تاریخ: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۳:۵۲
بازدید: ۹۱
کد خبر: ۳۱۲۴۸۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
احسان خاندوزی خبر داد:

شروع به‌کار یک بانک و بیمه مشترک بین ایران و سوریه

‌می‌متالز - وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان از تاسیس و شروع به‌کار یک بانک و بیمه مشترک بین ایران و سوریه با شراکت طرف سوری خبر داد.

به گزارش می‌متالز، «سید احسان خاندوزی» در پایان دیدار با «محمد سامر الخلیل» وزیر اقتصاد و تجارت و «ایاد الخطیب» وزیر ارتباطات و فناوری جمهوری سوریه، در جمع خبرنگاران افزود: طی نزدیک به دو ماه و نیم اخیر و پس از سفر مهم رئیس جمهور به دمشق و توافقات کلیدی انجام شده در حوزه ارتقای روابط اقتصادی بین ایران و سوریه، پیشرفت‌های چشمگیری در نهادسازی بین دو کشور رخ داد که شاید برای چندین سال، قفل بر آن باقی مانده بود و بعد از سفر مذکور و استقبال گرم رئیس جمهور سوریه از آیت‌الله رییسی، این قفل گشوده شد.

وی گفت: با توجه به اراده دو کشور برای افزایش تجارت و سرمایه‌گذاری بین ایران و سوریه، ما نیازمند این بودیم که تجار و سرمایه گذاران ایرانی بتوانند از خدمات بیمه‌ای در سوریه به شکل ویژه‌ای استفاده کرده و همچنین از سهولت بیشتری در امر نقل و انتقالات مالی و بانکی در این کشور برخوردار شوند.

خاندوزی بیان‌داشت: این دو اتفاق مبارک هم اکنون رخ داده است و من امروز به‌طور رسمی اعلام می‌کنم که ما شاهد به ثمر نشستن تلاش‌های انجام شده، هم در زمینه تاسیس یک شرکت بیمه مشترک با حضور کنسرسیومی از شرکت‌های بیمه ایرانی و البته با شراکت طرف سوری و نیز تأسیس یک بانک مشترک به نسبت سهامداری ۶۰ درصد طرف ایرانی و ۴۰ درصد طرف سوری هستیم و امروز این دو نهاد جدید به عنوان دو موتور محرک سرمایه‌گذاری بین ایران و سوریه مجوز فعالیت گرفته و شروع به‌کار کردند.

وی افزود: در این زمینه لازم است از تلاش‌های سفیر جمهوری اسلامی در دمشق و دستگاه‌های مرتبط در کشور مثل بانک مرکزی و نیز همکاران ما در وزارت اقتصاد به‌خاطر نقش مهمی که داشتند تشکر کنم.

وزیر اقتصاد ابراز امیدواری کرد: با همکاری بیشتر دو کشور به‌ویژه در حوزه‌های مالیاتی و گمرکی و نیز سرمایه‌گذاری‌هایی که شرکت‌های ایرانی از این پس در سوریه انجام خواهند داد، شاهد این باشیم که فصل جدیدی از روابط و مناسبات اقتصادی بین دو کشور رقم بخورد.

خاندوزی ادامه‌داد: بازار سوریه چه در حوزه تجارت و چه سرمایه‌گذاری، بسیار بکر است و فرصت بسیار عالی را در اختیار شرکت‌ها، تولیدکنندگان، سرمایه‌گذاران و تجار ایرانی قرار می‌دهد.

وی افزود: سهولت استفاده از فرصت‌های سرمایه‌گذاری و فرصت‌های تجارت در بازار سوریه با توجه به توافقات انجام شده، می‌تواند برای بسیاری از شرکت‌های ایرانی جذاب باشد، قدرت صادراتی و ارز آوری آن‌ها را افزایش داده و نفوذ آن‌ها را در کشور‌های همسایه و منطقه بالا ببرد.

وزیر اقتصاد کشورمان یادآور شد: البته ما هم آماده پذیرش سرمایه‌گذاران و تجار و سوری برای فرصت‌هایی که که از نظر آن‌ها جذابیت دارد هستیم.

وی تأکید کرد: به نظر می‌رسد نهادسازی حوزه مالی و بیمه‌ای، به عنوان مقدمه لازم و واجب برای پیشبرد اهداف تجاری و سرمایه‌گذاری، می‌تواند خبر خوبی برای فعالان اقتصادی ما به شمار بیاید.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده