به گزارش میمتالز، صبح امروز ۹ مرداد ماه، جلسه افتتاحیه کمیته پیگیری اسناد و تفاهمات دو کشور ایران و سوریه (در جریان سفر رئیس جمهور کشور به دمشق در اردیبهشت ۱۴۰۲) به ریاست مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی و محمدسامر الخلیل، وزیر اقتصاد و تجارت خارجی روسیه برگزار شد.
طبق سخنان بذرپاش، دو خودروساز بزرگ کشور یعنی ایران خودرو و سایپا که از قبل سرمایهگذاریهایی جهت تولید خودرو در خاک سوریه داشتند، میتوانند دوباره به این کشور بازگردند. البته طرف سوری استانداردهایی دارد که این دو شرکت باید آنها را رعایت کند.
ایران خودرو و سایپا در سالهای گذشته و در خاک سوریه فعالیت داشتند، اما به دلیل استانداردهای این کشور، تولید آنها تقریباً متوقف شد؛ بنابراین حتی سوریه نیز خودروهای فعلی تولید شده در داخل کشور را استاندارد نمیبیند و شرط شروع به فعالیت دوباره این دو شرکت را، افزایش سطح کیفی محصولات میداند.
پیش از این، خودروسازهای ایرانی سابقه صادرات و تولید خودرو در کشورهایی مانند جمهوری آذربایجان، ارمنستان، عراق و برخی کشورهای آفریقایی را نیز داشتند و در اغلب موارد، دیده شده که محصولات صادراتی از لحاظ کیفی، در سطح بالاتری نسبت به محصولات عرضه شده در داخل کشور قرار دارند. چراکه درصورت غیر استاندارد بودن خودروهای صادراتی، کشور مقصد قطعاً آنها را باز میگرداند.
برای مثال در سال ۱۴۰۱، وزارت صنایع و بازرگانی کشور روسیه به دلیل کیفیت پایین خودروهای ایرانی با واردات آنها مخالفت کرد؛ هرچند که طبق اخبار جدید، خودروسازان بزرگ کشور موفق به صادرات محصولات خود شدند.
سال ۱۴۰۰ نیز کشور عراق خودروهای ایرانی را قبول نکرد و به دلیل کیفیت پایین، آنها را باز فرستاد. خودروسازان ایرانی، محصولات خود را مطابق با قوانین ۸۵گانه اروپا تولید میکنند، اما عراقیها اصرار دارند که در خودروهای تولید شده ایمنی و آلایندگی توجه شود؛ چرا که این کشور طبق نظر استانداردهای کشورهای حوزه خلیج فارس، عمل میکند. در مورد کشور عراق نیز اخیراً اخباری مبنیبر صادرات محصولات مونتاژی کشور همچون جک J۴ به گوش میرسد.
سال ۲۰۱۶ میلادی، ایران خودرو خط تولیدی در کشور آذربایجان راهاندازی کرد که به واسطه آن، محصولاتی همچون سمند و دنا در این کشور مونتاژ میشد. اما این کشور به دلیل پایین بودن سطح ایمنی خودروهای ایرانی (مانند نداشتن ESP) قصد توقف عرضه این خودروها را داشت. پس از آن شرکت ایران خودرو تغییراتی در محصولات صادراتی اعمال کرد که موجب از سرگیری تولید آنها در خاک جمهوری آذربایجان شد. البته پس از آغاز درگیری میان این کشور و ارمنستان، پروژه تولید خودرو در آذربایجان مسکوت ماند.
خودروسازان داخلی با تولید محصولات غیر ایمن و بیکیفیت بارها ثابت کردند که نهتنها ارزشی برای مصرف کننده داخلی قائل نیستند، بلکه درصورت ارتقاء سطح کیفی محصولات، این موارد را برای خودروهای داخل کشور اعمال نمیکنند.
علاوهبر خودرو، احداث کارخانه تولید لاستیک نیز در دستور کار قرار گرفته و ایران میخواهد فعالیتهای اقتصادی خود را در سوریه را گسترش دهد.
منبع: تجارت نیوز