تاریخ: ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۶:۴۳
بازدید: ۷۲
کد خبر: ۳۱۲۸۹۰
سرویس خبر : انرژی

باید نگاه وزارت نیرو به بخش خصوصی صنعت برق تغییر کند

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق دماوند گفت: باید نگاه وزارت نیرو به بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران در صنعت برق، تغییر کند؛ چرا که به علت مشکلات اقتصادی این صنعت، سرمایه‌گذاران جدید مایل به سرمایه گذاری در حوزه برق نیستند.

به گزارش می‌متالز، محمد کبیری، مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق دماوند در نشستی خبری اظهار داشت: تولیدکنندگان برق در نیروگاه‌های مخالف مطالباتی بابت برق تولید شده و به فروش رفته دارند که این مطالبات رای برخی نیروگاه‌ها ۵۰۰ یا ۶۰۰ میلیارد تومان و برای برخی بیشتر است.

وی افزود: نیروگاه دماوند، طلبی ۱۵۰۰ میلیارد تومانی از مجموعه وزارت نیرو دارد و معمولا پول برق تولید شده، یک تا ۱.۵ سال بعد، پرداخت می‌شود و هیچ هزینه‌ای بابت تأخیر در پرداخت درنظر گرفته نمی‌شود.

کبیری با بیان اینکه نرخ همه چیز در سال‌های اخیر در کشور ۴ تا ۵ برابر شده، اما نرخ برق تقریبا ثابت بوده است، گفت: بخش خصوصی در حالی موظف به پایداری تولید است که مطالبات انباشته از مجموعه وزارت نیرو دارد و تأمین کنندگان قطعه نیز، بخش قابل توجهی از هزینه تأمین قطعه را دریافت می‌کنند و بعد کالا را تحویل می‌دهند و برای اورهال و تعمیرات نیاز به سرمایه است، اما نمی‌توانیم روی پول فروش برق، برنامه ریزی کنیم.

وی ادامه داد: باید نگاه وزارت نیرو به بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران در صنعت برق، تغییر کند؛ چرا که به علت مشکلات اقتصادی این صنعت، سرمایه‌گذاران جدید مایل به سرمایه گذاری در حوزه برق نیستند.

مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق دماوند خاطرنشان کرد: نه زیان سرمایه گذاران بخش خصوصی را در دیرکرد پرداخت هزینه تولید برق می‌بینند، نه اجازه صادرات برق مازاد را در زمان‌هایی که وزارت نیرو نیاز به برق ندارد، می‌دهند و نه راهکاری برای حل مشکلات متعدد این حوزه ارائه می‌کنند.

وی افزود: نیروگاه دماوند ۲ هزار و ۸۶۸ مگاوات ظرفیت نصب شده دارد و ۱۵۶ مگاوات در حالت مدیا در پیک تابستان به ظرفیت آن اضافه شده؛ راندمان واحد‌های گازی بین ۳۳ تا ۳۴ درصد و بازدهی بخش سیکل ترکیبی هم ۵۳ درصد است.

کبیری خاطرنشان کرد: ما حاضریم پول گاز تحویلی به نیروگاه‌ها با تعرفه‌ای که با پتروشیمی‌ها حساب می‌شود، از ما دریافت شود، در عوض اجازه دهند قیمت برق نیز با نرخ واقعی و به صورت نقدی دریافت کنیم.

در ادامه این نشست، محمدباقر عبادی، معاون بازار برق شرکت تولید نیروی برق دماوند اظهار داشت: سال ۱۴۰۱ در مجموع ۴۰۰۰ مگاوات نیروگاه حرارتی جدید وارد مدار بهره‌برداری شد، اما ظرفیت تولید برق حرارتی، حدود ۲۰۰۰ مگاوات افزایش یافت و دلیل آن هم خروج از مدار و افت ظرفیت تولید واحد‌های موجود برق حرارتی به دلیل عدم سرمایه گذاری در اورهال و تعمیرات به‌موقع بود.

وی افزود: به خاطر عدم پرداخت مطالبات و هزینه استهلاک، کاهش تولید نیروگاه‌های فعلی را در سال‌های آینده پیش‌بینی می‌کنیم.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده