تاریخ: ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۲۱
بازدید: ۶۵
کد خبر: ۳۱۲۲۶۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

پیش بینی قیمت طلای جهانی/ کف جدید در انتظار قیمت طلای جهانی

‌می‌متالز - قیمت طلای جهانی در نیمه ابتدایی هفته گذشته با نوسانات مثبت و ناپایداری همراه بود؛ اما پس از جلسه بانک مرکزی و افزایش یک پله‌ای نرخ بهره، قیمت از محدوده ۱۹۸۰ دلار تا سطح ۱۹۴۲ دلار سقوط کرد و در نهایت با جبران بخشی از زیان خود، در قیمت ۱۹۵۹ دلار، هفته معاملاتی را به پایان رساند.

به گزارش می‌متالز، ابراهیم حاجی‌احمدی، تحلیلگر بازار‌های مالی به بررسی روند قیمت طلای جهانی و رویداد‌های اخیر و پیش روی بازار انس جهانی پرداخته است.

وی عنوان کرد: «ابتدای هفته گذشته معامله‌گران از باز کردن موقعیت‌های بزرگ، پیش از بیانیه سیاست‌گذاری فدرال رزرو خودداری کردند؛ از این رو شاهد نوسانات محدودی در بازار طلا بودیم. اما در ادامه، فدرال رزرو همان‌طور که انتظار می‌رفت، پس از جلسه سیاست‌گذاری ماه جولای، نرخ بهره خود را ۰.۲۵ درصد افزایش داد و به محدوده ۵.۲۵ تا ۵.۵ درصد رساند.»

بانک مرکزی ایالات متحده در مقایسه با ماه ژوئن، تغییر چندانی در بیانیه سیاست پولی خود ایجاد نکرد؛ اما در ادامه با توجه به پافشاری رئیس بانک مرکزی آمریکا و لحن هاوکیش جروم پاول و همچنین گزارش مناسب تولید ناخالص داخلی آمریکا (GDP) در سه ماهه دوم، سنتیمنت سرمایه‌گذاران به سرعت تغییر کرد، زیرا پاول در کنفرانس مطبوعاتی یادآور شده بود که رشد قوی‌تر در طول زمان می‌تواند به تورم آمریکا بیفزاید.

وی ادامه داد: «در نتیجه، بازده اوراق قرضه ایالات متحده مجددا در آستانه ۴ درصد قرار گرفت و قیمت طلای جهانی به زیر سطح ۱۹۵۰ دلار سقوط کرد. همچنین بانک مرکزی اروپا با عدم تعهد به افزایش بیشتر نرخ بهره، موضع خود را به داویش تغییر داد. این تغییر موضع به دلیل کاهش نرخ تورم و همچنین نشانه‌هایی مبنی بر اینکه اقتصاد ناحیه یورو به سمت رکود حرکت می‌کند، رخ داد و زمینه را برای تقویت بیشتر ایندکس دلار فراهم کرد.»

وی در ادامه بیان کرد: «در آخرین روز هفته اخیر با توجه به افزایش سطح تنش‌ها در منطقه شرق اروپا، میان روسیه و اوکراین به دلیل حمله پهپاد‌ها به مسکو، کرملین مجدداً اعلام کرد که اکنون هیچ زمینه‌ای برای مذاکرات صلح وجود ندارد؛ بر این اساس، قیمت طلای جهانی با نوسانات مثبت همراه بود و توانست بخشی از ریزش خود را جبران کند. اما به نظر می‌رسد با فروکش کردن سطح تنش‌ها مجددا بازار در مسیر دیدگاه هاوکیش مقامات FOMC گام بردارد و طلا در یک محدوده معاملاتی ساید و در حال نزول قرار بگیرد.»

این تحلیلگر بازار‌های جهانی تاکید کرد: «در این هفته، گزارش اشتغال می‌تواند برای بازار‌ها بسیار حائز اهمیت باشد، همچنین بانک مرکزی انگلستان و استرالیا جلسات مرتبط با نرخ بهره را برگزار خواهند کرد، اگرچه احتمالا توجه عمده معامله‌گران معطوف به گزارش اشتغال ایالات متحده خواهد بود.»

رویداد‌های پیش روی بازار طلا

وی افزود: «سرمایه‌گذاران بایستی به این موضوع توجه داشته باشند که پاول در اظهارات خود تاکید کرد که تقاضای نیروی کار هنوز به‌طور قابل ملاحظه‌ای از عرضه نیروی کار بیشتر است؛ بنابراین انتشار نزدیک به ۱۰ میلیون در داده‌های JOLTS می‌تواند شرایط سخت بازار کار را مجدداً تأیید کند و به لحن هاوکیش فدرال رزرو کمک کند. همچنین باعث شود XAU/USD تحت فشار نزولی قرار گیرد.»

همچنین اداره آمار کار ایالات متحده، در این هفته گزارش مشاغل ماه جولای را منتشر خواهد کرد. پیش بینی می‌شود، انتشار نزدیک به ۲۰۰ هزار واحدی و فراتر از آن احتمالا باید برای فدرال رزرو به اندازه کافی مطلوب باشد تا سیاست پولی منقبض‌تری را بدون نگرانی زیاد در مورد افزایش نرخ بیکاری در نظر بگیرد.

از سوی دیگر شاخص مدیران خرید به گزارش موسسه ISM از دیگر گزارشات مهم تقویم اقتصادی ایالات متحده خواهد بود. نفت نیز با برگزاری نشست ماهانه اوپک پلاس و شاخص CPI در سوئیس، از دیگر رویداد‌های اثرگذاری است که در کانون توجهات قرار خواهد داشت.

حاجی‌احمدی بیان کرد: «به صورت کلی کاهش ناگهانی داده‌های ایالات متحده می‌تواند انتظارات را برای عدم تغییر در نرخ بهره فدرال رزرو در سال جاری احیا کند و باعث افزایش قیمت طلای جهانی شود. از سوی دیگر، اگر انعطاف‌پذیری اقتصاد ایالات متحده ثابت شود، بازار‌ها ممکن است با احتمال قوی‌تر افزایش نرخ بهره در ماه نوامبر یا دسامبر را قیمت‌گذاری کنند.»

پیش بینی قیمت طلای جهانی/ کف جدید در انتظار قیمت طلای جهانی

نمودار تکنیکال قیمت طلای جهانی

حاجی‌احمدی در ادامه بررسی روند قیمت طلای جهانی افزود: «از منظر تکنیکی، مطابق انتظار و سناریو تحلیلی، انس جهانی طلا با نوسانات مثبت ناپایداری همراه بود و در ادامه با ثبت یک ریزش سنگین تا محدوده قیمتی ۱۹۴۰ دلار در مسیر هدف اعلامی ۱۹۳۰ دلار قرار گرفت. در حال حاضر به ترتیب سطوح ۱۹۶۲ و ۱۹۶۷ دلاری به‌عنوان مهمترین سطوح معتبر مقاومتی می‌تواند برای خریداران طلا چالش برانگیز باشد! بنابراین در صورت عدم تغییرات محسوس در مفروضات تحلیلی، انس جهانی طلا پتانسیل بالقوه ساختن کف جدیدتر را داراست.»

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده