدید: ۹۷
کد خبر: ۳۱۲۱۹۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

جهش پروژه‌های عمرانی با تأمین برق پایدار صنعت سیمان

‌می‌متالز - سیمان به عنوان مهمترین نیاز توسعه زیرساخت کشور در ۲ سال گذشته در سایه تامین برق مورد نیاز، بازار بدون نوسانی را پشت سر گذاشته است.

به گزارش می‌متالز، برای اولین بار در ۲۰ سال گذشته میزان تحقق بودجه عمرانی کشور به ۱۰۰ درصد رسید و با توجه به پرداخت بودجه پروژه‌های عمرانی متناسب با پیشرفت پروژه و فراتر از سقف بودجه در سال ۱۴۰۱، میزان پرداختی به پروژه‌های عمرانی به ۱۰۵.۲ درصد رسیده و با ر‌شد ۹۴.۲ درصدی نسبت به سال گذشته، ۲۷۳.۸ هزار میلیارد تومان اعتبارات عمرانی معادل ۱۷.۴ درصد از کل بودجه به زیرساخت‌های کشور اختصاص داده شده است.

پرداختی قابل توجه اعتبارات عمرانی، بیانگر تبدیل کشور به کارگاه ساختمانی است و انتشار اخبار افتتاح‌های متعدد طرح‌های آبرسانی، نیروگاه‌های تولید برق، توسعه زیرساخت حمل و نقل، ساخت مسکن و سایر طرح‌‎ها نیز تایید کننده این مطلب به حساب می‌آید.

ذره‌بین آمار بر بازار سیمان در ۳ سال گذشته

با توجه به اطلاعات و اخبار در این رابطه، پرداخت به مسئله رونق پروژه‌های زیرساختی را از نگاهی پرداخته نشده در دستور کار قرار ددادیم، یکی از مهمترین اجزای مورد نیاز توسعه زیرساختی کشور در همه ابعاد، ماده خاکستری و پودر مانندی است که در برخورد با آب خاصیت چسبندگی و مقاومت از خود نشان می‌دهد؛ اگر از هر پروژه عمرانی از هر جنسی در کشور بازدید کنید، بعید است سیلو‌های پر از سیمان به چشمتان نخورد.

ایران در دهه هشتاد با افزایش قابل توجه ظرفیت تولید سیمان از واردکننده این محصول به صادرکننده این کالای استراتژیک بدل شد، بر این اساس طی ۲ سال گذشته با افزایش قابل توجه پروژه‌های عمرانی قصد داریم. بازار سیمان کشور را در سال متوالی زیر ذره‌بین آمار و اطلاعات ببریم.

جهش ۴۳۳ درصدی قیمت سیمان در سال ۱۴۰۰

سال ۱۴۰۰، کشور به دلیل عدم توجه به توسعه ظرفیت نیروگاهی با ناترازی ۲۳ درصدی در مصرف برق معادل ۱۵ هزار مگاوات یعنی تولید همزمان معادل ۱۵ نیروگاه بوشهر مواجه شد، همین مسئله سبب شد تا شاهد قطعی گسترده برق در بخش خانگی و بخش صنعت کشور باشیم.

بررسی آمار معاملات سیمان در سال ۱۴۰۰ بیانگر آن است که تولید این محصول راهبردی به دلیل قطعی برق مختل شده و عرضه به بازار با تحلیل رفتن ذخایر کلینکر به حداقل رسید. بر اثر این نارسایی در بازار سیمان، قیمت این کالا در ۱۵ تیر نسبت به ۱۵ خرداد یعنی آغاز زمان مدیریت مصرف برق، ۴۳۳ درصد رشد را به ثبت رساند و موجی از نارضایتی را به کشور تزریق کرد.

این اتفاق در شرایطی رخ داد که عدم پرداخت بودجه عمرانی کشور و همه‌گیری کرونا در تابستان ۱۴۰۰ تقاضا برای این کالای استراتژیک را به حداقل رسانده بود.

جهش پروژه‌های عمرانی با تأمین برق پایدار صنعت سیمان

 برق تامین شد بازار سیمان آرام گرفت

در ابتدای سال ۱۴۰۱، به دنبال انتظار فعالان صنعت سیمان و دست اندرکاران پروژه‌های عمرانی از قطع برق صنایع سیمان مشابه سال گذشته، قیمت این کالای استراتژیک در ۱ تیرماه نسبت به ۱۵ خرداد تا ۴۱ درصد رشد کرد و کار به ابطال معاملات بورس کالا به دلیل افزایش قیمت بدون دلیل رسید.

در این راستا، برگزاری جلسات، مدیران صنعت برق و مدیران صنعت سیمان در آن بازه زمانی و تضمین تامین برق صنعت سیمان برای پاسخگویی به حداکثر عرضه سبب شد تا روند افزایش قیمت سیمان بلافاصله مدیریت شود.

در این راستا، عبدالرضا شیخان، دبیر وقت انجمن کارفرمایان صنعت سیمان در گفت‌وگویی با خبرنگار فارس اظهار داشت: مدیریت مصرف برق با اولویت تامین انرژی برای تولید ۵ میلیون تن کلینکر و سیمان در ماه انجام می‌شود.

این مقام صنفی با اشاره به برگزاری جلسات مشترک در وزارت نیرو بین اعضای صنعت برق و انجمن کارفرمایان صنعت سیمان، گفت: با توجه به هماهنگی صورت گرفته، مدیریت بازار در دستور کار است و بازار این کالای استراتژیک با هیچ التهابی از سمت عرضه مواجه نخواهد شد.

بررسی معاملات بورس کالا از تداوم وضعیت قیمت سیمان، بیانگر تامین برق متناسب با نیاز و افت قیمت سیمان نسبت به نرخ ۱۵ خرداد ۱۴۰۱ یعنی زمان آغاز طرح‌های مدیریت مصرف برق است.

بر این مبنا در ۱ مرداد ماه ۱۴۰۱ قیمت سیمان در سایه تامین انرژی برق متناسب با تقاضای بازار ۹۳۷ درصد نسبت به ۱۵ خرداد همان سال کاهش را تجربه کرد.

بر اساس آمار صنعت برق در تابستان سال ۱۴۰۱، صنعت سیمان ۴.۸ درصد بیشتر از سال گذشته برق دریافت کرد و ۵ درصد تولید خود را نیز افزایش داد.

تامین برق، سیمان را با کاهش قیمت به پروژه‌های عمرانی کشور رساند

تجربه مثبت سال ۱۴۰۱ در تامین برق صنایع و مدیریت بازار سیمان سبب شد تا این روند در سال ۱۴۰۲ نیز ادامه پیدا کند، اما این بار با توجه به افزایش ۷ هزار مگاواتی ظرفیت تولید برق کشور و کاهش میزان ناترازی برق بیشتری به سیمانی‌ها برسد.

بر اساس آمار صنعت برق از ۱۵ خرداد لغایت ۲ مرداد سال جاری همزمان با دوره مدیریت مصرف برق، صنایع سیمان، ۹.۳ درصد بیشتر از مدت مشابه سال ۱۴۰۱ و ۲۴.۹ درصد بیشتر از سال ۱۴۰۰ برق دریافت کردند.

بررسی روند معاملات بورس کالا در این کالا بیانگر آن است که قیمت هر تن از این کالای استراتژیک در ۱ مرداد نسبت به آغاز دوران مدیریت مصرف برق ۵.۲ درصد کاهش یافته است.

بر این اساس، حمید فرمانی، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در گفتگو با فارس، با اشاره به جلسه برگزارشده با وزارت نیرو به منظور تامین پایدار برق اظهار داشت: در جلسه برگزارشده صحبت‌های مهمی ردوبدل شد که از جمله آن می‌توان به مصوبه تامین نیاز انرژی برای تولید ۵.۵ الی ۶ میلیون تن سیمان در ماه اشاره کرد.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان گفت: در سایه تامین انرژی لازم در هفته گذشته ۳۵ شرکت سیمانی کالای خود را در قیمت پایه و بدون هیچ افزایش قیمتی عرضه کرده‌اند که ۵۷ درصد معاملات سیمان انجام‌شده در تیرماه نیز متعلق به همین عرضه در قیمت پایه است.

این مقام صنفی به خبرنگار فارس گفت: صنعت سیمان در حال افزایش ذخایر کلینکر خود است و در تابستان سال جاری معضلی از سمت تامین انرژی بازار سیمان را درگیر نخواهد کرد.

جهش پروژه‌های عمرانی با تأمین برق پایدار صنعت سیمان

 نظارت بر بازار سیمان ثبات بازار را تضمین می‌کند

سرعت گرفتن پروژه‌های عمرانی در کشور بین ۱۰ الی ۲۰ درصد، تقاضای سیمان در کشور را افزایش داده است و در سایه تامین برق متناسب با نیاز بازار، این نیاز تامین شده و بازار سیمان در کشور از سمت عرضه ساماندهی شده است.

هرچند، نظارت بر چرخه رسیدن این کالا به دست مصرف‌کننده نهایی نیز باید در دستور کار قرار گیرد تا شاهد تضمین ثبات در این بازار باشیم.

منبع: خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده